Sporten helpt bij stoppen met roken

Geplaatst op: 
15 augustus 2018

Dat roken niet gezond is, zal voor niemand als een verrassing komen. Wanneer je een sigaret opsteekt stel je je lichaam direct bloot aan giftige stoffen. Stoppen met roken is helaas makkelijker gezegd dan gedaan. Het is niet alleen een gewoonte die je moet doorbreken, het is een verslaving die je moet overwinnen. Heb jij je voorgenomen na je vakantie te stoppen met roken, maar ben je bang voor de gevolgen? Sporten helpt je hierbij. Zo voorkom je dat je aankomt en helpt het je om stress te verminderen.

Bang voor extra kilootjes?

Stoppen met roken brengt heel veel voordelen met zich mee. Hoe langer je geen sigaret rookt, hoe fitter je je voelt. Als je stopt met roken is de kans groot dat je aankomt. Nicotine remt namelijk de eetlust en roken zorgt voor een verminderde werking van de smaakpapillen. Als je niet meer rookt verdwijnt de nicotine uit je lichaam en neemt je eetlust dus toe. Daarnaast smaakt al het lekkere eten beter, omdat je langzaam meer proeft.

Door deze combinatie is de kans groot dat je meer calorieën tot je neemt dan dat je verbrandt. Zoals je in onze blog over 'koolhydraatarm eten om af te vallen' kunt lezen is dat dé reden dat je aankomt. Voor sommige mensen is mogelijke gewichtstoename zelfs de drempel om überhaupt te stoppen. Gelukkig kun je gewichtstoename voorkomen!

Sporten helpt om calorieën te verbranden

Sporten helpt je om die extra calorieën weer te verbranden. Vooral een combinatie van krachttraining en cardio is op de lange termijn een effectieve manier om de extra kilootjes te voorkomen. Krachttraining zorgt ervoor dat je op termijn meer spiermassa krijgt. Hoe meer spieren je hebt, hoe sneller je calorieën verbrandt. Dit geldt voor cardio in de sportschool, maar ook in het dagelijks leven is je verbranding hoger. Niet alleen bij inspanning, maar ook bij ontspanning.

Ondanks de verbranding in rust is cardiotraining een aanrader; dit is nou eenmaal de snelste manier om calorieën te verbranden. Ook is je longinhoud, en daardoor je conditie, afgenomen door het roken. In het begin zal het niet altijd even makkelijk zijn, maar laat je hier niet door ontmoedigen! Begin bijvoorbeeld met een lekker stuk fietsen of lopen op de loopband. Je zult al heel snel merken dat je conditie verbetert en je je fitter voelt dan ooit.

Gezonder eten is geen straf!

Als je niet meer rookt zullen je smaakpapillen weer beter hun werk doen. Dat je daardoor meer eet is misschien niet ideaal, maar lekker eten is natuurlijk ontzettend fijn! Lekker eten hoeft niet automatisch te betekenen dat je veel calorieën binnenkrijgt. Wat denk je bijvoorbeeld van deze heerlijke variaties op junkfood? Zo heb jij aan het einde van je rookloze dag zéker iets om naar uit te kijken.

Gedurende de dag zoek je waarschijnlijk naar vervanging om maar geen sigaret op te steken. Kies op dat punt voor snacks die weinig calorieën bevatten. Zorg er bijvoorbeeld voor dat je een zakje wortels bij de hand hebt of snijdt een komkommer in plakjes. 100 gram komkommer bevat slechts 14 calorieën. Zo heb je lekker iets om op te knabbelen en heb je minder neiging om een sigaret op te steken.

Stress verminderen

Als je stress hebt helpt een sigaret opsteken direct. Ook als het geen acute stress hebt zorgt roken voor een aantal ontspanningsmomenten op een dag. Deze momenten ga je door de gewenning zeker missen. Je kunt je gespannen voelen en de neiging om er weer een op te steken is groot. Deze valkuil kun je tackelen door te sporten. Tijdens én na het sporten komt er endorfine vrij. Endorfine zorgt ervoor dat de spanning uit je lichaam verdwijnt. Daarnaast geeft het je een gelukkig gevoel. Het is niet voor niets hetzelfde stofje dat wordt aangemaakt als je lacht. 

Sporten is dus het perfecte hulpmiddel bij het afvallen, het verminderen van de stress én dus het stoppen met roken. Stoppen met roken zal nooit makkelijk worden, maar het is de moeite waard om het vol te houden. 

Ben jij klaar voor een fitter, sterker en gezonder leven? Stop met roken en start met sporten! ​

Gerelateerde berichten

Herfstdip? Ga bewegen!

10 november 2020 - Fitness & weetjes

Het is grijs, grauw en als je naar buiten kijkt vraag je jezelf maar een ding af: hoe voelt de zomer ook alweer? Een herfstdip in volle glorie! Je bent snel moe, eet meer dan normaal en hebt minder zin om dingen te ondernemen. Sterker nog, bewegen überhaupt kost je al veel moeite. Terwijl sporten júist zo belangrijk is.

Lees verder

Hoe fit is Nederland?

7 oktober 2020 - Fitness & weetjes

Op driekwart van 2020 waren we toch wel benieuwd hoe Fit Nederland was. Daarom startten we een onderzoek om erachter te komen hoe het gesteld is met de conditie van Nederlanders. Eindstand? Die is flink achteruit gehold de afgelopen maanden.

Lees verder