Zo blijf je fit op kantoor of school

Geplaatst op: 
26 februari 2019

Als je een kantoorbaan hebt of naar school gaat weet je dat je een heel groot gedeelte van de dag zit. Natuurlijk haal je af en toe een kopje koffie en loop je naar een andere afdeling, maar aan je dagelijks aanbevolen hoeveelheid beweging kom je niet als je er niet op let. Om nog maar te zwijgen over de heerlijke taarten bij de verjaardag van je collega of al het lekkers in de kantine. Al met al is het kantoorleven niet écht een gezonde leefstijl. Gelukkig kun je met wat kleine aanpassingen al een flinke slag slaan om te werken aan je sportdoelen.

Pak zoveel mogelijk (ongemerkte) beweging mee

Dat bewegen gezond is, is algemeen bekend. Dagelijks 10000 stappen zetten is een mooi, meetbaar streven om zonder al te veel moeite aan de dagelijks aanbevolen beweging te komen. Je kunt een aantal slimme trucjes uitvoeren, zonder dat je hier extra tijd voor hoeft vrij te maken. Wil je je stappen bijhouden? Naast losse stappentellers hebben de meeste smartphones deze optie ook. 

1. Ga je met het openbaar vervoer? Stap dan niet recht voor de deur uit, maar verlaat je tram of bus een of twee haltes eerder. Aan het begin voelt dit misschien onnatuurlijk, maar als je er eenmaal aan gewend bent weet je niet meer beter.

2. Profiteer van dit heerlijke weer en ga in je pauze lekker naar buiten. Met een flinke wandeling van een half uur zit je al snel op 4000 stappen van de 10000 die dagelijks aanbevolen zijn. Daarnaast is het natuurlijk een ideale manier om even je hoofd leeg te maken en uit de kantooromgeving te zijn. Plus, wie houdt er nu niet van een lekker lentebriesje door je haren?

3. Gedurende de dag genoeg drinken is sowieso heel belangrijk, dus haal lekker wat vaker drinken voor jezelf en je collega’s. Zo zorg je niet alleen dat je vocht altijd op orde is, je komt ook nog eens extra in beweging.

4. Zet extra stappen door op een andere verdieping naar het toilet te gaan. Gebruik hoe dan ook altijd de trap en vermijd de lift, ook als je bijvoorbeeld naar een andere afdeling of naar een ander lokaal moet.

5. Krijg je een telefoontje en bel je mobiel? Maak er een gewoonte van om bij elk telefoontje dat je krijgt van je plek af te gaan. Loop lekker door het pand of als je weet dat het langer gaat duren kun je de tijd goed gebruiken om buiten een rondje te maken.

In de avond naar de sportschool

We snappen dat het verleidelijk is, maar probeer niet gelijk op de bank te ploffen als je klaar bent met je werk of schooldag. Een oplossing hiervoor is om direct te gaan sporten en niet eerst naar huis te gaan. Leg je sportspullen klaar in de auto of neem ze mee. Zo voorkom je dat je niet meer van de bank afkomt én het scheelt een extra ritje in de avond. Wordt dit te moeilijk? Zorg dan voor een vast sportmoment waar je niet onderuit kunt. Spreek af met je sportmaatje of reserveer bijvoorbeeld een groepsles. Zo wordt de drempel om af te zeggen wat hoger.

Lekker eten en drinken: bereid je goed voor

Je hebt altijd zelf in de hand wat je dagelijks in je mond stopt. Zelfs tijdens een drukke dag kun je de nodige maatregelen nemen om de keuzes te maken die bijdragen aan je sportdoelen. En dat hoeft echt niet moeilijk te zijn. Een simpele voorbereiding kan al ontzettend veel verschil maken. Als je twee momenten in de week kiest om je lunch en snacks voor te bereiden voor de dagen erop ben je er altijd zeker van dat je binnenkrijgt wat je ook binnen wilt krijgen. Kun je hiervoor wel wat inspiratie gebruiken? Lees dan onze blogs over verantwoorde snacks en meal preppen. Zo voorkom je dat je in de haast van het dagelijks leven grijpt naar iets waar je later spijt van krijgt.

We kunnen niet anders dan het belang van genoeg drinken benadrukken. Drink ongeveer 2 liter vocht per dag. Zet standaard een fles water op je bureau of zorg ervoor dat je vaste momenten in je agenda prikt waarop je water gaat halen. Ben je nou echt geen fan van water? Er zijn tegenwoordig erg veel suikervrije siropen die je makkelijk mee kunt nemen, voor een lekker smaakje zonder de calorieën.

Heb jij nog goede tips om je werkdag of schooldag net niets verantwoorder te maken? Laat het ons weten onder onze laatste Facebookpost!

Gerelateerde berichten

Dit is waarom je niet verder afvalt

Kan je lichaam stoppen met afvallen?

7 mei 2019 - Fitness & weetjes

Herken je deze situatie? Je bent een tijdje bezig met afvallen en het gaat best goed. Je let op je eten, je sport en houd je calorie-inname in de gaten. Maar op den duur raak je geen grammetje meer kwijt. Dat kan heel erg frustrerend zijn. Waarom val je niet meer af? Sommige mensen zeggen dat je lichaam in spaarstand staat. Dat betekent dat je lichaam efficiënter omgaat met energie omdat het op overlevingsmodus over is gegaan. Maar is dat wel zo? Kan je lichaam op spaarstand overgaan als je bezig bent met afvallen? Dat lees je in deze blog.

Lees verder
Waarom is voldoende slaap belangrijk?

Waarom is voldoende slaap belangrijk?

1 mei 2019 - Fitness & weetjes

Weet je al dat je een derde van je leven slaapt? Dat klinkt misschien veel, maar je hebt het hard nodig. Voldoende slapen is namelijk erg belangrijk voor het herstel van zowel je lichaam als geest. Toch blijkt dat mensen tegenwoordig minder en kwalitatief slechter slapen. Dat maak je niet goed door één avond extra vroeg te gaan slapen en je slaap in te halen. In deze blog lees je 4 redenen waarom je de waardevolle uren in dromenland niet moet overslaan. Ook geven we je 4 tips mee hoe je ervoor zorgt dat je wél voldoende slaapt.

Lees verder
Duo work-out

Samen in shape met deze duo work-out

10 april 2019 - Fitness & weetjes

Kun je soms wel een duwtje in de rug gebruiken om tóch maar je work-out te doen? Als je met je sportmaatje de afspraak hebt staan om te sporten is het een stuk lastiger om af te zeggen. Om jullie training nog leuker te maken hebben we een duo work-out voor je klaarstaan, zo wordt sporten een stuk gezelliger. Trainer Mitch legt je in dit schema precies uit hoe je de oefeningen uitvoert voor het beste resultaat.

Lees verder