Sporten met warm weer: hoe doe je dat?

Geplaatst op: 
26 juni 2019

Wow, wat een temperaturen deze week! De zomer is een paar dagen geleden officieel van start gegaan en de zon laat zich al volop zien. Heb jij er al van genoten? Met dit zomerse weer kan het sporten er nog weleens bij inschieten. Het is warm, bewegen is daardoor vermoeiend en de verleiding om op het strand van de zon te genieten is groot. Hoe blijf je toch gemotiveerd om te sporten in de zomer? En hoe sport je als het warm is? We geven je 4 tips om fit te blijven in deze warme zomer. 

1. Train in de ochtend 

Wie in de ochtend sport, heeft niet alleen meer tijd over om van de zon te genieten, maar is ook de hitte voor. In een andere blog hebben we alle voordelen van 's ochtends trainen op een rijtje gezet. 


2. Drink voldoende

Als het zo warm is als deze week, zweet je meer dan gewoonlijk. Daardoor verlies je dus meer vocht. Het is belangrijk om met deze hitte extra goed op te letten of je wel genoeg drinkt. Neem daarom tussendoor je training drinkpauzes, ook al heb je geen dorst. Als je te weinig drinkt, kan je bloedcirculatie afnemen waardoor je lichaam het alleen maar warmer krijgt. Ook zorgt vocht ervoor dat voedingsstoffen worden opgenomen en voedings- en afvalstoffen worden getransporteerd. Structureel te weinig drinken kan zorgen voor uitdroging. Drink je niet genoeg, zul je dat merken in je sportprestaties. Op een warme dag is het advies om minimaal twee liter water te drinken om uitdroging te voorkomen. Bij een uur intensief sporten kun je zelfs één tot twee liter extra vocht verliezen! 

3. Pas je work-out aan

Door de warmte ben je sneller moe. Je lichaam is deze temperaturen namelijk helemaal niet gewend. Neem daarom wat vaker pauze in je trainingsschema, of train met een lagere intensiteit. Ben je iemand die alles wilt geven in een training? Train dan in de ochtend, wanneer het koeler is.  

4. Zoek een sportmaatje

In de zomer is je motivatie om te gaan sporten misschien wat minder. Want met dit lekkere weer wil je toch lekker buiten op het terras zitten, of uitgebreid barbecuen in de tuin? We geven je groot gelijk. Als je fit wilt blijven in de zomer is het wel belangrijk om te blijven sporten. Om jezelf gemotiveerd te houden, kun je een sportmaatje zoeken. Zo blijven jullie allebei gemotiveerd. Naast het feit dat samen sporten gezellig is, is het ook nog eens efficiënt. Doordat je pijngrens in deze situtie hoger ligt, houd je het sporten beter en langer vol. Ook kun je elkaar herinneren aan jullie sportafspraak en elkaar erop aanspreken als iemand afzegt. Lees in onze andere blog handige tips voor samen sporten

Hoe vind jij motivatie om met dit lekkere weer je work-outs te doen? Heb jij nog tips om te sporten met warm weer? Deel het onder onze Facebookpost

Gerelateerde berichten

Sportritme oppakken na vakantie

Zo pak je je sportritme na je vakantie weer op

21 augustus 2019 - Fitness & weetjes

Heb je lekker van je vakantie genoten? Ben je ver weg geweest, of heb je je ontspanning dicht bij huis gezocht? Waar je je vakantie ook hebt gevierd, we kunnen ons voorstellen dat het sporten in je vakantie erbij is ingeschoten en dat je veel lekkere hapjes, drankjes en strandligsessies hebt gehad. Nu de vakantie is afgelopen ben je weer terechtgekomen in het gewone werk- of studieleven. Het dagelijkse ritme weer oppakken is al moeilijk genoeg, hoe zorg je er nu voor dat je ook het sportritme weer te pakken krijgt? Lees snel verder in deze blog!

Lees verder
Sporten met een sportschema

Waarom sporten met een persoonlijk schema helpt

7 augustus 2019 - Fitness & weetjes

Zit je helemaal in het relaxte vakantieritme, waarbij je minder vaak naar de sportschool gaat dan je eigenlijk wil? Mis je uitdaging in je sportsessies? Of wil je nu écht gaan beginnen met je sportieve leefstijl, maar vind je het lastig om te bepalen met wat en hoe je dat gaat doen? Een persoonlijk sportschema helpt je in je trainingen. Zo ga je doelgericht aan de slag met je sportdoel en zie je resultaat. In deze blog leggen we uit wat de voordelen zijn van trainen met een persoonlijk sportschema.

Lees verder
Tips om een hongergevoel tegen te gaan

8 tips om zonder honger af te vallen

29 mei 2019 - Fitness & weetjes

Ben je bezig met afvallen, maar verlang je constant naar die heerlijke gevulde koeken of dik belegde broodjes?
Je hebt net gegeten, maar je krijgt niet veel later alweer trek. Het lijkt onmogelijk om gewicht te verliezen als je maag niet stil te krijgen is. Je moet op je calorieën letten, maar voor je het weet sta je alweer voor de (koel)kast. Het is gelukkig niet nodig om honger te lijden als je wilt afvallen, maar we begrijpen dat je het constante hongergevoel vervelend vindt. In deze blog geven we daarom je 8 tips om je hongergevoel te verminderen.

Lees verder