Sporten met warm weer: hoe doe je dat?

Geplaatst op: 
26 juni 2019

Wow, wat een temperaturen deze week! De zomer is een paar dagen geleden officieel van start gegaan en de zon laat zich al volop zien. Heb jij er al van genoten? Met dit zomerse weer kan het sporten er nog weleens bij inschieten. Het is warm, bewegen is daardoor vermoeiend en de verleiding om op het strand van de zon te genieten is groot. Hoe blijf je toch gemotiveerd om te sporten in de zomer? En hoe sport je als het warm is? We geven je 4 tips om fit te blijven in deze warme zomer. 

1. Train in de ochtend 

Wie in de ochtend sport, heeft niet alleen meer tijd over om van de zon te genieten, maar is ook de hitte voor. In een andere blog hebben we alle voordelen van 's ochtends trainen op een rijtje gezet. 


2. Drink voldoende

Als het zo warm is als deze week, zweet je meer dan gewoonlijk. Daardoor verlies je dus meer vocht. Het is belangrijk om met deze hitte extra goed op te letten of je wel genoeg drinkt. Neem daarom tussendoor je training drinkpauzes, ook al heb je geen dorst. Als je te weinig drinkt, kan je bloedcirculatie afnemen waardoor je lichaam het alleen maar warmer krijgt. Ook zorgt vocht ervoor dat voedingsstoffen worden opgenomen en voedings- en afvalstoffen worden getransporteerd. Structureel te weinig drinken kan zorgen voor uitdroging. Drink je niet genoeg, zul je dat merken in je sportprestaties. Op een warme dag is het advies om minimaal twee liter water te drinken om uitdroging te voorkomen. Bij een uur intensief sporten kun je zelfs één tot twee liter extra vocht verliezen! 

3. Pas je work-out aan

Door de warmte ben je sneller moe. Je lichaam is deze temperaturen namelijk helemaal niet gewend. Neem daarom wat vaker pauze in je trainingsschema, of train met een lagere intensiteit. Ben je iemand die alles wilt geven in een training? Train dan in de ochtend, wanneer het koeler is.  

4. Zoek een sportmaatje

In de zomer is je motivatie om te gaan sporten misschien wat minder. Want met dit lekkere weer wil je toch lekker buiten op het terras zitten, of uitgebreid barbecuen in de tuin? We geven je groot gelijk. Als je fit wilt blijven in de zomer is het wel belangrijk om te blijven sporten. Om jezelf gemotiveerd te houden, kun je een sportmaatje zoeken. Zo blijven jullie allebei gemotiveerd. Naast het feit dat samen sporten gezellig is, is het ook nog eens efficiënt. Doordat je pijngrens in deze situtie hoger ligt, houd je het sporten beter en langer vol. Ook kun je elkaar herinneren aan jullie sportafspraak en elkaar erop aanspreken als iemand afzegt. Lees in onze andere blog handige tips voor samen sporten

Hoe vind jij motivatie om met dit lekkere weer je work-outs te doen? Heb jij nog tips om te sporten met warm weer? Deel het onder onze Facebookpost

Gerelateerde berichten

Tips om een hongergevoel tegen te gaan

8 tips om zonder honger af te vallen

29 mei 2019 - Fitness & weetjes

Ben je bezig met afvallen, maar verlang je constant naar die heerlijke gevulde koeken of dik belegde broodjes?
Je hebt net gegeten, maar je krijgt niet veel later alweer trek. Het lijkt onmogelijk om gewicht te verliezen als je maag niet stil te krijgen is. Je moet op je calorieën letten, maar voor je het weet sta je alweer voor de (koel)kast. Het is gelukkig niet nodig om honger te lijden als je wilt afvallen, maar we begrijpen dat je het constante hongergevoel vervelend vindt. In deze blog geven we daarom je 8 tips om je hongergevoel te verminderen.

Lees verder
Dit is waarom je niet verder afvalt

Kan je lichaam stoppen met afvallen?

7 mei 2019 - Fitness & weetjes

Herken je deze situatie? Je bent een tijdje bezig met afvallen en het gaat best goed. Je let op je eten, je sport en houd je calorie-inname in de gaten. Maar op den duur raak je geen grammetje meer kwijt. Dat kan heel erg frustrerend zijn. Waarom val je niet meer af? Sommige mensen zeggen dat je lichaam in spaarstand staat. Dat betekent dat je lichaam efficiënter omgaat met energie omdat het op overlevingsmodus over is gegaan. Maar is dat wel zo? Kan je lichaam op spaarstand overgaan als je bezig bent met afvallen? Dat lees je in deze blog.

Lees verder
Waarom is voldoende slaap belangrijk?

Waarom is voldoende slaap belangrijk?

1 mei 2019 - Fitness & weetjes

Weet je al dat je een derde van je leven slaapt? Dat klinkt misschien veel, maar je hebt het hard nodig. Voldoende slapen is namelijk erg belangrijk voor het herstel van zowel je lichaam als geest. Toch blijkt dat mensen tegenwoordig minder en kwalitatief slechter slapen. Dat maak je niet goed door één avond extra vroeg te gaan slapen en je slaap in te halen. In deze blog lees je 4 redenen waarom je de waardevolle uren in dromenland niet moet overslaan. Ook geven we je 4 tips mee hoe je ervoor zorgt dat je wél voldoende slaapt.

Lees verder