Start je (weer) met sporten? Met deze 5 tips maak je een vliegende start

Geplaatst op: 
9 januari 2019

Heb je besloten om (weer) te starten met sporten? Dan heb je de eerste stap naar een gezondere, sportievere leefstijl gezet. Daar mag je trots op zijn. Starten met sporten is best een beetje spannend, vooral als je voor het eerst de sportschool inloopt. Met deze 5 tips maak je een vliegende start én houd je het sporten dit jaar zeker vol.

Wees niet bang om vragen te stellen

Al het begin is moeilijk. Het is natuurlijk hartstikke logisch dat je niet precies weet hoe alles werkt en waar alles staat in de club. Wees daarom absoluut niet bang om medewerkers aan te spreken. Bij Fit For Free staan we juist klaar om je op weg te helpen. Als je al gerichte sportdoelen hebt kun je ook kiezen voor het persoonlijk trainingadvies, hiermee haal je het maximale uit je training. Tijdens een gesprek met een trainer heb je het uitgebreid over je doelen en op basis daarvan wordt er een persoonlijk schema voor je gemaakt. Daarna maak je nog een controlerondje met de trainer door de club, zodat alles je helemaal duidelijk is. Op deze manier sluit je training altijd aan op je specifieke behoeften.

Neem eens een sportmaatje mee

Kun je het nog niet opbrengen om alleen naar de sportschool te gaan? Neem dan eens iemand mee, zodat jullie samen kunnen sporten. Het is natuurlijk hartstikke gezellig, maar daarnaast is het ook een hele goede stok achter de deur. Als je samen sport is de kans veel groter dat je consequent gaat. Een vriend of familielid afzeggen is een stuk moeilijker dan een afspraak met jezelf verbreken.

Probeer die ene groepsles eens

Heb je al eens meegedaan met één van de groepslessen? Uit onderzoek van ons is gebleken dat mensen die regelmatig meedoen aan groepslessen veel meer plezier hebben in de sportschool én het sporten langer volhouden. Wat je doel ook is: er is altijd een les die je helpt om je fitnessdoel te behalen. Tijdens de lessen hoef je niet meer na te denken, je gaat op in de groep en in het ritme. Zo kun je zorgeloos je work-out doen.

Sportritme opbouwen

Om het sporten deze keer vol te houden is het opbouwen van een sportritme essentieel. Als je eenmaal een sportritme hebt opgebouwd zit het sporten zo in je systeem dat het bijna geen optie is om niet te gaan. Weet je dat je moeite hebt om je sportritme op te bouwen en vast te houden? Als lid mag je kosteloos gebruikmaken van ons Fit Start introductieprogramma, waarmee je binnen 13 weken ritme opbouwt én volhoudt. Zo maak je gelijk een vliegende start.

Denk aan je sportspullen

Het is misschien een inkoppertje, maar zorg ervoor dat je de juiste sportspullen bij de hand hebt. Als je je lekker voelt in je kleding en goed loopt op je schoenen voel je je direct een stuk comfortabeler. Als je sport is een volle bidon met water ook heel belangrijk om je vochtgehalte weer aan te vullen. Ook een handdoek is essentieel om altijd bij je te hebben. Naast al de druppels zweet van je voorhoofd vegen is het de bedoeling dat je je handdoek onder je legt als je een apparaat gebuikt. Zo houden we de club samen schoon.   

Ga je dit jaar ook weer voor het eerst sporten? We horen je ervaringen graag onder onze laatste Facebookpost.

Gerelateerde berichten

Dit is waarom je niet verder afvalt

Kan je lichaam stoppen met afvallen?

7 mei 2019 - Fitness & weetjes

Herken je deze situatie? Je bent een tijdje bezig met afvallen en het gaat best goed. Je let op je eten, je sport en houd je calorie-inname in de gaten. Maar op den duur raak je geen grammetje meer kwijt. Dat kan heel erg frustrerend zijn. Waarom val je niet meer af? Sommige mensen zeggen dat je lichaam in spaarstand staat. Dat betekent dat je lichaam efficiënter omgaat met energie omdat het op overlevingsmodus over is gegaan. Maar is dat wel zo? Kan je lichaam op spaarstand overgaan als je bezig bent met afvallen? Dat lees je in deze blog.

Lees verder
Waarom is voldoende slaap belangrijk?

Waarom is voldoende slaap belangrijk?

1 mei 2019 - Fitness & weetjes

Weet je al dat je een derde van je leven slaapt? Dat klinkt misschien veel, maar je hebt het hard nodig. Voldoende slapen is namelijk erg belangrijk voor het herstel van zowel je lichaam als geest. Toch blijkt dat mensen tegenwoordig minder en kwalitatief slechter slapen. Dat maak je niet goed door één avond extra vroeg te gaan slapen en je slaap in te halen. In deze blog lees je 4 redenen waarom je de waardevolle uren in dromenland niet moet overslaan. Ook geven we je 4 tips mee hoe je ervoor zorgt dat je wél voldoende slaapt.

Lees verder
Duo work-out

Samen in shape met deze duo work-out

10 april 2019 - Fitness & weetjes

Kun je soms wel een duwtje in de rug gebruiken om tóch maar je work-out te doen? Als je met je sportmaatje de afspraak hebt staan om te sporten is het een stuk lastiger om af te zeggen. Om jullie training nog leuker te maken hebben we een duo work-out voor je klaarstaan, zo wordt sporten een stuk gezelliger. Trainer Mitch legt je in dit schema precies uit hoe je de oefeningen uitvoert voor het beste resultaat.

Lees verder