Meal Prepping

Behaal je sportdoelen met

meal prepping

Meal prepping

Een begrip dat voor de een niet meer is weg te denken en voor de ander is het compleet onbekend. Simpel gezegd is meal prepping gewoon het voorbereiden van je maaltijden. Wat zijn de voordelen ervan? We vertellen je alles wat je moet weten over meal prepping.

Wat is meal prepping?

Meal prepping is het voorbereiden van je maaltijden en ook helemaal geen nieuw concept. Denk maar eens aan de boterhammen die je meeneemt naar school of werk: je bereidt het voor en neemt het mee voor een later tijdstip. In plaats van de standaard boterhammen voor de lunch kun je natuurlijk ook eens iets anders maken. Wat dacht je van een lekkere salade, of misschien wel een warme maaltijd die je kunt opwarmen in de magnetron? Dat is de eerste stap van effectief meal preppen. Als dat voor de lunch kan, kan dat natuurlijk ook voor het ontbijt, diner én je tussendoortjes.

Je bepaalt zelf in hoeverre je de maaltijden prept. Ben je fan van uitslapen? Dan kan een verantwoord ontbijtje klaarmaken en opeten een behoorlijke opgave zijn. In dat geval kun je je ontbijt in de avond alvast klaarmaken. Denk bijvoorbeeld aan overnight oats: havervlokken die een nachtje in de koelkast geweekt hebben in melk of water.

Doorgewinterde meal preppers bereiden al hun maaltijden voor. Hierdoor heb je de volledige controle over wat je gedurende de dag binnenkrijgt. Op deze manier is het makkelijk om de producten die je gebruikt af te wegen en van de porties de calorieën, eiwitten, koolhydraten en vetten te bepalen. Dit is een hele effectieve manier om je doel te behalen. Zowel bij afvallen als bij aankomen zijn de juiste hoeveelheid calorieën, naast je training, essentieel.

Wat zijn de voordelen van meal preppen?

01 Je bespaart tijd

Meal preppen zorgt voor minder stress, omdat je niet meer hoeft na te denken over wat je iedere dag gaat eten. Kies één dag waarop je je maaltijden bepaalt, de boodschappen doet en je de maaltijden bereidt. Je bereidt alles in één keer, dat gaat een stuk sneller dan iedere keer een portie bereiden. Ook doe je slechts één keer boodschappen. Als de maaltijden klaar zijn kun je alles in bakjes doen en het goed laten afkoelen. Daarna maak je nog de keuze of je de maaltijden in de koelkast bewaart of in de vriezer. Let wel goed op de houdbaarheid van de producten die je gebruikt. Er is weinig vervelender dan nét voor je eetmoment concluderen dat jouw maaltje niet meer eetbaar is.

02 Je bespaart geld

En dat is natuurlijk een prettige bijkomstigheid! Want eerlijk is eerlijk: waarom zou je nog een take-away halen als je een lekkere en bewuste maaltijd klaar hebt staan?

Je doet in één keer inkopen, daardoor word je minder verleid om nog andere dingen te kopen die niet op je lijstje staan. En als je in grote hoeveelheden inkoopt is dit vaak een stuk goedkoper dan losse stuks.

03 Je eet bewuster

Als je moe en hongerig na een lange dag naar huis gaat is het heel makkelijk om even snel wat te halen: een vette hap of take-away zijn immers binnen handbereik. Ook de extraatjes in de kantine, het tankstation of in de stad worden hierdoor een stuk minder verleidelijk. Zo ga jij je doelen zeker behalen!

That's (F)it!