Waarom sporten met een persoonlijk schema helpt

Geplaatst op: 
7 augustus 2019

Zit je helemaal in het relaxte vakantieritme, waarbij je minder vaak naar de sportschool gaat dan je eigenlijk wil? Mis je uitdaging in je sportsessies? Of wil je nu écht gaan beginnen met je sportieve leefstijl, maar vind je het lastig om te bepalen met wat en hoe je dat gaat doen? Een persoonlijk sportschema helpt je in je trainingen. Zo ga je doelgericht aan de slag met je sportdoel en zie je resultaat. In deze blog leggen we uit wat de voordelen zijn van trainen met een persoonlijk sportschema.

Waar helpt een persoonlijk sportschema bij?

Als je net begint met fitnessen of als je in een 'sportsleur' zit, zal je deze vragen vast herkennen:

  • Waar moet ik beginnen?
  • Hoe zwaar moet ik de gewichten zetten?
  • Welke fitnessapparatuur moet ik gebruiken?
  • Hoeveel keer in de week moet ik naar de sportschool?
  • Hoe lang moet mijn sportsessie duren?
  • Hoe zorg ik ervoor dat mijn sportroutine uitdagend blijft?

Wanneer je met een persoonlijk sportschema traint, worden al deze vragen beantwoord en zorg je ervoor dat je je sportdoel behaalt.

De voordelen van trainen met een persoonlijk sportschema

Door te sporten met een persoonlijk trainingsschema maak je het jezelf makkelijker om je sportdoel te behalen. We hebben voor je op een rijtje gezet wat precies de voordelen zijn van trainen met een persoonlijk sportschema:

Een persoonlijk trainingsschema is afgestemd op jouw wensen en doelen
Eigenlijk zegt de naam het al: een 'persoonlijk' sportschema is voor jou persoonlijk samengesteld. Iedereen is anders, heeft andere wensen en andere doelen. Je kunt met een standaard trainingsschema sporten, maar dat is niet afgestemd op jouw huidige spierkracht en conditie en welk doel je wilt behalen hierin. Een persoonlijk trainingsschema houdt hier wel rekening mee.

Een persoonlijk sportschema geeft je houvast
Dankzij het sportschema weet je wat je moet doen om je sportdoel te behalen, je weet waar je aan toe bent. Dat maakt je zelfverzekerder: je weet wat je aan het doen bent. Daardoor hoef je niet verdwaald rond te lopen in de sportschool en sta je niet uit te zoeken hoe een apparaat werkt. Dat leggen we je allemaal uit als we je trainingsschema samenstellen! 

Je ziet en voelt voortgang met een persoonlijk sportschema
Je boekt sneller resultaat met een sportschema dat is afgesteld op je persoonlijke doelen. Doordat je weet wat je moet doen en welk resultaat je kunt verwachten, weet je waar je aan toe bent. Je ziet en voelt vanzelf de voortgang. Dat ene gewicht tillen wordt op den duur een stuk makkelijker. Wat eerst als 10 minuten straf op de loopband voelde, is nu 10 minuten makkelijk plezier. Dat is toch een heerlijk gevoel? Zo maak je het sporten een stuk leuker om vol te houden. 

Je techniek verbetert met een persoonlijk trainingsschema
Doordat je in je persoonlijke sportschema oefeningen herhaalt, verbetert je techniek. De uitspraak 'oefening baart kunst' is er niet voor niets. Je zult merken dat je op den duur de oefening een stuk makkelijker vindt en dat je techniek verbetert. Nog meer motivatie om door te blijven sporten! 

Ben je bang voor een nieuwe sleur? Geen zorgen, vraag onze instructeurs gerust om advies. De instructeur kan bijvoorbeeld het gewicht verhogen of verlagen in je schema, andere oefeningen uitleggen, of het aantal herhalingen opschroeven. Zo blijven je sportsessies uitdagend. 

Persoonlijk trainingsschema bij Fit For Free

Bij Fit For Free maken we graag een persoonlijk sportschema voor je. We plannen twee korte afspraken in en luisteren naar je. Op basis van wat je wilt bereiken maken we een persoonlijk schema voor je. Je kunt een afspraak maken aan de balie van jouw club, dan gaan we voor je aan de slag. Tot snel!

Gerelateerde berichten

Voordelen van compound oefeningen

Wat zijn compound oefeningen en waar zijn ze goed voor?

16 oktober 2019 - Fitness & weetjes

Je hebt de knoop doorgehakt: je wilt je spieren sterker maken. Vol vertrouwen stap je Fit For Free binnen en vertel je ons je sportdoel. De vriendelijke instructeur vertelt je dat je daar verschillende oefeningen voor kunt doen: je spieren kun je trainen door middel van compound oefeningen en isolatie-oefeningen. We raden je aan om in je trainingen vooral compound oefeningen op te nemen, omdat je daarmee sneller resultaat boekt en functionele kracht opbouwt. Waarschijnlijk heb je al eens met compound oefeningen getraind, misschien zelfs zonder dat je het bewust door hebt gehad. Wat betekenen deze soorten oefeningen precies en waar zijn die compound oefeningen goed voor? Dat vertellen we je uitgebreid in deze blog! 

Lees verder
Waarom groepslessen je helpen bij je sportritme

Waarom groepslessen je helpen bij je sportritme

2 oktober 2019 - Fitness & weetjes

Wil je graag sporten, maar vind je het niet leuk om in je eentje in de sportschool te trainen? Of merk je dat je motivatie bij het tillen van gewichten minder wordt? Zelfstandig trainen werkt niet voor iedereen. De een vindt het juist fijn om een moment voor zichzelf in de club te hebben, terwijl de ander graag gezelschap heeft tijdens het sporten. Dat is helemaal niet gek, iedereen traint op zijn of haar eigen manier. We raden je aan om live groepslessen te proberen, zodat je komt én blijft sporten. Bij Fit For Free hebben we een breed aanbod aan live groepslessen. In deze blog leggen we je uit hoe het sporten in groepsverband je helpt bij je sportritme. 

Lees verder
Sportritme oppakken na vakantie

Zo pak je je sportritme na je vakantie weer op

21 augustus 2019 - Fitness & weetjes

Heb je lekker van je vakantie genoten? Ben je ver weg geweest, of heb je je ontspanning dicht bij huis gezocht? Waar je je vakantie ook hebt gevierd, we kunnen ons voorstellen dat het sporten in je vakantie erbij is ingeschoten en dat je veel lekkere hapjes, drankjes en strandligsessies hebt gehad. Nu de vakantie is afgelopen ben je weer terechtgekomen in het gewone werk- of studieleven. Het dagelijkse ritme weer oppakken is al moeilijk genoeg, hoe zorg je er nu voor dat je ook het sportritme weer te pakken krijgt? Lees snel verder in deze blog!

Lees verder