Kan je lichaam stoppen met afvallen?

Geplaatst op: 
7 mei 2019

Herken je deze situatie? Je bent een tijdje bezig met afvallen en het gaat best goed. Je let op je eten, je sport en houd je calorie-inname in de gaten. Maar op den duur raak je geen grammetje meer kwijt. Dat kan heel erg frustrerend zijn. Waarom val je niet meer af? Sommige mensen zeggen dat je lichaam in spaarstand staat. Dat betekent dat je lichaam efficiënter omgaat met energie omdat het op overlevingsmodus over is gegaan. Maar is dat wel zo? Kan je lichaam op spaarstand overgaan als je bezig bent met afvallen? Dat lees je in deze blog.

Wat is zo’n spaarstand nu precies? Laten we bij het begin beginnen. Het principe van afvallen is simpel: als je langere tijd minder calorieën binnenkrijgt dan je verbruikt, val je af. Er wordt door sommige mensen gezegd dat je lichaam in spaarstand komt als je lang te weinig calorieën binnenkrijgt. Misschien ken je deze term wel onder de naam ‘verhongeringsmodus’. Het lichaam spaart energie zodat het met het voedselgebrek om kan gaan. Daardoor worden sommige processen stilgezet. Je valt daardoor niet meer af, maar blijft op hetzelfde gewicht of komt zelfs aan.

Spaarstand: feit of fabel

Maar kloppen deze geluiden wel? Is het zo dat je lichaam in spaarstand komt? Dat leggen we je graag uit. Het klopt inderdaad dat je lichaam zich een beetje aanpast aan de mindere energie-inname. Maar bij een aanhoudend calorietekort val je toch echt af. Dat je lichaam in energiebesparingsmodus overschakelt en je daarom niet meer afvalt is dus een fabel. 

Waarom je op den duur niet meer afvalt

Je lichaam verbruikt altijd energie (calorieën). Of je nu stil in bed ligt, of naar je werk fietst. Om alle belangrijke processen in je lichaam draaiend te houden, heeft je lichaam zelfs in rust energie nodig. Als je een hoog vetpercentage hebt, heeft je lichaam in rust ook een hogere energiebehoefte. Dus wanneer je afgevallen bent en een lager vetpercentage hebt, heb je ook minder energie nodig in rust. 

Houd je nog steeds hetzelfde calorietekort aan als toen je begon met afvallen? Doordat je lichaam minder energie nodig heeft nu je bent afgevallen, kan het betekenen dat je inmiddels geen calorietekort meer hebt. Daardoor val je langzamer af, blijf je op gewicht of kom je zelfs aan. Neem je calorietekort dus nog eens goed onder de loep en bereken een nieuwe calorie-inname op basis van je huidige gewicht. 

Conclusie

Kortom: als je bezig bent met afvallen kan het op den duur voorkomen dat je resultaat minder wordt. Dat komt niet doordat je lichaam in een zogenoemde spaarstand terecht is gekomen, maar omdat je calorietekort steeds kleiner wordt. 

Ben jij bezig met afvallen, maar wil het nog niet helemaal lukken met je sportroutine? Wij helpen je daar graag bij. Met behulp van ons introductieprogramma 'Fit Start' zorgen we voor een vliegende start en bouw je binnen no-time sportroutine op. Geheel vrijblijvend en helemaal gratis bij alle abonnementen.

Gerelateerde berichten

Sporten met een sportschema

Waarom sporten met een persoonlijk schema helpt

7 augustus 2019 - Fitness & weetjes

Zit je helemaal in het relaxte vakantieritme, waarbij je minder vaak naar de sportschool gaat dan je eigenlijk wil? Mis je uitdaging in je sportsessies? Of wil je nu écht gaan beginnen met je sportieve leefstijl, maar vind je het lastig om te bepalen met wat en hoe je dat gaat doen? Een persoonlijk sportschema helpt je in je trainingen. Zo ga je doelgericht aan de slag met je sportdoel en zie je resultaat. In deze blog leggen we uit wat de voordelen zijn van trainen met een persoonlijk sportschema.

Lees verder
Tips voor sporten in warm weer

Sporten met warm weer: hoe doe je dat?

26 juni 2019 - Fitness & weetjes

Wow, wat een temperaturen deze week! De zomer is een paar dagen geleden officieel van start gegaan en de zon laat zich al volop zien. Heb jij er al van genoten? Met dit zomerse weer kan het sporten er nog weleens bij inschieten. Het is warm, bewegen is daardoor vermoeiend en de verleiding om op het strand van de zon te genieten is groot. Hoe blijf je toch gemotiveerd om te sporten in de zomer? En hoe sport je als het warm is? We geven je 4 tips om fit te blijven in deze warme zomer. 

Lees verder
Tips om een hongergevoel tegen te gaan

8 tips om zonder honger af te vallen

29 mei 2019 - Fitness & weetjes

Ben je bezig met afvallen, maar verlang je constant naar die heerlijke gevulde koeken of dik belegde broodjes?
Je hebt net gegeten, maar je krijgt niet veel later alweer trek. Het lijkt onmogelijk om gewicht te verliezen als je maag niet stil te krijgen is. Je moet op je calorieën letten, maar voor je het weet sta je alweer voor de (koel)kast. Het is gelukkig niet nodig om honger te lijden als je wilt afvallen, maar we begrijpen dat je het constante hongergevoel vervelend vindt. In deze blog geven we daarom je 8 tips om je hongergevoel te verminderen.

Lees verder