Waarom sporten met een persoonlijk schema helpt

Geplaatst op: 
7 augustus 2019

Zit je helemaal in het relaxte vakantieritme, waarbij je minder vaak naar de sportschool gaat dan je eigenlijk wil? Mis je uitdaging in je sportsessies? Of wil je nu écht gaan beginnen met je sportieve leefstijl, maar vind je het lastig om te bepalen met wat en hoe je dat gaat doen? Een persoonlijk sportschema helpt je in je trainingen. Zo ga je doelgericht aan de slag met je sportdoel en zie je resultaat. In deze blog leggen we uit wat de voordelen zijn van trainen met een persoonlijk sportschema.

Waar helpt een persoonlijk sportschema bij?

Als je net begint met fitnessen of als je in een 'sportsleur' zit, zal je deze vragen vast herkennen:

  • Waar moet ik beginnen?
  • Hoe zwaar moet ik de gewichten zetten?
  • Welke fitnessapparatuur moet ik gebruiken?
  • Hoeveel keer in de week moet ik naar de sportschool?
  • Hoe lang moet mijn sportsessie duren?
  • Hoe zorg ik ervoor dat mijn sportroutine uitdagend blijft?

Wanneer je met een persoonlijk sportschema traint, worden al deze vragen beantwoord en zorg je ervoor dat je je sportdoel behaalt.

De voordelen van trainen met een persoonlijk sportschema

Door te sporten met een persoonlijk trainingsschema maak je het jezelf makkelijker om je sportdoel te behalen. We hebben voor je op een rijtje gezet wat precies de voordelen zijn van trainen met een persoonlijk sportschema:

Een persoonlijk trainingsschema is afgestemd op jouw wensen en doelen
Eigenlijk zegt de naam het al: een 'persoonlijk' sportschema is voor jou persoonlijk samengesteld. Iedereen is anders, heeft andere wensen en andere doelen. Je kunt met een standaard trainingsschema sporten, maar dat is niet afgestemd op jouw huidige spierkracht en conditie en welk doel je wilt behalen hierin. Een persoonlijk trainingsschema houdt hier wel rekening mee.

Een persoonlijk sportschema geeft je houvast
Dankzij het sportschema weet je wat je moet doen om je sportdoel te behalen, je weet waar je aan toe bent. Dat maakt je zelfverzekerder: je weet wat je aan het doen bent. Daardoor hoef je niet verdwaald rond te lopen in de sportschool en sta je niet uit te zoeken hoe een apparaat werkt. Dat leggen we je allemaal uit als we je trainingsschema samenstellen! 

Je ziet en voelt voortgang met een persoonlijk sportschema
Je boekt sneller resultaat met een sportschema dat is afgesteld op je persoonlijke doelen. Doordat je weet wat je moet doen en welk resultaat je kunt verwachten, weet je waar je aan toe bent. Je ziet en voelt vanzelf de voortgang. Dat ene gewicht tillen wordt op den duur een stuk makkelijker. Wat eerst als 10 minuten straf op de loopband voelde, is nu 10 minuten makkelijk plezier. Dat is toch een heerlijk gevoel? Zo maak je het sporten een stuk leuker om vol te houden. 

Je techniek verbetert met een persoonlijk trainingsschema
Doordat je in je persoonlijke sportschema oefeningen herhaalt, verbetert je techniek. De uitspraak 'oefening baart kunst' is er niet voor niets. Je zult merken dat je op den duur de oefening een stuk makkelijker vindt en dat je techniek verbetert. Nog meer motivatie om door te blijven sporten! 

Ben je bang voor een nieuwe sleur? Geen zorgen, vraag onze instructeurs gerust om advies. De instructeur kan bijvoorbeeld het gewicht verhogen of verlagen in je schema, andere oefeningen uitleggen, of het aantal herhalingen opschroeven. Zo blijven je sportsessies uitdagend. 

Persoonlijk trainingsschema bij Fit For Free

Bij Fit For Free maken we graag een persoonlijk sportschema voor je. We plannen twee korte afspraken in en luisteren naar je. Op basis van wat je wilt bereiken maken we een persoonlijk schema voor je. Je kunt een afspraak maken aan de balie van jouw club, dan gaan we voor je aan de slag. Tot snel!

Gerelateerde berichten

Tips voor sporten in warm weer

Sporten met warm weer: hoe doe je dat?

26 juni 2019 - Fitness & weetjes

Wow, wat een temperaturen deze week! De zomer is een paar dagen geleden officieel van start gegaan en de zon laat zich al volop zien. Heb jij er al van genoten? Met dit zomerse weer kan het sporten er nog weleens bij inschieten. Het is warm, bewegen is daardoor vermoeiend en de verleiding om op het strand van de zon te genieten is groot. Hoe blijf je toch gemotiveerd om te sporten in de zomer? En hoe sport je als het warm is? We geven je 4 tips om fit te blijven in deze warme zomer. 

Lees verder
Tips om een hongergevoel tegen te gaan

8 tips om zonder honger af te vallen

29 mei 2019 - Fitness & weetjes

Ben je bezig met afvallen, maar verlang je constant naar die heerlijke gevulde koeken of dik belegde broodjes?
Je hebt net gegeten, maar je krijgt niet veel later alweer trek. Het lijkt onmogelijk om gewicht te verliezen als je maag niet stil te krijgen is. Je moet op je calorieën letten, maar voor je het weet sta je alweer voor de (koel)kast. Het is gelukkig niet nodig om honger te lijden als je wilt afvallen, maar we begrijpen dat je het constante hongergevoel vervelend vindt. In deze blog geven we daarom je 8 tips om je hongergevoel te verminderen.

Lees verder
Dit is waarom je niet verder afvalt

Kan je lichaam stoppen met afvallen?

7 mei 2019 - Fitness & weetjes

Herken je deze situatie? Je bent een tijdje bezig met afvallen en het gaat best goed. Je let op je eten, je sport en houd je calorie-inname in de gaten. Maar op den duur raak je geen grammetje meer kwijt. Dat kan heel erg frustrerend zijn. Waarom val je niet meer af? Sommige mensen zeggen dat je lichaam in spaarstand staat. Dat betekent dat je lichaam efficiënter omgaat met energie omdat het op overlevingsmodus over is gegaan. Maar is dat wel zo? Kan je lichaam op spaarstand overgaan als je bezig bent met afvallen? Dat lees je in deze blog.

Lees verder