Wat is BodyPump en hoe word je er fit door?

Geplaatst op: 
6 november 2019

De hele maand november mag je als Fit Zelf-lid of niet-lid gratis live groepslessen uitproberen bij Fit For Free. Dankzij ons brede aanbod zit er zeker een groepsles bij die bij je past. Wat dacht je van BodyPump? Dit trainingsprogramma van Les Mills is ideaal als je je spierconditie wilt verbeteren, wilt afvallen of strakker in je vel wilt zitten. In een uur train je op leuke muziek en in een gezellige groep. De gecertificeerde groepslesinstructeur daagt je uit je grenzen te verleggen en het maximale uit de training te halen. Maar wat doe je precies in zo’n live BodyPump groepsles? En waarom is het zo goed voor je? Waarom wordt het ‘a fast way to get fit’ genoemd? In deze blog vertellen we je alles over Les Mills BodyPump.

Wat is Les Mills en hoe is BodyPump ontstaan?

Les Mills is een fitnessprogramma-aanbieder. De geschiedenis van Les Mills gaat terug naar 1968, toen Leslie Mills (viervoudig Olympiër) een sportschool opende in Auckland. Toen zijn zoon in 1980 innovatieve ideeën toevoegde aan deze sportschool om sporters te motiveren in hun training, ontstond de basis van de Les Mills-lessen zoals we de programma’s nu kennen: groepslessen op opzwepende, moderne muziek.

Tien jaar later zorgde Les Mills voor een revolutionair moment in de fitnesswereld, ze voegden namelijk het gebruik van barbells toe aan de groepslessen. Zo ontstond BodyPump en werd Les Mills wereldwijd bekend.


Wat doe je in een BodyPump-les?

In 60 minuten doe je allerlei oefeningen die verschillende spiergroepen aanspreken, met een barbell. Deze oefeningen doe je onder het genot van 10 motiverende muzieknummers en met de motiverende live groepslesinstructeur. Het gewicht bepaal je zelf, je doet zo veel gewicht op de halter als dat je zelf aan durft/kan. Ook maak je gebruik van een step. Deze attributen hoef je niet zelf mee te nemen, Fit For Free zorgt ervoor dat deze voor je klaarliggen in de goepsleszaal. Veel voorkomende oefeningen zijn squats, lunges, deadlifts en bicep curls. Ook push ups, overhead presses, chest presses en crunches komen veel voor bij BodyPump.


Ben je een beginnend sporter? Of ben je nog niet erg sterk? Geen probleem, je kunt gewoon mee doen. De gecertificeerde live groepslesinstructeur biedt veel opties, zodat iedereen van elk niveau aan de les kan meedoen. We raden je aan om te beginnen met een barbell zonder gewichten of met lichte gewichten. Doe rustig aan tijdens de les en probeer maximaal twee keer per week mee te doen met BodyPump. Bouw op van 4 tot 5 nummers naar een volledige les. Na een paar keer meedoen zul je merken dat je fitter en sterker bent geworden.


Waarom is het goed voor je?

Het belangrijkste kenmerk van Les Mills BodyPump is het ‘rep effect’. Daarbij doe je veel herhalingen (rep - repetitions) met relatief licht gewicht. Hierdoor ontwikkel je atletische spieren. Met de vele herhalingen vermoei je je spieren. Daardoor word je gespierder, niet door de spierbelasting. Tijdens een les BodyPump doe je wel 800 tot 1000 herhalingen! Je verbrand zo’n 560 calorieën tijdens de les. Ook na de les blijf je calorieën verbranden.

BodyPump helpt bij het verliezen van lichaamsvet, verbetert je conditie, verhoogt je stofwisseling, maakt je sterker, creëert een goede houding van je lichaam, verbetert je botdichtheid en heeft psychologisch positieve effecten. Alleen maar goede redenen om het eens te proberen, toch?  


Les Mills BodyPump is dus zeker een fast way to get fit. Tijdens deze live groepsles verbrand je veel calorieën en shape je je lichaam terwijl er leuke beats uit de speakers klinken. De gecertificeerde groepslesinstructeur motiveert je om het uiterste uit de training te halen. Hoe zwaar je de training maakt is aan jou: de barbell die je gebruikt in de groepsles kun je zo zwaar maken als je zelf wilt. Kom het in november 2019 gratis proberen bij Fit For Free, zo vaak als je maak wilt!

Gerelateerde berichten

Welke live groepslessen helpen bij het opbouwen van je conditie?

Welke live groepslessen helpen bij het opbouwen van je conditie?

12 november 2019 - Fitness & weetjes

Vind je het moeilijk om je kinderen bij te houden tijdens een renwedstrijdje? Of ben je buiten adem na het beklimmen van die 15 traptreden op je werk of school? Wacht je liever op de volgende bus, dan dat je de buschauffeur hijgend moet begroeten na een sprintje? Een goede conditie zorgt niet alleen voor een beter uithoudingsvermogen, maar ook voor een verhoogde weerstand. Dat wil je dus! Een conditie opbouwen lijkt lastig, maar met onze live groepslessen kun je je conditie op een leuke manier trainen. In november 2019 kun je ze zelfs de hele maand gratis uitproberen. Maar waaruit heb je de keuze en wat houden ze in? Probeer deze live groepslessen die je helpen bij het opbouwen van je conditie allemaal!

Lees verder
core stability oefeningen

Waarom is core stability zo belangrijk?

30 oktober 2019 - Fitness & weetjes

Het zal je vast niet ontgaan zijn als je aan het sporten bent: vaak hoor je dat het trainen van je core heel belangrijk is. Wie de term ‘core spieren’ hoort, denkt waarschijnlijk aan buikspieren. Maar je core spieren omvatten veel meer dan die spieren, alle spieren in het centrum van je lichaam tellen mee. Als je focus ligt op het verbeteren van je conditie, verwacht je niet direct dat ook voor jou een regelmatige coretraining belangrijk is voor je sportprestaties. Zelf niet-sporters hebben profijt van een sterke core stability. Maar waarom? En wat is core stability precies? Welke oefeningen kun je hiervoor in je schema opnemen? Lees er alles over in deze blog. 

Lees verder
Voordelen van compound oefeningen

Wat zijn compound oefeningen en waar zijn ze goed voor?

16 oktober 2019 - Fitness & weetjes

Je hebt de knoop doorgehakt: je wilt je spieren sterker maken. Vol vertrouwen stap je Fit For Free binnen en vertel je ons je sportdoel. De vriendelijke instructeur vertelt je dat je daar verschillende oefeningen voor kunt doen: je spieren kun je trainen door middel van compound oefeningen en isolatie-oefeningen. We raden je aan om in je trainingen vooral compound oefeningen op te nemen, omdat je daarmee sneller resultaat boekt en functionele kracht opbouwt. Waarschijnlijk heb je al eens met compound oefeningen getraind, misschien zelfs zonder dat je het bewust door hebt gehad. Wat betekenen deze soorten oefeningen precies en waar zijn die compound oefeningen goed voor? Dat vertellen we je uitgebreid in deze blog! 

Lees verder