Zonnebank

Er zijn meerdere redenen om af en toe onder de zonnebank te gaan. Zo zorgt de warmte van de zonnebank voor een betere bloedsomloop, waardoor je spieren en gewrichten soepeler worden. Daarnaast wordt er vitamine D aangemaakt in je lichaam. Hierdoor zul je je gelukkiger voelen en worden je botten sterker. Als je het gewoon lekker vindt om af en toe even onder de zonnehemel te liggen, dan mag dat natuurlijk ook!

Verantwoord onder de zonnebank bij Fit For Free

Verantwoord onder de zonnebank bij Fit For FreeBij Fit For Free kun je lekker èn betaalbaar onder de zonnebank. Neem hiervoor de aanvulling 'Zonnebank' bovenop je fitnessabonnement. 

Goed om te weten:

  • Voor €8,- per maand, bovenop je fitnessabonnement.
  • Maximaal 1 keer per dag. We raden je echter aan om niet meer dan 50 keer per jaar onder de zonnebank te gaan. De gevolgen hiervan kunnen schadelijk zijn voor je huid.
  • De minimum leeftijd voor deze aanvulling is 18 jaar

Lees hieronder de 10 gouden tips voor het gebruik van de zonnebank om er verantwoord en veilig van te genieten!

10 Gouden tips voor het gebruik van de zonnebank

  1. Bepaal vooraf je huidtype
    Op basis van je huidtype kan je bepalen hoelang je onder de zonnebank mag. Check in de tabel onderaan deze pagina welk huidtype jij hebt.  
  2. Bouw een zonnebankkuur langzaam op
    Eerst kort, later wat langer. Hoe lang? Dat is afhankelijk van je huidtype. Bij huidtype 1 raden we je af om onder de zonnebank te gaan. Bij huidtype 2 moet je extra voorzichtig zijn. Daarnaast raden we je aan om niet meer dan 50 keer per jaar onder de zonnebank te gaan. De gevolgen hiervan kunnen schadelijk zijn voor je huid.
  3. Draag een speciaal UV-brilletje (verkrijgbaar aan de balie)
    Het UV-licht is namelijk schadelijk voor het blote oog. Kijk daarom ook nooit in de lampen. 
  4. Verwijder make-up of parfum voor het zonnen
    Dit raden we aan omdat de cosmetica in combinatie met de UV-straling huidirritaties kan veroorzaken. 
  5. Wees voorzichtig met zonnebrandcrème of zelfbruinende crème
    Het gebruik hiervan kan het kuurplan namelijk beïnvloeden.  
  6. Luister naar je lichaam
    Gaat je huid prikken of jeuken, wacht dan niet tot de timer afgaat, maar ga onder de zonnebank vandaan.
  7. Heb je een huidaandoening of last van allergische reacties? 
    Vraag dan altijd eerst een arts om advies. Het kan voorkomen dat een (speciale) zonnebank helpt, maar soms werkt de zonnebank ook averechts.
  8. Douche na het gebruik van de zonnebank
    Het gerucht dat je bruine kleurtje er weer snel afgaat door het water is absoluut onzin. De bruine kleur ontstaat IN de huid en niet op de huid.
  9. Verzorg de huid na het douchen met een vochtinbrengende crème of lotion
    Dit voorkomt uitdroging, versnelde veroudering van de huid én het zorgt ervoor dat je huid er mooier uitziet.
  10. Lees vooraf de gebruiksaanwijzing van de zonnebank
    Hierin staan tips voor het verantwoord gebruiken van het apparaat. 

Wij wensen je veel bruiningsplezier!

Check je huidtype

Huid-
type
Huidskleur Haarkleur Verbrandings-
ervaring
Bruinings-
ervaring
1 zeer lichte huid rood of lichtblond verbrandt
zeer snel
wordt niet
bruin
2 lichte huid blond verbrandt
snel
wordt langzaam
bruin
3 licht getinte huid donkerblond tot bruin verbrandt
niet snel
wordt gemakkelijk
bruin
4 getinte huid donker haar verbrandt
bijna nooit
bruint
zeer goed