Start je (weer) met sporten? Met deze 5 tips maak je een vliegende start

Geplaatst op: 
9 januari 2019

Heb je besloten om (weer) te starten met sporten? Dan heb je de eerste stap naar een gezondere, sportievere leefstijl gezet. Daar mag je trots op zijn. Starten met sporten is best een beetje spannend, vooral als je voor het eerst de sportschool inloopt. Met deze 5 tips maak je een vliegende start én houd je het sporten dit jaar zeker vol.

Wees niet bang om vragen te stellen

Al het begin is moeilijk. Het is natuurlijk hartstikke logisch dat je niet precies weet hoe alles werkt en waar alles staat in de club. Wees daarom absoluut niet bang om medewerkers aan te spreken. Bij Fit For Free staan we juist klaar om je op weg te helpen. Als je al gerichte sportdoelen hebt kun je ook kiezen voor het persoonlijk trainingadvies, hiermee haal je het maximale uit je training. Tijdens een gesprek met een trainer heb je het uitgebreid over je doelen en op basis daarvan wordt er een persoonlijk schema voor je gemaakt. Daarna maak je nog een controlerondje met de trainer door de club, zodat alles je helemaal duidelijk is. Op deze manier sluit je training altijd aan op je specifieke behoeften.

Neem eens een sportmaatje mee

Kun je het nog niet opbrengen om alleen naar de sportschool te gaan? Neem dan eens iemand mee, zodat jullie samen kunnen sporten. Het is natuurlijk hartstikke gezellig, maar daarnaast is het ook een hele goede stok achter de deur. Als je samen sport is de kans veel groter dat je consequent gaat. Een vriend of familielid afzeggen is een stuk moeilijker dan een afspraak met jezelf verbreken.

Probeer die ene groepsles eens

Heb je al eens meegedaan met één van de groepslessen? Uit onderzoek van ons is gebleken dat mensen die regelmatig meedoen aan groepslessen veel meer plezier hebben in de sportschool én het sporten langer volhouden. Wat je doel ook is: er is altijd een les die je helpt om je fitnessdoel te behalen. Tijdens de lessen hoef je niet meer na te denken, je gaat op in de groep en in het ritme. Zo kun je zorgeloos je work-out doen.

Sportritme opbouwen

Om het sporten deze keer vol te houden is het opbouwen van een sportritme essentieel. Als je eenmaal een sportritme hebt opgebouwd zit het sporten zo in je systeem dat het bijna geen optie is om niet te gaan. Weet je dat je moeite hebt om je sportritme op te bouwen en vast te houden? Als lid mag je kosteloos gebruikmaken van ons Fit Start introductieprogramma, waarmee je binnen 13 weken ritme opbouwt én volhoudt. Zo maak je gelijk een vliegende start.

Denk aan je sportspullen

Het is misschien een inkoppertje, maar zorg ervoor dat je de juiste sportspullen bij de hand hebt. Als je je lekker voelt in je kleding en goed loopt op je schoenen voel je je direct een stuk comfortabeler. Als je sport is een volle bidon met water ook heel belangrijk om je vochtgehalte weer aan te vullen. Ook een handdoek is essentieel om altijd bij je te hebben. Naast al de druppels zweet van je voorhoofd vegen is het de bedoeling dat je je handdoek onder je legt als je een apparaat gebuikt. Zo houden we de club samen schoon.   

Ga je dit jaar ook weer voor het eerst sporten? We horen je ervaringen graag onder onze laatste Facebookpost.

Gerelateerde berichten

Welke live groepslessen helpen bij het opbouwen van je conditie?

Welke live groepslessen helpen bij het opbouwen van je conditie?

12 november 2019 - Fitness & weetjes

Vind je het moeilijk om je kinderen bij te houden tijdens een renwedstrijdje? Of ben je buiten adem na het beklimmen van die 15 traptreden op je werk of school? Wacht je liever op de volgende bus, dan dat je de buschauffeur hijgend moet begroeten na een sprintje? Een goede conditie zorgt niet alleen voor een beter uithoudingsvermogen, maar ook voor een verhoogde weerstand. Dat wil je dus! Een conditie opbouwen lijkt lastig, maar met onze live groepslessen kun je je conditie op een leuke manier trainen. In november 2019 kun je ze zelfs de hele maand gratis uitproberen. Maar waaruit heb je de keuze en wat houden ze in? Probeer deze live groepslessen die je helpen bij het opbouwen van je conditie allemaal!

Lees verder
Wat is BodyPump en hoe word je er fit door?

Wat is BodyPump en hoe word je er fit door?

6 november 2019 - Fitness & weetjes

De hele maand november mag je als Fit Zelf-lid of niet-lid gratis live groepslessen uitproberen bij Fit For Free. Dankzij ons brede aanbod zit er zeker een groepsles bij die bij je past. Wat dacht je van BodyPump? Dit trainingsprogramma van Les Mills is ideaal als je je spierconditie wilt verbeteren, wilt afvallen of strakker in je vel wilt zitten. In een uur train je op leuke muziek en in een gezellige groep. De gecertificeerde groepslesinstructeur daagt je uit je grenzen te verleggen en het maximale uit de training te halen. Maar wat doe je precies in zo’n live BodyPump groepsles? En waarom is het zo goed voor je? Waarom wordt het ‘a fast way to get fit’ genoemd? In deze blog vertellen we je alles over Les Mills BodyPump.

Lees verder
core stability oefeningen

Waarom is core stability zo belangrijk?

30 oktober 2019 - Fitness & weetjes

Het zal je vast niet ontgaan zijn als je aan het sporten bent: vaak hoor je dat het trainen van je core heel belangrijk is. Wie de term ‘core spieren’ hoort, denkt waarschijnlijk aan buikspieren. Maar je core spieren omvatten veel meer dan die spieren, alle spieren in het centrum van je lichaam tellen mee. Als je focus ligt op het verbeteren van je conditie, verwacht je niet direct dat ook voor jou een regelmatige coretraining belangrijk is voor je sportprestaties. Zelf niet-sporters hebben profijt van een sterke core stability. Maar waarom? En wat is core stability precies? Welke oefeningen kun je hiervoor in je schema opnemen? Lees er alles over in deze blog. 

Lees verder