Handige tips voor samen sporten

Geplaatst op: 
30 september 2016

Heerlijk samen sporten. Lekker bijkletsen met je sportmaatje en toch sportief bezig zijn. Naast het feit dat samen sporten heel gezellig is, geeft het je ook een boost. Sporten in goed gezelschap kan namelijk je pijngrens verhogen. Hoe? Dit heeft te maken met endorfine. Endorfine is een stof die je pijnindicatoren in je hersenen kan blokkeren. Als je traint met vrienden, wordt er meer endorfine aangemaakt en kan je dus:

  • Nét een stapje harder op de loopband
  • Nét dat extra gewicht bankdrukken 
  • Nét nog even blijven gaan tijdens je favoriete groepsles
  • En ga zo maar door!

Die onbewuste concurrentie kan echter ook roet in het eten gooien. Zeker wanneer wanneer de sportervaring tussen jou en je sportmaatje te ver uit elkaar ligt. Zit je sportmaatje op een ander sportniveau, of sport hij/zij wat sneller? Of praat je vriend(in) de oren van je kop? 

Met onderstaande tips, houd je het samen sporten leuk en ga je samen je doelen behalen!

Tip 1 - Bepaal je eigen tempo

Een rondje hardlopen kan erg demotiverend werken, wanneer iemand sneller óf langzamer is. Iemand continu moeten achtervolgen of je juist steeds in moeten houden, is geen pretje.

Hiervoor is een simpele oplossing. Doe jullie cardioworkout bijvoorbeeld op een loopband of crosstrainer. Zo kun je samen je eigen tempo bepalen en heb je toch het voordeel van samen sporten.

Tip 2 - Doe je workout in circuit-vorm

Als jouw trainingsmaatje fitter is, dan kun je daar veel motivatie uit halen. Je wilt jezelf immers niet laten kennen. Maar ook hier kan het averechts werken. Je hebt allebei een doel en daar wil je naar toe werken. Als je harder traint, dan je lichaam aan kan, kan dit alleen maar voor blessures zorgen. 

Wil je dit voorkomen? Doe dan de workout in circuit-vorm. Zo ben je met dezelfde workout bezig maar kan je het aanpassen naar eigen niveau. Je kan de oefeningen vanuit de basis uitvoeren, maar ook andere varianten doen. Denk maar eens aan de verschillende varianten van Planken, Squats en Jump Squats.

Tip 3 - Kies een vast moment om te socializen

We hebben niet uren de tijd om te sporten. Tijd is een kostbaar bezit in onze maatschappij. Daarom wil je de tijd dat je kunt sporten optimaal benutten. Kletsen is gezellig, maar het kan ook te veel worden. Klets je sportmaatje te veel maar vind je het vervelend om het zeggen? Spreek dan van tevoren af om voor of na de workout nog even wat gaan drinken. Zo houd je de focus tijdens de workout, vliegt de tijd voorbij én kan je alles bespreken wat je maar wilt!

Samen sporten is goed voor je en moet daarom ook leuk blijven. Met deze tips halen jullie het optimale uit jullie workout!

Gerelateerde berichten

Sporten met een sportschema

Waarom sporten met een persoonlijk schema helpt

7 augustus 2019 - Fitness & weetjes

Zit je helemaal in het relaxte vakantieritme, waarbij je minder vaak naar de sportschool gaat dan je eigenlijk wil? Mis je uitdaging in je sportsessies? Of wil je nu écht gaan beginnen met je sportieve leefstijl, maar vind je het lastig om te bepalen met wat en hoe je dat gaat doen? Een persoonlijk sportschema helpt je in je trainingen. Zo ga je doelgericht aan de slag met je sportdoel en zie je resultaat. In deze blog leggen we uit wat de voordelen zijn van trainen met een persoonlijk sportschema.

Lees verder
Tips voor sporten in warm weer

Sporten met warm weer: hoe doe je dat?

26 juni 2019 - Fitness & weetjes

Wow, wat een temperaturen deze week! De zomer is een paar dagen geleden officieel van start gegaan en de zon laat zich al volop zien. Heb jij er al van genoten? Met dit zomerse weer kan het sporten er nog weleens bij inschieten. Het is warm, bewegen is daardoor vermoeiend en de verleiding om op het strand van de zon te genieten is groot. Hoe blijf je toch gemotiveerd om te sporten in de zomer? En hoe sport je als het warm is? We geven je 4 tips om fit te blijven in deze warme zomer. 

Lees verder
Tips om een hongergevoel tegen te gaan

8 tips om zonder honger af te vallen

29 mei 2019 - Fitness & weetjes

Ben je bezig met afvallen, maar verlang je constant naar die heerlijke gevulde koeken of dik belegde broodjes?
Je hebt net gegeten, maar je krijgt niet veel later alweer trek. Het lijkt onmogelijk om gewicht te verliezen als je maag niet stil te krijgen is. Je moet op je calorieën letten, maar voor je het weet sta je alweer voor de (koel)kast. Het is gelukkig niet nodig om honger te lijden als je wilt afvallen, maar we begrijpen dat je het constante hongergevoel vervelend vindt. In deze blog geven we daarom je 8 tips om je hongergevoel te verminderen.

Lees verder