Welke training moet je doen om af te vallen?

Geplaatst op: 
26 maart 2019

Droom je al over je summer body? Of wil je gewoon lekker in je vel zitten? Sporten helpt bij het afvallen. Maar wat voor training moet je nu doen om de calorieën kwijt te raken? Is rennen op de loopband de manier, of kun je beter in de gewichten gaan hangen? In deze blog lees je hoe cardio- en krachttraining je helpen bij het afvallen.
 

Cardiotraining: calorieën verbranden tijdens het sporten

Cardiotraining kun je op verschillende manieren uitvoeren. Op onze cardiotoestellen met ingebouwde televisie verbruik je ongemerkt calorieën omdat je je favoriete serie kunt kijken. Maar een cardiotraining hoef je niet alleen op apparaten te doen. Probeer bijvoorbeeld ook eens een training met jumping jacks, sprints en touwtjespringen. Als je maar intensief beweegt en je hartslag flink omhoog gaat, dan verbruik je de calorieën die je kwijt wilt.

Op korte termijn is cardiotraining een zeer effectieve manier om af te vallen. Omdat je tijdens deze training veel calorieën verbrandt, creëer je een energietekort, waardoor je lichaam vet gaat verbranden. Let hierbij wel op dat je ook op je voeding let. Want als je na je training al die calorieën er weer bij eet, zal je niet afvallen. Wil je liever meer eten? Dan kun je de calorieën eraf trainen tijdens je cardiotraining. Zie je het niet zitten om op de loopband te rennen? Dan kun je wat minder eten. Vraag voor de meest effectieve cardiotraining een sportinstructeur op de club om advies.


Krachttraining: calorieën verbranden in rust

Tijdens een krachttraining train je je spieren door middel van spierversterkende oefeningen. Je doet dit met behulp van apparaten, gewichten of je eigen lichaamsgewicht. Hierdoor neemt je spiermassa toe. Hoe meer spiermassa je hebt, hoe meer calorieën je verbrandt. Niet alleen tijdens de work-out verbruikt je lichaam namelijk energie, maar ook in rust. Daarom draagt krachttraining zeker bij aan je afvalproces. Het is een goed idee om voor langere tijd krachttraining in je trainingsschema op te nemen.

Zowel cardio- als krachttraining helpen dus allebei om je gewenste (summer) body te bereiken. Als je deze trainingen combineert zal je je sportdoel effectief bereiken. Let je hierbij ook op je voeding, dan zie je snel resultaat. Onze instructeurs helpen je graag met je sportdoel en uitleg over de apparaten. Vraag er gerust eens naar in je club! 

Gerelateerde berichten

Tips voor sporten in warm weer

Sporten met warm weer: hoe doe je dat?

26 juni 2019 - Fitness & weetjes

Wow, wat een temperaturen deze week! De zomer is een paar dagen geleden officieel van start gegaan en de zon laat zich al volop zien. Heb jij er al van genoten? Met dit zomerse weer kan het sporten er nog weleens bij inschieten. Het is warm, bewegen is daardoor vermoeiend en de verleiding om op het strand van de zon te genieten is groot. Hoe blijf je toch gemotiveerd om te sporten in de zomer? En hoe sport je als het warm is? We geven je 4 tips om fit te blijven in deze warme zomer. 

Lees verder
Tips om een hongergevoel tegen te gaan

8 tips om zonder honger af te vallen

29 mei 2019 - Fitness & weetjes

Ben je bezig met afvallen, maar verlang je constant naar die heerlijke gevulde koeken of dik belegde broodjes?
Je hebt net gegeten, maar je krijgt niet veel later alweer trek. Het lijkt onmogelijk om gewicht te verliezen als je maag niet stil te krijgen is. Je moet op je calorieën letten, maar voor je het weet sta je alweer voor de (koel)kast. Het is gelukkig niet nodig om honger te lijden als je wilt afvallen, maar we begrijpen dat je het constante hongergevoel vervelend vindt. In deze blog geven we daarom je 8 tips om je hongergevoel te verminderen.

Lees verder
Dit is waarom je niet verder afvalt

Kan je lichaam stoppen met afvallen?

7 mei 2019 - Fitness & weetjes

Herken je deze situatie? Je bent een tijdje bezig met afvallen en het gaat best goed. Je let op je eten, je sport en houd je calorie-inname in de gaten. Maar op den duur raak je geen grammetje meer kwijt. Dat kan heel erg frustrerend zijn. Waarom val je niet meer af? Sommige mensen zeggen dat je lichaam in spaarstand staat. Dat betekent dat je lichaam efficiënter omgaat met energie omdat het op overlevingsmodus over is gegaan. Maar is dat wel zo? Kan je lichaam op spaarstand overgaan als je bezig bent met afvallen? Dat lees je in deze blog.

Lees verder