5x tips tegen spierpijn

Geplaatst op: 
31 oktober 2018

Spierpijn: de meeste sporters hebben er een haat-liefdeverhouding mee. Spierpijn is pijnlijk, maar betekent vaak dat je goed getraind hebt. In de blog van deze week geven we je vijf tips waarmee je spierpijn, met de nadruk op pijn, kunt beperken.

Spierpijn wordt veroorzaakt door kleine scheurtjes in je spieren, die je oploopt tijdens zware inspanning. Je spieren groeien als de scheurtjes weer gerepareerd worden met extra weefsel. Spierpijn is dus eigenlijk een heel goed teken als je bezig bent met spieropbouw.

Dat het uiteindelijke effect positief is, betekent natuurlijk niet dat spierpijn fijn voelt. Als je er veel last van hebt gedurende de dag wil je hier zo snel mogelijk vanaf. In deze blog vind je onze vijf tips tegen spierpijn.

1. Eet voldoende eiwitten en koolhydraten

Voeding speelt een belangrijke rol bij het behalen van je sportdoelen. Zonder de juiste voeding zullen je spieren niet groeien. Voor optimale spieropbouw én om te herstellen van spierpijn zijn eiwitten en koolhydraten belangrijke voedingsstoffen om binnen te krijgen. Dit zorgt voor een verhoogd eiwitsynthese, waardoor het herstel van je spieren bevorderd wordt.

2. Slaap je wel genoeg?

Slaap je minder dan 8 uur op een dag? Dan slaap je zeer waarschijnlijk te weinig. Dat kan één van de redenen zijn dat je last hebt van spierpijn. Tijdens je slaap heeft je lichaam pas echt tijd om te herstellen. Voldoende slaap is daarom essentieel wanneer je veel en zwaar traint. Als je te weinig slaapt zullen je resultaten tegenvallen, hoe hard je ook traint. Om de kans op spierpijn te verkleinen, is het belangrijk dat je voldoende slaapt. De aanbevolen hoeveelheid slaap is 8 uur per nacht, maar dit kan per persoon verschillen.

3. Combineer warmte en kou

We snappen dat niet iedereen de mogelijkheid heeft om als Cristiano Ronaldo in een ijsbad te zitten na je training, maar een douche kan je helpen om sneller te hertellen. Als je warm en koud water afwisselt zorg je ervoor dat je bloedcirculatie op gang komt. Om de twee minuten wisselen tussen 40 graden en 10 graden is een goede leidraad. Het is even doorzetten, maar het levert je minder spierpijn op.

4. Doe die cooling-down tóch maar wel

Na een zware training heb je er waarschijnlijk helemaal geen zin meer in, maar vergeet de cooling-down niet. Door een cooling-down te doen na je training koelt je lichaam geleidelijk af en past je bloedsomloop zich weer langzaam aan. Hierdoor worden afvalstoffen zoals melkzuur sneller afgevoerd. Dit is een stofje dat vrijkomt bij zware inspanning en vertraagt het herstel van de spieren. Na een zware benentraining kun je dan alsnog met de benenwagen naar huis.

5. Drinken, drinken, drinken (en nee, niet alleen water)

Drink voldoende water, zodat je spieren soepel blijven. Schiet de kramp in je spieren? Je lichaam geeft het signaal dat je meer moet drinken. Geniet jij ook van een lekker kopje koffie? Dan hebben we goed nieuws! Onderzoek toont namelijk aan dat cafeïne goed werkt tegen spierpijn. Vooral als je krachttraining doet kun je hier positieve effecten van merken. Als een krachtsporter voor het sporten 5 mg cafeïne per kilogram lichaamsgewicht drinkt, is de spierpijn aanmerkelijk minder dan wanneer de work-out wordt uitgevoerd zonder cafeïne. Drink dus gerust een bakkie voordat je gaat sporten.

Met deze tips kun jij je volgende work-out weer fris beginnen. Succes!

Gerelateerde berichten

Hoe fit is Nederland?

7 oktober 2020 - Fitness & weetjes

Op driekwart van 2020 waren we toch wel benieuwd hoe Fit Nederland was. Daarom startten we een onderzoek om erachter te komen hoe het gesteld is met de conditie van Nederlanders. Eindstand? Die is flink achteruit gehold de afgelopen maanden.

Lees verder
Zo verbeter je je conditie

Zó verbeter je je conditie

7 november 2018 - Fitness & weetjes

Sta jij weleens hijgend bovenaan een hoge trap? Of heb je moeite om je kinderen bij te houden tijdens het buitenspelen? Voor veel mensen is dit herkenbaar, maar gelukkig kun je je conditie met sporten al snel verbeteren. Met de juiste trainingen ga je binnenkort weer als een speer die trap op.

Lees verder
Hoe werkt spieropbouw?

Hoe werkt spieropbouw?

2 oktober 2018 - Fitness & weetjes

Droom jij van die gewilde spierballen of welgevormde benen? Dan ben je hier aan het juiste adres. Spieropbouw vraagt om geduld en doorzettingsvermogen, maar het is niet onmogelijk! Lees de blog over hoe je begint én doorzet.

Lees verder