Waarom een lesje spinning zo goed voor je is

Geplaatst op: 
20 maart 2018

Door: Suzanne Brummel

Een van de meest Nederlandse vormen van lichaamsbeweging, fietsen, blijkt in de vorm van spinning een heuse killer workout! En het voordeel is, dat je het gewoon lekker warm binnen kunt doen! Dus ben je (ook) een mooi weer fietser of heb je geen racefiets om buiten je kilometers te maken. Probeer dan eens een lesje spinning! Waarom deze workout zo goed en effectief is lees je in dit artikel (inclusief mijn persoonlijke ervaring)! 

Wij kaaskoppen lijken echte fietsers. Daar waar ze in andere landen al gauw met de auto naar familie, vrienden, de supermarkt, school en/of werk gaan pakken wij vaak de fiets. Toch wordt de fiets in de meeste gevallen helaas ook enkel voor die redenen gebruikt. Puur praktisch dus om van A naar B te komen. Maar fietsen is ook een ontzettende goed workout!

Je traint niet alleen je uithoudingsvermogen maar pakt ook een stukje kracht mee voor de benen, billen en rug. Bovendien is fietsen minder belastend voor je gewrichten en knieën dan bijvoorbeeld hardlopen. Toch gaan velen niet voor hun plezier een rondje fietsen. En ik moet eerlijk toegeven dat ik dat zelf ook niet doe op mijn ‘normale’ fietsje.

Een racefiets is helaas te duur en bovendien woon ik in de stad waar het ook niet heel fijn is om buiten keihard rond te gaan fietsen. Buiten het feit dat je telkens moet stoppen voor ander verkeer en/of verkeerslichten  zijn er ook teveel hobbels en bochtjes in de weg. Je bent dan meer aan het slalommen, opletten en uitwijken dan aan het fietsen. Ik denk dat iedereen die in de stad woont het begrijpt: just no option!

En daarom maakte ik de afgelopen jaren ook enkel fietskilometers om van A naar B te komen.

Suzanne Brummel spinning

Tot een ruime week terug. In de Fit For Free club waar ik sport viel mijn oog opeens op een poster voor een les spinning! Maart is de maand van de groepslessen bij Fit For Free. En naast bodypump, Zumba en Sh’Bam wordt ook spinning aangemoedigd.

En ik zou ik niet zijn als ik niet even ging informeren. I mean, je moet toch af en toe iets nieuws proberen. Dat houdt het sporten leuk en uitdagend. Bovendien was ik ook wel benieuwd naar de intensiteit. Ik zie wel eens mensen spinning doen en 9 van 10 zijn dan helemaal bezweet. Staan, zitten, staan , zitten en allerlei houdingen op die fiets…het ziet er altijd zo heftig uit. Dat wil ik dan ook wel eens proberen!

De virtuele lessen zijn gratis en de groepsles met instructeur mocht ik als lid gewoon een keertje vrijblijvend proberen. Als ik het leuk zou vinden dan kon ik later ‘groepslessen’ bij mijn abonnement op laten zetten en daarmee dan vaker spinning volgen of meedoen aan andere lessen. Dus ik bedacht ik me geen moment en ging de uitdaging aan! Ik volgde een lesje spinning en vond het super leuk! Echt weer even wat anders dan dat ik normaal doe en daarom een uitdaging! De sfeer was gezellig en serieus tegelijk.

Ik vond het super grappig en to be honest ook nog best pittig. Uiteraard had ik hem ook op een zwaar verzet gezet. Maar het was echt een uitdaging. Zowel conditioneel als voor mijn beentjes.

Toen ik eenmaal begonnen was kon ik ook niet meer stoppen. En ik wilde mezelf blijven pushen en beslist de weerstand van de fiets niet omlaag hoeven te doen. De opzwepende muziek die aanstond werkte daarbij ook heel erg motiverend.

