Handige tips voor samen sporten

Geplaatst op: 
30 september 2016

Heerlijk samen sporten. Lekker bijkletsen met je sportmaatje en toch sportief bezig zijn. Naast het feit dat samen sporten heel gezellig is, geeft het je ook een boost. Sporten in goed gezelschap kan namelijk je pijngrens verhogen. Hoe? Dit heeft te maken met endorfine. Endorfine is een stof die je pijnindicatoren in je hersenen kan blokkeren. Als je traint met vrienden, wordt er meer endorfine aangemaakt en kan je dus:

  • Nét een stapje harder op de loopband
  • Nét dat extra gewicht bankdrukken 
  • Nét nog even blijven gaan tijdens je favoriete groepsles
  • En ga zo maar door!

Die onbewuste concurrentie kan echter ook roet in het eten gooien. Zeker wanneer wanneer de sportervaring tussen jou en je sportmaatje te ver uit elkaar ligt. Zit je sportmaatje op een ander sportniveau, of sport hij/zij wat sneller? Of praat je vriend(in) de oren van je kop? 

Met onderstaande tips, houd je het samen sporten leuk en ga je samen je doelen behalen!

Tip 1 - Bepaal je eigen tempo

Een rondje hardlopen kan erg demotiverend werken, wanneer iemand sneller óf langzamer is. Iemand continu moeten achtervolgen of je juist steeds in moeten houden, is geen pretje.

Hiervoor is een simpele oplossing. Doe jullie cardioworkout bijvoorbeeld op een loopband of crosstrainer. Zo kun je samen je eigen tempo bepalen en heb je toch het voordeel van samen sporten.

Tip 2 - Doe je workout in circuit-vorm

Als jouw trainingsmaatje fitter is, dan kun je daar veel motivatie uit halen. Je wilt jezelf immers niet laten kennen. Maar ook hier kan het averechts werken. Je hebt allebei een doel en daar wil je naar toe werken. Als je harder traint, dan je lichaam aan kan, kan dit alleen maar voor blessures zorgen. 

Wil je dit voorkomen? Doe dan de workout in circuit-vorm. Zo ben je met dezelfde workout bezig maar kan je het aanpassen naar eigen niveau. Je kan de oefeningen vanuit de basis uitvoeren, maar ook andere varianten doen. Denk maar eens aan de verschillende varianten van Planken, Squats en Jump Squats.

Tip 3 - Kies een vast moment om te socializen

We hebben niet uren de tijd om te sporten. Tijd is een kostbaar bezit in onze maatschappij. Daarom wil je de tijd dat je kunt sporten optimaal benutten. Kletsen is gezellig, maar het kan ook te veel worden. Klets je sportmaatje te veel maar vind je het vervelend om het zeggen? Spreek dan van tevoren af om voor of na de workout nog even wat gaan drinken. Zo houd je de focus tijdens de workout, vliegt de tijd voorbij én kan je alles bespreken wat je maar wilt!

Samen sporten is goed voor je en moet daarom ook leuk blijven. Met deze tips halen jullie het optimale uit jullie workout!


Deel jouw mening

Gerelateerde berichten

Wintersport trainingsschema

Binnenkort op wintersport? Voorkom blessures met dit trainingsschema

29 januari 2019 - Fitness & weetjes

Of je nou een beginner bent of al voor de 20e keer op wintersport gaat: een goede voorbereiding is essentieel. En daarmee bedoelen we niet alleen zorgen voor een mooi board, nieuwe skistokken of een goede outfit. Voorkom blessures en zorg dat je fysiek helemaal klaar bent voor een week op de latten. Wij helpen je graag met ons trainingsschema, speciaal voor de wintersport.

Lees verder