Start je (weer) met sporten? Met deze 5 tips maak je een vliegende start

Geplaatst op: 
9 januari 2019

Heb je besloten om (weer) te starten met sporten? Dan heb je de eerste stap naar een gezondere, sportievere leefstijl gezet. Daar mag je trots op zijn. Starten met sporten is best een beetje spannend, vooral als je voor het eerst de sportschool inloopt. Met deze 5 tips maak je een vliegende start én houd je het sporten dit jaar zeker vol.

Wees niet bang om vragen te stellen

Al het begin is moeilijk. Het is natuurlijk hartstikke logisch dat je niet precies weet hoe alles werkt en waar alles staat in de club. Wees daarom absoluut niet bang om medewerkers aan te spreken. Bij Fit For Free staan we juist klaar om je op weg te helpen. Als je al gerichte sportdoelen hebt kun je ook kiezen voor het persoonlijk trainingadvies, hiermee haal je het maximale uit je training. Tijdens een gesprek met een trainer heb je het uitgebreid over je doelen en op basis daarvan wordt er een persoonlijk schema voor je gemaakt. Daarna maak je nog een controlerondje met de trainer door de club, zodat alles je helemaal duidelijk is. Op deze manier sluit je training altijd aan op je specifieke behoeften.

Neem eens een sportmaatje mee

Kun je het nog niet opbrengen om alleen naar de sportschool te gaan? Neem dan eens iemand mee, zodat jullie samen kunnen sporten. Het is natuurlijk hartstikke gezellig, maar daarnaast is het ook een hele goede stok achter de deur. Als je samen sport is de kans veel groter dat je consequent gaat. Een vriend of familielid afzeggen is een stuk moeilijker dan een afspraak met jezelf verbreken.

Probeer die ene groepsles eens

Heb je al eens meegedaan met één van de groepslessen? Uit onderzoek van ons is gebleken dat mensen die regelmatig meedoen aan groepslessen veel meer plezier hebben in de sportschool én het sporten langer volhouden. Wat je doel ook is: er is altijd een les die je helpt om je fitnessdoel te behalen. Tijdens de lessen hoef je niet meer na te denken, je gaat op in de groep en in het ritme. Zo kun je zorgeloos je work-out doen.

Sportritme opbouwen

Om het sporten deze keer vol te houden is het opbouwen van een sportritme essentieel. Als je eenmaal een sportritme hebt opgebouwd zit het sporten zo in je systeem dat het bijna geen optie is om niet te gaan. Weet je dat je moeite hebt om je sportritme op te bouwen en vast te houden? Als lid mag je kosteloos gebruikmaken van ons Fit Start introductieprogramma, waarmee je binnen 13 weken ritme opbouwt én volhoudt. Zo maak je gelijk een vliegende start.

Denk aan je sportspullen

Het is misschien een inkoppertje, maar zorg ervoor dat je de juiste sportspullen bij de hand hebt. Als je je lekker voelt in je kleding en goed loopt op je schoenen voel je je direct een stuk comfortabeler. Als je sport is een volle bidon met water ook heel belangrijk om je vochtgehalte weer aan te vullen. Ook een handdoek is essentieel om altijd bij je te hebben. Naast al de druppels zweet van je voorhoofd vegen is het de bedoeling dat je je handdoek onder je legt als je een apparaat gebuikt. Zo houden we de club samen schoon.   

Ga je dit jaar ook weer voor het eerst sporten? We horen je ervaringen graag onder onze laatste Facebookpost.

Gerelateerde berichten

Bootcamp Fit For Free

Intensief sporten in de buitenlucht met bootcamp

20 maart 2019 - Fitness & weetjes

De lente is aangebroken: de zonnestralen laten zich weer zien en de temperaturen stijgen. Wat denk je ervan om je training naar buiten te verplaatsen? Goed idee, want zo kun je aan je sportieve leefstijl werken terwijl je van het lekkere weer geniet. Met een bootcamples train je je hele lichaam en doe je afwisselende oefeningen. En dat allemaal in de buitenlucht. Hoe zo’n les gaat en wat dat voor jou betekent? Dat lees je in deze blog. 

Lees verder
Fitness en sport combineren

Haal het beste uit je sportprestaties: zo combineer je je sport met fitness

5 maart 2019 - Fitness & weetjes

Als je fanatiek sport weet je dat het zaak is om je conditie op peil te houden. Dat doe je natuurlijk deels door netjes je trainingen af te werken en je wedstrijden zo goed mogelijk te spelen. Of je nou voetbalt, hockeyt of bijvoorbeeld hardloopt, bij trainingen gaat het voornamelijk om techniek. Om écht beter te worden in je sport heb je meer kracht, snelheid en conditie nodig. Naast je (team)sport is fitnessen dus zeker een goed idee. Met een combinatie van krachttraining en conditietraining kun je namelijknog beter presteren in je sport. 

Lees verder
Fit op kantoor

Zo blijf je fit op kantoor of school

26 februari 2019 - Fitness & weetjes

Als je een kantoorbaan hebt of naar school gaat weet je dat je een heel groot gedeelte van de dag zit. Natuurlijk haal je af en toe een kopje koffie en loop je naar een andere afdeling, maar aan je dagelijks aanbevolen hoeveelheid beweging kom je niet als je er niet op let. Om nog maar te zwijgen over de heerlijke taarten bij de verjaardag van je collega of al het lekkers in de kantine. Al met al is het kantoorleven niet écht een gezonde leefstijl. Gelukkig kun je met wat kleine aanpassingen al een flinke slag slaan om te werken aan je sportdoelen.

Lees verder