Vanaf welke leeftijd mag je sporten?

Veel mensen vragen het zich af: "Hoe oud moet je zijn om te mogen sporten of fitnessen?". Bij Fit For Free mag je vanaf 16 jaar en ouder een abonnement afsluiten en individueel sporten.

Als je tussen de 12 en 16 jaar bent, kun je alleen een abonnement afsluiten, wanneer je ouders of voogd meetekenen. Dit houdt in dat ze bij je inschrijving toestemming moeten geven dat je gaat beginnen met fitnessen. Vervolgens mag je ook alleen onder begeleiding van iemand van 16 jaar of ouder komen trainen. Meld je daarom altijd samen aan de balie om binnen te komen. 

Tips om op een goede en veilige manier te trainen als tiener/beginner

Ben je onder de 16 jaar en wil je beginnen met fitnessen? Bekijk dan onderstaande tips. Als je lichaam namelijk nog in de groei is, dan is de kans op blessures groter. Overigens zijn dit ook goede tips voor iedereen die begint met fitnessen.

  1. Train onder begeleiding. Bij Fit For Free is het voor iedereen onder de 16 verplicht om onder begeleiding van iemand van 16 jaar of ouder te trainen. We raden echter aan om advies te vragen aan één van onze fitnessinstructeurs. Zij kunnen je met al je vragen helpen. Zij kunnen ook een Persoonlijk Trainingsadvies voor je opstellen (eenmalig €9,99), zodat je op een goede en veilige manier gaat beginnen.
  2. Gebruik bij je oefeningen geen zware gewichten. Train vooral met je eigen lichaamsgewicht of lichte gewichten. Doe daarnaast minimaal 15-20 herhalingen per serie. Lukt dit niet? Gebruik dan een lichter gewicht.
  3. Focus je bij het uitvoeren van een oefening vooral op de techniek. Als je niet weet hoe je een oefening goed moet uitvoeren, vraag dan om advies aan onze instructeurs.
  4. Doe altijd een warming-up. Door je spieren op te warmen, zal je de kans op blessures kleiner maken.
  5. Luister naar je lichaam. Heb je in een bepaalde spiergroep nog spierpijn? Neem dan een rustdag of train een andere spiergroep. Dit om overtraining en blessures te voorkomen.