Waarom is voldoende slaap belangrijk?

Geplaatst op: 
1 mei 2019

Weet je al dat je een derde van je leven slaapt? Dat klinkt misschien veel, maar je hebt het hard nodig. Voldoende slapen is namelijk erg belangrijk voor het herstel van zowel je lichaam als geest. Toch blijkt dat mensen tegenwoordig minder en kwalitatief slechter slapen. Dat maak je niet goed door één avond extra vroeg te gaan slapen en je slaap in te halen. In deze blog lees je 4 redenen waarom je de waardevolle uren in dromenland niet moet overslaan. Ook geven we je 4 tips mee hoe je ervoor zorgt dat je wél voldoende slaapt.

Reden 1: te weinig slaap zorgt voor gewichtstoename

Als je te weinig slaapt ga je meer eten. Dat komt omdat de hormonen die invloed hebben op je eetlust de overhand nemen. Deze hormonen zorgen er ook voor dat je een minder vol gevoel hebt na het eten. Je nuttigt niet alleen meer voedsel, je lichaam slaat het vet ook nog eens verkeerd op. Daardoor word je naast dikker, ook ongezonder. Ook maak je minder verstandige keuzes als je een slaaptekort hebt. Dat komt omdat een bepaald gebied in je hersenen verzwakt raakt, waardoor je emoties de overhand krijgen. Dat extra stukje taart lijkt op zo’n moment een onschadelijke keuze, maar toch eet je er zo weer een hoop calorieën bij. Kortom: bij een slaaptekort kun je je eetimpulsen minder goed bedwingen.

Reden 2: voldoende slaap verlaagt je stressniveau 

Je hebt er veel voordeel aan als je stressniveau laag is. Als je stress hebt, maakt je lichaam namelijk meer van het stresshormoon cortisol aan. Hierdoor krijg je meer trek en zal je sneller naar ongezonde producten grijpen. Ook zorgt dit hormoon ervoor dat je groeihormoon minder geproduceerd wordt. Dit hormoon is vooral belangrijk voor het herstellen van je spierweefsel na je training. Minder productie van het groeihormoon zorgt er dus voor dat je spieren minder snel sterker zullen worden, je spieren niet goed herstellen en dat je stofwisseling trager blijft. Daardoor zul je minder snel afvallen. 

Reden 3: weinig slaap vertraagt je reactie-, concentratie- en coördinatievermogen

Wanneer je een slaaptekort hebt, worden je reactievermogen, concentratie- en coördinatievermogen slechter. Het is daarom niet erg veilig om bijvoorbeeld te gaan sporten of autorijden, waarbij je deze vermogens wel nodig hebt. Om je sportroutine aan te houden, is een training overslaan geen goed idee. Zorg er dus voor dat je voldoende slaapt en wel die training mee kunt doen.

Reden 4: meer risico op hartfalen, diabetes en depressie bij lang slaaptekort

Een slaaptekort geeft meer kans op (chronische) ziekten. Een onderzoek heeft aangetoond dat mensen die voor langere tijd een slaaptekort hebben, 48% meer kans hebben op een hartaanval. Ook heb je een hogere kans op diabetes, omdat je biologische klok in de war raakt en daardoor je stofwisseling verslapt. Je bloedsuikerspiegel raakt dan ook in de war. Bij te weinig slaap verandert het serotoninesysteem in je hersenen. Deze neurotransmitter heeft invloed op je stemming, emotie en zelfvertrouwen. Slaaptekort zorgt ervoor dat dit minder wordt, waardoor je in een depressie kan raken. 

Hoe zorg je ervoor dat je wél voldoende slaapt? 4 tips

Voldoende slapen is dus erg belangrijk voor je lichaam en je geest. Je hebt minder honger, maakt gezondere keuzes, bouwt meer spieren op en hebt minder kans op hartfalen, diabetes en een depressie. Maar hoe kun je er nu voor zorgen dat je wel voldoende slaapt? Daar geven we je graag 4 tips voor:

Tip 1: kijk een uur voor het slapengaan niet meer naar de tv, je laptop of smartphone

Om ervoor te zorgen dat je sneller in slaap valt en dieper slaapt, is het verstandig je digitale apparaat een uur voor het slapengaan te vermijden. Het blauwe licht prikkelt namelijk je hersenen. Dat verstoort je biologische klok. Kijk je altijd in bed nog op je smartphone? Probeer deze eens een tijdje niet mee te nemen naar de slaapkamer, zo heb je minder de neiging om er voor het slapengaan nog op te kijken.  

