Hoe kan een fitness schema jou helpen?

Geplaatst op: 
21 juni 2017

Fitness is een populaire vorm om te sporten. Voor veel mensen is het de manier om in shape te komen of aan hun conditie te werken. Wat je doel ook is, fitness kan een bijdrage leveren om het te behalen.

Als je echter een beginner bent en geen ervaring hebt in de sportschool, dan zullen er vast een hoop vragen in je op komen als je een start wilt gaan maken. Daarnaast wil je ook nog eens goed beginnen. Een goed begin is immers het halve werk

  • Waar ga ik beginnen?
  • Met welke apparaten ga ik trainen?
  • Welke oefeningen ga ik doen?
  • Welke spiergroepen vind ik belangrijk?
  • Hoe zorg ik voor structuur in mijn oefeningen?
  • Begin ik met kracht of toch met cardio training?

Een goede manier om houvast te creëren, is het trainen met een persoonlijk trainingsschema. Op deze manier zorg je er namelijk voor dat je wensen en behoeften op sportief vlak bereikbaar zijn. Als je weet wat je moet doen, maak je een goed begin. 

In deze blog lees je welke voordelen het trainen met een persoonlijk fitness schema heeft. Persoonlijk schema op maat

1. Een persoonlijk schema is op maat

Zoals de naam al zegt is het een persoonlijk schema. Iedereen heeft zijn eigen wensen, doelen en behoeftes. Ook op sportief vlak. Iemand die een marathon onder de 3,5 uur wilt lopen zal andere oefeningen in het trainingsschema zien, dan iemand die het NK Bodybuilding wil winnen.

Door de persoonlijke vorm van een trainingsschema, wordt ervoor gezorgd dat het schema bij jouw conditie, kracht en ervaring past. Zo kun je met een gerust hart aan de slag gaan, omdat je weet dat het schema voor jou is gemaakt.  

2. Een schema zorgt voor structuur en progressieEen goed begin is het halve werk

Een trainingsschema geeft je niet alleen een goed beeld welke spiergroepen je moet trainen. Je workout krijgt ook meer structuur. Je weet op welke dag je benen traint en wanneer je biceps er aan moeten geloven. Dit geeft rust in je hoofd, waardoor jij je volledig kan focussen op de oefeningen.

Dankzij deze structuur kan je ook veel makkelijker je progressie bijhouden. Je weet immers met welk gewicht je bent begonnen en waar je vandaag mee werkt.

Het gebrek aan structuur in workouts en het ‘ontbreken’ van progressie is voor veel mensen een reden om hun doel op te geven. Door te trainen met een schema ben je dit dus een stapje voor.

3. Consistentie is belangrijk: Herhalen, herhalen en nog eens herhalen

Herhalen, herhalen, herhalenAls je een tentamen had op school moest je blokken om de theorie in je hoofd te krijgen. Nou ja, de meeste dan. Herhalen, herhalen en nog eens herhalen. Dat was de sleutel. Hetzelfde geldt voor een trainingsschema. Door de oefeningen eenzelfde periode te herhalen, verbeter je de techniek waarmee je deze uitvoert. Daarnaast is consistentie belangrijk bij het groeien van je spieren.

Wordt een workout dan niet saai? Nee natuurlijk niet. De oefeningen blijven misschien gelijk, maar je hebt genoeg mogelijkheden om te variëren:

  • Verhoog of verlaag het gewicht
  • Pas het aantal herhalingen aan op het gewicht
  • Breng variatie aan in de oefeningen
  • Wissel de tijd waarin de spier onder spanning staat af

Het is belangrijk om je lichaam te blijven prikkelen en is het raadzaam om je trainingsschema na 6 tot 8 weken om te gooien. Zo blijf je gemotiveerd en zorg je dat je spieren uitgedaagd blijven.


Deel jouw mening

Gerelateerde berichten

Het belang van een goede warming-up

30 juni 2017 - Fitness & weetjes

Wie regelmatig sport, weet dat een warming-up heel belangrijk is. Of je nu met het voetbalteam gaat trainen of wanneer je in sportschool bent om te werken aan die abs van staal, warme spieren zijn onmisbaar. Lees in deze blog waarom het belangrijk is en wat de beste aanpak is. 

Lees verder