De intervallen in de weerstand en de snelheid van het trappen maken het soms heel pittig. Maar dat is dan ook gelijk waarom het zo goed voor je is:

  • Je werkt aan je conditie én kracht
  • Je verbrandt in korte tijd relatief veel calorieën
  • Je traint je billen, benen en rug tegelijk
  • Je vergroot je longinhoud
  • Je versterkt je hart- en bloedvaten

Suzanne Brummel spinning

Deze week wilde ik sowieso weer een uurtje spinnen, maar de groepsles kwam precies niet uit met mijn werkschema. Maar bij Fit For Free kan je ook ieder uur meedoen met een digitale spinningles. En daar kom ik dan na 3,5 jaar sporten bij deze club pas achter #oops. Zo’n les duurt 45 minuten en je wordt begeleid door een ‘virtuele’ instructeur. Hij/Zij motiveert je en geeft instructies. Je kunt zelf bepalen op welk ‘level’ je fietst. Ook kun je een soort training zelf kiezen. Ik koos voor een etappe uit de Tour de France. I mean, ja als we dan toch op die fiets zitten kunnen we het maar beter gelijk goed doen toch.

Ik heb nu enkel twee lesjes spinning uitgeprobeerd  (virtueel en groepsles) maar ik wil het zeker nog eens vaker gaan doen dus ik ga per 1 april een add on ‘groepslessen’ aanschaffen:) Dus als jullie nog tips hebben voor leuke groepslessen die ik ook MOET proberen, let me know! En hebben jullie al ervaring met spinning? Ik ben heel benieuwd! Laat het me weten hier of via Instagram!

En voor degenen die het (ook) nog nooit gedaan hebben en bij Fit For Free sporten! Elk uur start er een virtuele les! En op de website kun je alles checken over de live groepslessen van spinning.

Wanneer ga jij (weer) spinnen?!

Sportieve groetjes,
Suzanne

Gerelateerde berichten

Sportritme oppakken na vakantie

Zo pak je je sportritme na je vakantie weer op

21 augustus 2019 - Fitness & weetjes

Heb je lekker van je vakantie genoten? Ben je ver weg geweest, of heb je je ontspanning dicht bij huis gezocht? Waar je je vakantie ook hebt gevierd, we kunnen ons voorstellen dat het sporten in je vakantie erbij is ingeschoten en dat je veel lekkere hapjes, drankjes en strandligsessies hebt gehad. Nu de vakantie is afgelopen ben je weer terechtgekomen in het gewone werk- of studieleven. Het dagelijkse ritme weer oppakken is al moeilijk genoeg, hoe zorg je er nu voor dat je ook het sportritme weer te pakken krijgt? Lees snel verder in deze blog!

Lees verder
Sporten met een sportschema

Waarom sporten met een persoonlijk schema helpt

7 augustus 2019 - Fitness & weetjes

Zit je helemaal in het relaxte vakantieritme, waarbij je minder vaak naar de sportschool gaat dan je eigenlijk wil? Mis je uitdaging in je sportsessies? Of wil je nu écht gaan beginnen met je sportieve leefstijl, maar vind je het lastig om te bepalen met wat en hoe je dat gaat doen? Een persoonlijk sportschema helpt je in je trainingen. Zo ga je doelgericht aan de slag met je sportdoel en zie je resultaat. In deze blog leggen we uit wat de voordelen zijn van trainen met een persoonlijk sportschema.

Lees verder
Tips voor sporten in warm weer

Sporten met warm weer: hoe doe je dat?

26 juni 2019 - Fitness & weetjes

Wow, wat een temperaturen deze week! De zomer is een paar dagen geleden officieel van start gegaan en de zon laat zich al volop zien. Heb jij er al van genoten? Met dit zomerse weer kan het sporten er nog weleens bij inschieten. Het is warm, bewegen is daardoor vermoeiend en de verleiding om op het strand van de zon te genieten is groot. Hoe blijf je toch gemotiveerd om te sporten in de zomer? En hoe sport je als het warm is? We geven je 4 tips om fit te blijven in deze warme zomer. 

Lees verder