Tip 2: ga steeds rond dezelfde tijd naar bed en sta ook elke dag op hetzelfde tijdstip op

Door je drukke sociale leven en werkschema bespaar je al snel op je slaap. Toch is het belangrijk om genoeg te slapen. Probeer iedere dag op hetzelfde tijdstip naar bed te gaan en ook om elke ochtend rond dezelfde tijd op te staan. Dat zorgt voor regelmaat, waardoor je lichaam en geest meer rust krijgen.

Tip 3: slaap minimaal 8 uur per nacht

Nederlanders slapen per nacht te weinig, bij werkende personen tussen de 25 en 35 jaar oud telt een gemiddelde nachtrust 6 uur en 58 minuten. Slaapdeskundigen adviseren om minimaal 8 uur per nacht te slapen. Dat verklaart waarom ruim 50% van de Nederlanders zich ‘s ochtends niet uitgerust voelt. Houd dus rekening met de tijd waarop je wekker gaat en stap op tijd in bed om 8 uur te kunnen slapen. 

Tip 4: sport en beweeg

Overdag of vroeg in de avond sporten en bewegen helpt je om beter te slapen. Niet alleen je lichaam is daardoor moe bij het slapengaan, ook je geest kan wel wat nachtrust gebruiken. Je zal sneller in slaap vallen en beter doorslapen. 

Herken je dus dat je een druk leven hebt en daardoor slaapuren inlevert? Let er goed op dat je voldoende slaapt zodat je gezond blijft. Wij helpen graag met je sportieve leefstijl, wat helpt om beter te slapen. Heb je bijvoorbeeld het Fit Start introductieprogramma al eens geprobeerd? Vraag er gerust naar in je club. 

Gerelateerde berichten

Dit is waarom je niet verder afvalt

Kan je lichaam stoppen met afvallen?

7 mei 2019 - Fitness & weetjes

Herken je deze situatie? Je bent een tijdje bezig met afvallen en het gaat best goed. Je let op je eten, je sport en houd je calorie-inname in de gaten. Maar op den duur raak je geen grammetje meer kwijt. Dat kan heel erg frustrerend zijn. Waarom val je niet meer af? Sommige mensen zeggen dat je lichaam in spaarstand staat. Dat betekent dat je lichaam efficiënter omgaat met energie omdat het op overlevingsmodus over is gegaan. Maar is dat wel zo? Kan je lichaam op spaarstand overgaan als je bezig bent met afvallen? Dat lees je in deze blog.

Lees verder
Duo work-out

Samen in shape met deze duo work-out

10 april 2019 - Fitness & weetjes

Kun je soms wel een duwtje in de rug gebruiken om tóch maar je work-out te doen? Als je met je sportmaatje de afspraak hebt staan om te sporten is het een stuk lastiger om af te zeggen. Om jullie training nog leuker te maken hebben we een duo work-out voor je klaarstaan, zo wordt sporten een stuk gezelliger. Trainer Mitch legt je in dit schema precies uit hoe je de oefeningen uitvoert voor het beste resultaat.

Lees verder
Cardiotraining of krachttraining om af te vallen

Welke training moet je doen om af te vallen?

26 maart 2019 - Fitness & weetjes

Droom je al over je summer body? Of wil je gewoon lekker in je vel zitten? Sporten helpt bij het afvallen. Maar wat voor training moet je nu doen om de calorieën kwijt te raken? Is rennen op de loopband de manier, of kun je beter in de gewichten gaan hangen? In deze blog lees je hoe cardio- en krachttraining je helpen bij het afvallen. 

Lees verder