Start je (weer) met sporten? Met deze 5 tips maak je een vliegende start

Geplaatst op: 
9 januari 2019

Heb je besloten om (weer) te starten met sporten? Dan heb je de eerste stap naar een gezondere, sportievere leefstijl gezet. Daar mag je trots op zijn. Starten met sporten is best een beetje spannend, vooral als je voor het eerst de sportschool inloopt. Met deze 5 tips maak je een vliegende start én houd je het sporten dit jaar zeker vol.

Wees niet bang om vragen te stellen

Al het begin is moeilijk. Het is natuurlijk hartstikke logisch dat je niet precies weet hoe alles werkt en waar alles staat in de club. Wees daarom absoluut niet bang om medewerkers aan te spreken. Bij Fit For Free staan we juist klaar om je op weg te helpen. Als je al gerichte sportdoelen hebt kun je ook kiezen voor het persoonlijk trainingadvies, hiermee haal je het maximale uit je training. Tijdens een gesprek met een trainer heb je het uitgebreid over je doelen en op basis daarvan wordt er een persoonlijk schema voor je gemaakt. Daarna maak je nog een controlerondje met de trainer door de club, zodat alles je helemaal duidelijk is. Op deze manier sluit je training altijd aan op je specifieke behoeften.

Neem eens een sportmaatje mee

Kun je het nog niet opbrengen om alleen naar de sportschool te gaan? Neem dan eens iemand mee, zodat jullie samen kunnen sporten. Het is natuurlijk hartstikke gezellig, maar daarnaast is het ook een hele goede stok achter de deur. Als je samen sport is de kans veel groter dat je consequent gaat. Een vriend of familielid afzeggen is een stuk moeilijker dan een afspraak met jezelf verbreken.

Probeer die ene groepsles eens

Heb je al eens meegedaan met één van de groepslessen? Uit onderzoek van ons is gebleken dat mensen die regelmatig meedoen aan groepslessen veel meer plezier hebben in de sportschool én het sporten langer volhouden. Wat je doel ook is: er is altijd een les die je helpt om je fitnessdoel te behalen. Tijdens de lessen hoef je niet meer na te denken, je gaat op in de groep en in het ritme. Zo kun je zorgeloos je work-out doen.

Sportritme opbouwen

Om het sporten deze keer vol te houden is het opbouwen van een sportritme essentieel. Als je eenmaal een sportritme hebt opgebouwd zit het sporten zo in je systeem dat het bijna geen optie is om niet te gaan. Weet je dat je moeite hebt om je sportritme op te bouwen en vast te houden? Als lid mag je kosteloos gebruikmaken van ons Fit Start introductieprogramma, waarmee je binnen 13 weken ritme opbouwt én volhoudt. Zo maak je gelijk een vliegende start.

Denk aan je sportspullen

Het is misschien een inkoppertje, maar zorg ervoor dat je de juiste sportspullen bij de hand hebt. Als je je lekker voelt in je kleding en goed loopt op je schoenen voel je je direct een stuk comfortabeler. Als je sport is een volle bidon met water ook heel belangrijk om je vochtgehalte weer aan te vullen. Ook een handdoek is essentieel om altijd bij je te hebben. Naast al de druppels zweet van je voorhoofd vegen is het de bedoeling dat je je handdoek onder je legt als je een apparaat gebuikt. Zo houden we de club samen schoon.   

Ga je dit jaar ook weer voor het eerst sporten? We horen je ervaringen graag onder onze laatste Facebookpost.

Gerelateerde berichten

Tips voor sporten in warm weer

Sporten met warm weer: hoe doe je dat?

26 juni 2019 - Fitness & weetjes

Wow, wat een temperaturen deze week! De zomer is een paar dagen geleden officieel van start gegaan en de zon laat zich al volop zien. Heb jij er al van genoten? Met dit zomerse weer kan het sporten er nog weleens bij inschieten. Het is warm, bewegen is daardoor vermoeiend en de verleiding om op het strand van de zon te genieten is groot. Hoe blijf je toch gemotiveerd om te sporten in de zomer? En hoe sport je als het warm is? We geven je 4 tips om fit te blijven in deze warme zomer. 

Lees verder
Tips om een hongergevoel tegen te gaan

8 tips om zonder honger af te vallen

29 mei 2019 - Fitness & weetjes

Ben je bezig met afvallen, maar verlang je constant naar die heerlijke gevulde koeken of dik belegde broodjes?
Je hebt net gegeten, maar je krijgt niet veel later alweer trek. Het lijkt onmogelijk om gewicht te verliezen als je maag niet stil te krijgen is. Je moet op je calorieën letten, maar voor je het weet sta je alweer voor de (koel)kast. Het is gelukkig niet nodig om honger te lijden als je wilt afvallen, maar we begrijpen dat je het constante hongergevoel vervelend vindt. In deze blog geven we daarom je 8 tips om je hongergevoel te verminderen.

Lees verder
Dit is waarom je niet verder afvalt

Kan je lichaam stoppen met afvallen?

7 mei 2019 - Fitness & weetjes

Herken je deze situatie? Je bent een tijdje bezig met afvallen en het gaat best goed. Je let op je eten, je sport en houd je calorie-inname in de gaten. Maar op den duur raak je geen grammetje meer kwijt. Dat kan heel erg frustrerend zijn. Waarom val je niet meer af? Sommige mensen zeggen dat je lichaam in spaarstand staat. Dat betekent dat je lichaam efficiënter omgaat met energie omdat het op overlevingsmodus over is gegaan. Maar is dat wel zo? Kan je lichaam op spaarstand overgaan als je bezig bent met afvallen? Dat lees je in deze blog.

Lees verder