Haal het beste uit je sportprestaties: zo combineer je je sport met fitness

Geplaatst op: 
5 maart 2019

Als je fanatiek sport weet je dat het zaak is om je conditie op peil te houden. Dat doe je natuurlijk deels door netjes je trainingen af te werken en je wedstrijden zo goed mogelijk te spelen. Of je nou voetbalt, hockeyt of bijvoorbeeld hardloopt, bij trainingen gaat het voornamelijk om techniek. Om écht beter te worden in je sport heb je meer kracht, snelheid en conditie nodig. Naast je (team)sport is fitnessen dus zeker een goed idee. Met een combinatie van krachttraining en conditietraining kun je nog beter presteren in je sport. 

De voordelen van krachttraining

Denk je dat je krachttraining wel kunt overslaan in je sportroutine? Think again. Krachttraining heeft bij praktisch iedere sport ontzettend veel voordeel. Sterkere spieren zorgen namelijk vaak voor betere prestaties bij andere sporten. Als je bijvoorbeeld springt en hard neerkomt, kun je je beter opvangen. Zo zorg je ervoor dat de kans dat je iets verrekt, verstuikt of afscheurt een stuk kleiner wordt. Geef nare blessures geen kans en verwerk toch dat dagje krachttraining in je sportroutine.

Krachttraining verhoogt ook je uithoudingsvermogen, waardoor je bij je wedstrijd langer op volle kracht kan spelen. Het heeft dus wel degelijk een positief effect op je conditie en maakt je absoluut niet log of sloom, zoals nog wel eens gedacht wordt. Je zal merken dat je conditie steeds beter wordt als je sterkere spieren hebt.

In veel sporten heb je explosiviteit nodig. Denk bijvoorbeeld aan een voetballer die een explosieve start nodig heeft en daarna stukken moet sprinten. Of een flinke smash bij het tennissen. Je core- en beenspieren spelen hier een grote rol in. Dit zijn ook spiergroepen die belangrijk zijn voor je balans. Hoe sterker je op je benen staat, des te lastiger het voor een tegenstander is om jou van de bal af te krijgen of je te passeren. Zorg wel dat je je krachttraining niet de dag (of twee dagen) voor je wedstrijd doet. Fikse spierpijn doet je sportprestaties helaas geen goed.  

Waarom conditietraining? 

Verzaak je nog wel eens op je training voor je sport? Toch even smokkelen met dat laatste rondje of toch maar even een pylon overslaan? Een goede conditie hebben is vanzelfsprekend erg belangrijk. Alleen als je conditie op peil is kun je het maximale uit je sport halen. Natuurlijk verwacht je trainer of coach van je dat je in je vrije tijd je conditie op peil houdt of zelfs verbetert, maar door de meesten wordt dit nog wel eens overgeslagen. Zoals je net al kon lezen zorgt krachttraining voor meer uithoudingsvermogen, maar conditietraining helpt je hier ook bij. 

Je kunt natuurlijk tot in de eeuwigheid op de crosstrainer staan, touwtjespringen of eindeloos op een loopband staan om conditie op te bouwen. Maar gelukkig kan dat ook een stuk efficiënter. HIIT is een hele goede afwisseling voor je normale cardiotraining. HIIT (High Intensity Interval Training) is een afwisseling tussen gematigde snelheid en alles geven wat je in je hebt. Dit kun je op ieder cardiotoestel doen. Probeer eens één minuut op hoge snelheid en anderhalve minuut op gematigde snelheid te trainen en herhaal dit totdat je niet meer kunt.

Train jij al naast je sport of wil je dit juist gaan doen? Laat het ons weten onder onze laatste Facebookpost. 

Gerelateerde berichten

Tips voor sporten in warm weer

Sporten met warm weer: hoe doe je dat?

26 juni 2019 - Fitness & weetjes

Wow, wat een temperaturen deze week! De zomer is een paar dagen geleden officieel van start gegaan en de zon laat zich al volop zien. Heb jij er al van genoten? Met dit zomerse weer kan het sporten er nog weleens bij inschieten. Het is warm, bewegen is daardoor vermoeiend en de verleiding om op het strand van de zon te genieten is groot. Hoe blijf je toch gemotiveerd om te sporten in de zomer? En hoe sport je als het warm is? We geven je 4 tips om fit te blijven in deze warme zomer. 

Lees verder
Tips om een hongergevoel tegen te gaan

8 tips om zonder honger af te vallen

29 mei 2019 - Fitness & weetjes

Ben je bezig met afvallen, maar verlang je constant naar die heerlijke gevulde koeken of dik belegde broodjes?
Je hebt net gegeten, maar je krijgt niet veel later alweer trek. Het lijkt onmogelijk om gewicht te verliezen als je maag niet stil te krijgen is. Je moet op je calorieën letten, maar voor je het weet sta je alweer voor de (koel)kast. Het is gelukkig niet nodig om honger te lijden als je wilt afvallen, maar we begrijpen dat je het constante hongergevoel vervelend vindt. In deze blog geven we daarom je 8 tips om je hongergevoel te verminderen.

Lees verder
Dit is waarom je niet verder afvalt

Kan je lichaam stoppen met afvallen?

7 mei 2019 - Fitness & weetjes

Herken je deze situatie? Je bent een tijdje bezig met afvallen en het gaat best goed. Je let op je eten, je sport en houd je calorie-inname in de gaten. Maar op den duur raak je geen grammetje meer kwijt. Dat kan heel erg frustrerend zijn. Waarom val je niet meer af? Sommige mensen zeggen dat je lichaam in spaarstand staat. Dat betekent dat je lichaam efficiënter omgaat met energie omdat het op overlevingsmodus over is gegaan. Maar is dat wel zo? Kan je lichaam op spaarstand overgaan als je bezig bent met afvallen? Dat lees je in deze blog.

Lees verder