Hoe kan een fitness schema jou helpen?

Geplaatst op: 
4 april 2017

Fitness is een populaire vorm om te sporten. Voor veel mensen is het een manier om in shape te komen of aan hun conditie te werken. Wat je doel ook is, fitness kan een bijdrage leveren om het te behalen.

Als je echter een beginner bent en geen ervaring hebt in de sportschool, dan zullen er vast een hoop vragen in je op komen als je een start wilt gaan maken.

  • Waar ga ik beginnen?
  • Met welke apparaten ga ik trainen?
  • Welke oefeningen ga ik doen?
  • Welke spiergroepen vind ik belangrijk?
  • Hoe zorg ik voor structuur in mijn oefeningen?
  • Begin ik met kracht of toch met cardio training?

Een goede manier om houvast te creëren, is het trainen met een persoonlijk trainingsschema. Op deze manier zorg je er namelijk voor dat je wensen en behoeften op sportief vlak bereikbaar zijn. 

In deze blog lees je welke voordelen het trainen met een persoonlijk fitness schema heeft. 

1. Een persoonlijk schema is op maat

Zoals de naam al zegt is het een persoonlijk schema. Iedereen heeft zijn eigen wensen, doelen en behoeftes. Ook op sportief vlak. Iemand die een marathon onder de 3,5 uur wilt lopen zal andere oefeningen in het trainingsschema zien, dan iemand die het NK Bodybuilding wil winnen.

Door de persoonlijke vorm van een trainingsschema, wordt ervoor gezorgd dat het schema bij jouw conditie, kracht en ervaring past. Zo kun je met een gerust hart aan de slag gaan, omdat je weet dat het schema voor jou is gemaakt.  

2. Een schema zorgt voor structuur en progressie

Een trainingsschema geeft je niet alleen een goed beeld welke spiergroepen je moet trainen. Je workout krijgt ook meer structuur. Je weet op welke dag je benen traint en wanneer je biceps er aan moeten geloven. Dit geeft rust in je hoofd, waardoor jij je volledig kan focussen op de oefeningen.

Dankzij deze structuur kan je ook veel makkelijker je progressie bijhouden. Je weet immers met welk gewicht je bent begonnen en waar je vandaag mee werkt.

Het gebrek aan structuur in workouts en het ‘ontbreken’ van progressie is voor veel mensen een reden om hun doel op te geven. Door te trainen met een schema ben je dit dus een stapje voor.

Een persoonlijk fitness schema

3. Consistentie is belangrijk: Herhalen, herhalen en nog eens herhalen

Als je een tentamen had op school moest je blokken om de theorie in je hoofd te krijgen. Nou ja, de meeste dan. Herhalen, herhalen en nog eens herhalen. Dat was de sleutel. Hetzelfde geldt voor een trainingsschema. Door de oefeningen eenzelfde periode te herhalen, verbeter je de techniek waarmee je deze uitvoert. Daarnaast is consistentie belangrijk bij het groeien van je spieren.

Wordt een workout dan niet saai? Nee natuurlijk niet. De oefeningen blijven misschien gelijk, maar je hebt genoeg mogelijkheden om te variëren:

  • Verhoog of verlaag het gewicht
  • Pas het aantal herhalingen aan op het gewicht
  • Breng variatie aan in de oefeningen
  • Wissel de tijd waarin de spier onder spanning staat af

Het is belangrijk om je lichaam te blijven prikkelen en is het raadzaam om je trainingsschema na 6 tot 8 weken om te gooien. Zo blijf je gemotiveerd en zorg je dat je spieren uitgedaagd blijven.

Wanneer begin jij?

Heb jij een sportief doel? Of wil je een goede start maken met sporten?

  • Vraag gerust eens aan een fitnessinstructeur op de club of hij/zij je kan helpen. 
  • Of bekijk welke vormen van trainingsschema's we aanbieden binnen Fit For Free.

Deel jouw mening

Gerelateerde berichten