Sporten helpt bij stoppen met roken

Geplaatst op: 
15 augustus 2018

Dat roken niet gezond is, zal voor niemand als een verrassing komen. Wanneer je een sigaret opsteekt stel je je lichaam direct bloot aan giftige stoffen. Stoppen met roken is helaas makkelijker gezegd dan gedaan. Het is niet alleen een gewoonte die je moet doorbreken, het is een verslaving die je moet overwinnen. Heb jij je voorgenomen na je vakantie te stoppen met roken, maar ben je bang voor de gevolgen? Sporten helpt je hierbij. Zo voorkom je dat je aankomt en helpt het je om stress te verminderen.

Bang voor extra kilootjes?

Stoppen met roken brengt heel veel voordelen met zich mee. Hoe langer je geen sigaret rookt, hoe fitter je je voelt. Als je stopt met roken is de kans groot dat je aankomt. Nicotine remt namelijk de eetlust en roken zorgt voor een verminderde werking van de smaakpapillen. Als je niet meer rookt verdwijnt de nicotine uit je lichaam en neemt je eetlust dus toe. Daarnaast smaakt al het lekkere eten beter, omdat je langzaam meer proeft.

Door deze combinatie is de kans groot dat je meer calorieën tot je neemt dan dat je verbrandt. Zoals je in onze blog over 'koolhydraatarm eten om af te vallen' kunt lezen is dat dé reden dat je aankomt. Voor sommige mensen is mogelijke gewichtstoename zelfs de drempel om überhaupt te stoppen. Gelukkig kun je gewichtstoename voorkomen!

Sporten helpt om calorieën te verbranden

Sporten helpt je om die extra calorieën weer te verbranden. Vooral een combinatie van krachttraining en cardio is op de lange termijn een effectieve manier om de extra kilootjes te voorkomen. Krachttraining zorgt ervoor dat je op termijn meer spiermassa krijgt. Hoe meer spieren je hebt, hoe sneller je calorieën verbrandt. Dit geldt voor cardio in de sportschool, maar ook in het dagelijks leven is je verbranding hoger. Niet alleen bij inspanning, maar ook bij ontspanning.

Ondanks de verbranding in rust is cardiotraining een aanrader; dit is nou eenmaal de snelste manier om calorieën te verbranden. Ook is je longinhoud, en daardoor je conditie, afgenomen door het roken. In het begin zal het niet altijd even makkelijk zijn, maar laat je hier niet door ontmoedigen! Begin bijvoorbeeld met een lekker stuk fietsen of lopen op de loopband. Je zult al heel snel merken dat je conditie verbetert en je je fitter voelt dan ooit.

Gezonder eten is geen straf!

Als je niet meer rookt zullen je smaakpapillen weer beter hun werk doen. Dat je daardoor meer eet is misschien niet ideaal, maar lekker eten is natuurlijk ontzettend fijn! Lekker eten hoeft niet automatisch te betekenen dat je veel calorieën binnenkrijgt. Wat denk je bijvoorbeeld van deze heerlijke variaties op junkfood? Zo heb jij aan het einde van je rookloze dag zéker iets om naar uit te kijken.

Gedurende de dag zoek je waarschijnlijk naar vervanging om maar geen sigaret op te steken. Kies op dat punt voor snacks die weinig calorieën bevatten. Zorg er bijvoorbeeld voor dat je een zakje wortels bij de hand hebt of snijdt een komkommer in plakjes. 100 gram komkommer bevat slechts 14 calorieën. Zo heb je lekker iets om op te knabbelen en heb je minder neiging om een sigaret op te steken.

Stress verminderen

Als je stress hebt helpt een sigaret opsteken direct. Ook als het geen acute stress hebt zorgt roken voor een aantal ontspanningsmomenten op een dag. Deze momenten ga je door de gewenning zeker missen. Je kunt je gespannen voelen en de neiging om er weer een op te steken is groot. Deze valkuil kun je tackelen door te sporten. Tijdens én na het sporten komt er endorfine vrij. Endorfine zorgt ervoor dat de spanning uit je lichaam verdwijnt. Daarnaast geeft het je een gelukkig gevoel. Het is niet voor niets hetzelfde stofje dat wordt aangemaakt als je lacht. 

Sporten is dus het perfecte hulpmiddel bij het afvallen, het verminderen van de stress én dus het stoppen met roken. Stoppen met roken zal nooit makkelijk worden, maar het is de moeite waard om het vol te houden. 

Ben jij klaar voor een fitter, sterker en gezonder leven? Stop met roken en start met sporten! ​


Deel jouw mening

Gerelateerde berichten

Afvallen hoe werkt dat

Afvallen: hoe werkt dat nou eigenlijk?

12 september 2018 - Fitness & weetjes

Afvallen is een onderwerp van alle tijden, maar er is ontzettend veel onduidelijkheid over. Hoe val je nou eigenlijk af en hoe kan je ervoor zorgen dat je uiteindelijk op gewicht blijf? In deze blog lees je in sneltreinvaart hoe dit nou eigenlijk werkt.

Lees verder

Billen trainen voor strakke en sterke billen

1 augustus 2018 - Fitness & weetjes

Billen trainen is populair, zeker in de zomer en vooral bij vrouwen. Het liefst lopen we met een strakke en gelifte bil over het strand. Maar naast een mooie vorm van je billen, levert billen trainen nog veel meer voordelen op. Die voordelen maken het ook een stuk ‘aantrekkelijker’ voor mannen om de billen te trainen. De voordelen en de beste oefeningen voor sterke bilspieren vind je in deze blog.

Lees verder
Dit kun je het beste doen bij een hittegolf

Dit kun je het beste doen bij een hittegolf

24 juli 2018 - Fitness & weetjes

Dit jaar hebben we een mooie zomer. Zo mooi dat we deze week zelfs te maken hebben met een hittegolf in Nederland. De één geniet ervan, voor de ander kan de hitte niet snel genoeg verdwijnen. Wij helpen je graag deze hittegolf door. Ook als je gewoon lekker wilt sporten. Met onze tips wapen jij je tegen een hittegolf.

Lees verder