8 tips om zonder honger af te vallen

Geplaatst op: 
29 mei 2019

Ben je bezig met afvallen, maar verlang je constant naar die heerlijke gevulde koeken of dik belegde broodjes? Je hebt net gegeten, maar je krijgt niet veel later alweer trek. Het lijkt onmogelijk om gewicht te verliezen als je maag niet stil te krijgen is. Je moet op je calorieën letten, maar voor je het weet sta je alweer voor de (koel)kast. Het is gelukkig niet nodig om honger te lijden als je wilt afvallen, maar we begrijpen dat je het constante hongergevoel vervelend vindt. In deze blog geven we daarom je 8 tips om je hongergevoel te verminderen.

1. Eet voldoende

Je bent misschien geneigd om minder te gaan eten als je bezig bent met afvallen. Dat is begrijpelijk, je wilt immers minder calorieën binnenkrijgen. Toch kan een tussendoortje nemen je goed helpen bij je hongergevoel. Eet bijvoorbeeld wortels, radijsjes of paprika als snack. Groenten bevatten weinig calorieën en je krijgt er een vol gevoel door dankzij de vezels. Zo stil je de honger én neem je een schep minder bij je lunch of avondmaaltijd.

2. Eet meer vezels

Vezels zorgen niet alleen voor een goede stoelgang, ze zorgen er ook nog eens voor dat je je lang verzadigd voelt. Eenmaal in je lichaam nemen vezels vocht op, waardoor ze opzwellen en je dus het idee hebt dat je vol zit. Het is daarom belangrijk dat je ook voldoende water drinkt, anders kun je last krijgen van buikpijn. Volkoren graanproducten bevatten veel vezels, net als groenten en peulvruchten.

3. Eet minder snelle koolhydraten

Snelle koolhydraten worden snel door je lichaam opgenomen, je verbruikt ze meteen waardoor je geen langdurige verzadiging hebt. Suiker, witbrood en gewone pasta zijn voorbeelden van snelle koolhydraten. Kies daarom liever voor volkoren producten, je lichaam doet er langer over om deze te verwerken waardoor je je langer verzadigd voelt. 

4. Drink meer water

Je lichaam kan honger- en dorstsignalen door elkaar halen. Daardoor denk je dat je trek hebt. terwijl je eigenlijk dorst hebt. Probeer daarom eens een glas water te drinken en daarna een kwartier te wachten als je maag knort. Bekijk ook eens goed hoeveel vocht je binnenkrijgt op een dag. 1,5 tot 2 liter water per dag wordt aangeraden, waarbij je als intensieve sporter meer moet drinken omdat je tijdens de training veel vocht verliest. 

5. Eet meer eiwitten

Eiwitten zorgen ervoor dat je je langer verzadigd voelt, ze stimuleren de productie van hormonen die je hongergevoel tegengaan. Daarnaast versnellen eiwitten je stofwisseling, wat inhoudt dat je sneller vet verliest. Eiwitten haal je uit zowel plantaardige als dierlijke eiwitbronnen. Voorbeelden van eiwitrijke producten zijn vlees, ei, zuivel, vis, peulvruchten, noten en volkoren granen. 

6. Eet aandachtiger

Wie kent het tegenwoordig niet: je komt thuis van werk of school en hebt eindelijk tijd om even uitgebreid je WhatsAppjes te beantwoorden of je favoriete serie te kijken. Onder het genot van een lekkere snack of maaltijd kijk je naar het scherm. Maar pas hiermee op. Je hersenen registreren het eten op deze manier minder goed. Omdat je je aandacht niet bij je voedsel hebt eet je sneller en kauw je minder. Daardoor zal je sneller weer honger hebben. Houd je hoofd dus bij het eten.

7. Langzamer eten

Je hersenen krijgen na ongeveer 20 minuten een signaal door dat je voldoende hebt gegeten. Ben jij dus iemand die na 5 minuten de maaltijd al op heeft? Je lichaam weet dan nog niet dat je al genoeg hebt gegeten, waardoor je door kunt eten. Neem de tijd voor je maaltijd. Leg wat vaker je vork neer en drink een slok water tussendoor. Doordat je lichaam de tijd heeft om op het voedsel te reageren, zal je langer een verzadigd gevoel hebben.

8. Gebruik een kleiner bord

Hoeveel honger je hebt, kan tussen je oren zitten. Probeer daarom eens te eten van een kleiner bord of uit een kleinere kom. Omdat je ogen zien dat het bord gevuld is, registreren je hersenen dit als een grote portie, terwijl je in feite een kleinere portie hebt. Zo kun je minder eten zonder het gevoel te hebben dat je iets tekort komt en zit je sneller vol.

Let er wel op dat je je maaltijden eet en genoeg calorieën binnenkrijgt. Je lichaam heeft immers energie (calorieën) nodig om te kunnen functioneren. Als je wilt afvallen heb je een aanhoudend calorietekort nodig, dat betekent dat je minder energie binnenkrijgt dan je verbruikt. We begrijpen dat je snel resultaat wilt zien, maar overdrijf niet in je calorietekort. Gezond afvallen heeft tijd nodig, maar door gezond af te vallen behoud je je resultaat ook langer. Negeer je hongergevoel dus niet, maar bekijk aan de hand van onze tips wat je aan het gevoel kunt doen en hoe je toch je dagelijkse caloriebehoefte haalt.

Gerelateerde berichten

Tips voor sporten in warm weer

Sporten met warm weer: hoe doe je dat?

26 juni 2019 - Fitness & weetjes

Wow, wat een temperaturen deze week! De zomer is een paar dagen geleden officieel van start gegaan en de zon laat zich al volop zien. Heb jij er al van genoten? Met dit zomerse weer kan het sporten er nog weleens bij inschieten. Het is warm, bewegen is daardoor vermoeiend en de verleiding om op het strand van de zon te genieten is groot. Hoe blijf je toch gemotiveerd om te sporten in de zomer? En hoe sport je als het warm is? We geven je 4 tips om fit te blijven in deze warme zomer. 

Lees verder
Dit is waarom je niet verder afvalt

Kan je lichaam stoppen met afvallen?

7 mei 2019 - Fitness & weetjes

Herken je deze situatie? Je bent een tijdje bezig met afvallen en het gaat best goed. Je let op je eten, je sport en houd je calorie-inname in de gaten. Maar op den duur raak je geen grammetje meer kwijt. Dat kan heel erg frustrerend zijn. Waarom val je niet meer af? Sommige mensen zeggen dat je lichaam in spaarstand staat. Dat betekent dat je lichaam efficiënter omgaat met energie omdat het op overlevingsmodus over is gegaan. Maar is dat wel zo? Kan je lichaam op spaarstand overgaan als je bezig bent met afvallen? Dat lees je in deze blog.

Lees verder
Waarom is voldoende slaap belangrijk?

Waarom is voldoende slaap belangrijk?

1 mei 2019 - Fitness & weetjes

Weet je al dat je een derde van je leven slaapt? Dat klinkt misschien veel, maar je hebt het hard nodig. Voldoende slapen is namelijk erg belangrijk voor het herstel van zowel je lichaam als geest. Toch blijkt dat mensen tegenwoordig minder en kwalitatief slechter slapen. Dat maak je niet goed door één avond extra vroeg te gaan slapen en je slaap in te halen. In deze blog lees je 4 redenen waarom je de waardevolle uren in dromenland niet moet overslaan. Ook geven we je 4 tips mee hoe je ervoor zorgt dat je wél voldoende slaapt.

Lees verder