Welke training moet je doen om af te vallen?

Geplaatst op: 
26 maart 2019

Droom je al over je summer body? Of wil je gewoon lekker in je vel zitten? Sporten helpt bij het afvallen. Maar wat voor training moet je nu doen om de calorieën kwijt te raken? Is rennen op de loopband de manier, of kun je beter in de gewichten gaan hangen? In deze blog lees je hoe cardio- en krachttraining je helpen bij het afvallen.
 

Cardiotraining: calorieën verbranden tijdens het sporten

Cardiotraining kun je op verschillende manieren uitvoeren. Op onze cardiotoestellen met ingebouwde televisie verbruik je ongemerkt calorieën omdat je je favoriete serie kunt kijken. Maar een cardiotraining hoef je niet alleen op apparaten te doen. Probeer bijvoorbeeld ook eens een training met jumping jacks, sprints en touwtjespringen. Als je maar intensief beweegt en je hartslag flink omhoog gaat, dan verbruik je de calorieën die je kwijt wilt.

Op korte termijn is cardiotraining een zeer effectieve manier om af te vallen. Omdat je tijdens deze training veel calorieën verbrandt, creëer je een energietekort, waardoor je lichaam vet gaat verbranden. Let hierbij wel op dat je ook op je voeding let. Want als je na je training al die calorieën er weer bij eet, zal je niet afvallen. Wil je liever meer eten? Dan kun je de calorieën eraf trainen tijdens je cardiotraining. Zie je het niet zitten om op de loopband te rennen? Dan kun je wat minder eten. Vraag voor de meest effectieve cardiotraining een sportinstructeur op de club om advies.


Krachttraining: calorieën verbranden in rust

Tijdens een krachttraining train je je spieren door middel van spierversterkende oefeningen. Je doet dit met behulp van apparaten, gewichten of je eigen lichaamsgewicht. Hierdoor neemt je spiermassa toe. Hoe meer spiermassa je hebt, hoe meer calorieën je verbrandt. Niet alleen tijdens de work-out verbruikt je lichaam namelijk energie, maar ook in rust. Daarom draagt krachttraining zeker bij aan je afvalproces. Het is een goed idee om voor langere tijd krachttraining in je trainingsschema op te nemen.

Zowel cardio- als krachttraining helpen dus allebei om je gewenste (summer) body te bereiken. Als je deze trainingen combineert zal je je sportdoel effectief bereiken. Let je hierbij ook op je voeding, dan zie je snel resultaat. Onze instructeurs helpen je graag met je sportdoel en uitleg over de apparaten. Vraag er gerust eens naar in je club! 

Gerelateerde berichten

Duo work-out

Samen in shape met deze duo work-out

10 april 2019 - Fitness & weetjes

Kun je soms wel een duwtje in de rug gebruiken om tóch maar je work-out te doen? Als je met je sportmaatje de afspraak hebt staan om te sporten is het een stuk lastiger om af te zeggen. Om jullie training nog leuker te maken hebben we een duo work-out voor je klaarstaan, zo wordt sporten een stuk gezelliger. Trainer Mitch legt je in dit schema precies uit hoe je de oefeningen uitvoert voor het beste resultaat.

Lees verder
Bootcamp Fit For Free

Intensief sporten in de buitenlucht met bootcamp

20 maart 2019 - Fitness & weetjes

De lente is aangebroken: de zonnestralen laten zich weer zien en de temperaturen stijgen. Wat denk je ervan om je training naar buiten te verplaatsen? Goed idee, want zo kun je aan je sportieve leefstijl werken terwijl je van het lekkere weer geniet. Met een bootcamples train je je hele lichaam en doe je afwisselende oefeningen. En dat allemaal in de buitenlucht. Hoe zo’n les gaat en wat dat voor jou betekent? Dat lees je in deze blog. 

Lees verder
Fitness en sport combineren

Haal het beste uit je sportprestaties: zo combineer je je sport met fitness

5 maart 2019 - Fitness & weetjes

Als je fanatiek sport weet je dat het zaak is om je conditie op peil te houden. Dat doe je natuurlijk deels door netjes je trainingen af te werken en je wedstrijden zo goed mogelijk te spelen. Of je nou voetbalt, hockeyt of bijvoorbeeld hardloopt, bij trainingen gaat het voornamelijk om techniek. Om écht beter te worden in je sport heb je meer kracht, snelheid en conditie nodig. Naast je (team)sport is fitnessen dus zeker een goed idee. Met een combinatie van krachttraining en conditietraining kun je namelijknog beter presteren in je sport. 

Lees verder