Haal het beste uit je sportprestaties: zo combineer je je sport met fitness

Geplaatst op: 
5 maart 2019

Als je fanatiek sport weet je dat het zaak is om je conditie op peil te houden. Dat doe je natuurlijk deels door netjes je trainingen af te werken en je wedstrijden zo goed mogelijk te spelen. Of je nou voetbalt, hockeyt of bijvoorbeeld hardloopt, bij trainingen gaat het voornamelijk om techniek. Om écht beter te worden in je sport heb je meer kracht, snelheid en conditie nodig. Naast je (team)sport is fitnessen dus zeker een goed idee. Met een combinatie van krachttraining en conditietraining kun je nog beter presteren in je sport. 

De voordelen van krachttraining

Denk je dat je krachttraining wel kunt overslaan in je sportroutine? Think again. Krachttraining heeft bij praktisch iedere sport ontzettend veel voordeel. Sterkere spieren zorgen namelijk vaak voor betere prestaties bij andere sporten. Als je bijvoorbeeld springt en hard neerkomt, kun je je beter opvangen. Zo zorg je ervoor dat de kans dat je iets verrekt, verstuikt of afscheurt een stuk kleiner wordt. Geef nare blessures geen kans en verwerk toch dat dagje krachttraining in je sportroutine.

Krachttraining verhoogt ook je uithoudingsvermogen, waardoor je bij je wedstrijd langer op volle kracht kan spelen. Het heeft dus wel degelijk een positief effect op je conditie en maakt je absoluut niet log of sloom, zoals nog wel eens gedacht wordt. Je zal merken dat je conditie steeds beter wordt als je sterkere spieren hebt.

In veel sporten heb je explosiviteit nodig. Denk bijvoorbeeld aan een voetballer die een explosieve start nodig heeft en daarna stukken moet sprinten. Of een flinke smash bij het tennissen. Je core- en beenspieren spelen hier een grote rol in. Dit zijn ook spiergroepen die belangrijk zijn voor je balans. Hoe sterker je op je benen staat, des te lastiger het voor een tegenstander is om jou van de bal af te krijgen of je te passeren. Zorg wel dat je je krachttraining niet de dag (of twee dagen) voor je wedstrijd doet. Fikse spierpijn doet je sportprestaties helaas geen goed.  

Waarom conditietraining? 

Verzaak je nog wel eens op je training voor je sport? Toch even smokkelen met dat laatste rondje of toch maar even een pylon overslaan? Een goede conditie hebben is vanzelfsprekend erg belangrijk. Alleen als je conditie op peil is kun je het maximale uit je sport halen. Natuurlijk verwacht je trainer of coach van je dat je in je vrije tijd je conditie op peil houdt of zelfs verbetert, maar door de meesten wordt dit nog wel eens overgeslagen. Zoals je net al kon lezen zorgt krachttraining voor meer uithoudingsvermogen, maar conditietraining helpt je hier ook bij. 

Je kunt natuurlijk tot in de eeuwigheid op de crosstrainer staan, touwtjespringen of eindeloos op een loopband staan om conditie op te bouwen. Maar gelukkig kan dat ook een stuk efficiënter. HIIT is een hele goede afwisseling voor je normale cardiotraining. HIIT (High Intensity Interval Training) is een afwisseling tussen gematigde snelheid en alles geven wat je in je hebt. Dit kun je op ieder cardiotoestel doen. Probeer eens één minuut op hoge snelheid en anderhalve minuut op gematigde snelheid te trainen en herhaal dit totdat je niet meer kunt.

Train jij al naast je sport of wil je dit juist gaan doen? Laat het ons weten onder onze laatste Facebookpost. 

Gerelateerde berichten

Bootcamp Fit For Free

Intensief sporten in de buitenlucht met bootcamp

20 maart 2019 - Fitness & weetjes

De lente is aangebroken: de zonnestralen laten zich weer zien en de temperaturen stijgen. Wat denk je ervan om je training naar buiten te verplaatsen? Goed idee, want zo kun je aan je sportieve leefstijl werken terwijl je van het lekkere weer geniet. Met een bootcamples train je je hele lichaam en doe je afwisselende oefeningen. En dat allemaal in de buitenlucht. Hoe zo’n les gaat en wat dat voor jou betekent? Dat lees je in deze blog. 

Lees verder
Fit op kantoor

Zo blijf je fit op kantoor of school

26 februari 2019 - Fitness & weetjes

Als je een kantoorbaan hebt of naar school gaat weet je dat je een heel groot gedeelte van de dag zit. Natuurlijk haal je af en toe een kopje koffie en loop je naar een andere afdeling, maar aan je dagelijks aanbevolen hoeveelheid beweging kom je niet als je er niet op let. Om nog maar te zwijgen over de heerlijke taarten bij de verjaardag van je collega of al het lekkers in de kantine. Al met al is het kantoorleven niet écht een gezonde leefstijl. Gelukkig kun je met wat kleine aanpassingen al een flinke slag slaan om te werken aan je sportdoelen.

Lees verder
Wintersport trainingsschema

Binnenkort op wintersport? Voorkom blessures met dit trainingsschema

29 januari 2019 - Fitness & weetjes

Of je nou een beginner bent of al voor de 20e keer op wintersport gaat: een goede voorbereiding is essentieel. En daarmee bedoelen we niet alleen zorgen voor een mooi board, nieuwe skistokken of een goede outfit. Voorkom blessures en zorg dat je fysiek helemaal klaar bent voor een week op de latten. Wij helpen je graag met ons trainingsschema, speciaal voor de wintersport.

Lees verder