5x fabels over afvallen

Geplaatst op: 
20 november 2018

Je hoort en leest de raarste adviezen als je bezig bent met afvallen. Goedbedoelde tips kunnen echter de grootste fabels zijn. Wil je graag wat kilootjes afvallen, maar lukt het telkens niet?  We hebben vijf fabels over afvallen voor je op een rijtje gezet. Aan deze fabels kan het in ieder geval niet meer aan liggen! 

1. Je komt aan van koolhydraten

Veel mensen die bezig zijn met afvallen hebben deze dieetmethode weleens geprobeerd: koolhydraten volledig uit je eetpatroon schrappen. Dat is ook helemaal niet gek, talloze diëten zijn hierop gebaseerd. Maar word je nou echt dik van een lekkere boterham of een warm bordje pasta? Het antwoord daarop is nee. Je kunt hier nog even nalezen wat koolhydraten precies zijn en hoe ze bijdragen aan een verantwoord eetpatroon. 

2. Van laat eten word je dik 

Je hebt het vast weleens gehoord: na 20:00 uur moet je niet meer eten, want dan kom je dubbel zo hard aan. Ook dit is een fabel. Het maakt absoluut niet uit hoe laat je eet, het gaat erom hoeveel je gedurende de dag eet. Iedereen heeft een persoonlijke caloriebehoefte per dag om op hetzelfde gewicht te blijven. Als je structureel onder je persoonlijke caloriebehoefte zit val je af, als je daar structureel boven zit kom je aan. Dit principe is de rode draad als het gaat om afvallen en aankomen. Je leest hier alles over hoe afvallen nou eigenlijk werkt.

3. Je valt alleen af als je ontbijt

“Het ontbijt is de belangrijkste maaltijd van de dag.” Een typische uitspraak die van generatie tot generatie wordt overgedragen. Het ontbijt is heerlijk om de dag mee te beginnen. Vooral in de gure herfstmaanden, waarin je automatisch meer behoefte hebt aan voedzaam eten waarmee je de dag vol energie begint. Toch is ontbijten niet perse nodig om af te vallen en is dit dus ook een fabel. Hierbij komen we ook weer terug op het vorige principe: het maakt niet uit wanneer je op de dag eet, het gaat erom hoeveel je eet. Als je ontbijt is het raadzaam om te kiezen voor voedingsmiddelen die je een verzadigd gevoel én een energieboost geven. Kun je wel wat inspiratie voor het ontbijt gebruiken? We hebben drie warme, verantwoorde ontbijtkeuzes voor je klaarstaan. 

4. "Ik heb zware botten"

Helaas moeten we de grootgebruikers van deze uitspraak teleurstellen. Zware botten kunnen voor klein deel waar zijn, maar dat zie je zeker niet aan de buitenkant. In lichaamsgewicht kan het, als het écht zo is, maximaal 2 kilo op je totale gewicht schelen. Als je te zwaar bent en wilt afvallen moet je toch echt op je voeding letten in plaats van je zware botten de schuld geven, helaas. 

5. Van patat en hamburgers word je dik

Dit is misschien wel het beste nieuws. Zelfs als je bezig bent met afvallen kan je best eens een lekker patatje eten. Ook een zak patat plakt namelijk niet gelijk op je heupen, zoals dit voor ieder voedingsmiddel geldt. Je kunt wel stellen dat een zak patat met mayo niet de meest bewuste keuze is. Het is erg hoog in koolhydraten, vetten en calorieën. Een patatje met mayo bevat ongeveer 630 calorieën, weinig vezels en erg veel vet. Dit zorgt ervoor dat het minder voedzaam is dan een uitgebalanceerde maaltijd. Een patatje bevat dus relatief veel calorieën, vooral als je bedenkt dat een ‘normale’ vrouw bijvoorbeeld dagelijks 2000 calorieën kan eten om op gewicht te blijven. Een lang verhaal kort: je kan een patatje eten, maar houdt rekening met je persoonlijke caloriedoel.

Wist jij al dat dit allemaal fabels zijn? Of kun je nu eindelijk weer eens dat patatje of dat bordje pasta eten? Laat het ons weten onder onze laatste Facebookpost!

Gerelateerde berichten

Dit is waarom je niet verder afvalt

Kan je lichaam stoppen met afvallen?

7 mei 2019 - Fitness & weetjes

Herken je deze situatie? Je bent een tijdje bezig met afvallen en het gaat best goed. Je let op je eten, je sport en houd je calorie-inname in de gaten. Maar op den duur raak je geen grammetje meer kwijt. Dat kan heel erg frustrerend zijn. Waarom val je niet meer af? Sommige mensen zeggen dat je lichaam in spaarstand staat. Dat betekent dat je lichaam efficiënter omgaat met energie omdat het op overlevingsmodus over is gegaan. Maar is dat wel zo? Kan je lichaam op spaarstand overgaan als je bezig bent met afvallen? Dat lees je in deze blog.

Lees verder
Waarom is voldoende slaap belangrijk?

Waarom is voldoende slaap belangrijk?

1 mei 2019 - Fitness & weetjes

Weet je al dat je een derde van je leven slaapt? Dat klinkt misschien veel, maar je hebt het hard nodig. Voldoende slapen is namelijk erg belangrijk voor het herstel van zowel je lichaam als geest. Toch blijkt dat mensen tegenwoordig minder en kwalitatief slechter slapen. Dat maak je niet goed door één avond extra vroeg te gaan slapen en je slaap in te halen. In deze blog lees je 4 redenen waarom je de waardevolle uren in dromenland niet moet overslaan. Ook geven we je 4 tips mee hoe je ervoor zorgt dat je wél voldoende slaapt.

Lees verder
Duo work-out

Samen in shape met deze duo work-out

10 april 2019 - Fitness & weetjes

Kun je soms wel een duwtje in de rug gebruiken om tóch maar je work-out te doen? Als je met je sportmaatje de afspraak hebt staan om te sporten is het een stuk lastiger om af te zeggen. Om jullie training nog leuker te maken hebben we een duo work-out voor je klaarstaan, zo wordt sporten een stuk gezelliger. Trainer Mitch legt je in dit schema precies uit hoe je de oefeningen uitvoert voor het beste resultaat.

Lees verder