Zo blijf je fit op kantoor of school

Geplaatst op: 
26 februari 2019

Als je een kantoorbaan hebt of naar school gaat weet je dat je een heel groot gedeelte van de dag zit. Natuurlijk haal je af en toe een kopje koffie en loop je naar een andere afdeling, maar aan je dagelijks aanbevolen hoeveelheid beweging kom je niet als je er niet op let. Om nog maar te zwijgen over de heerlijke taarten bij de verjaardag van je collega of al het lekkers in de kantine. Al met al is het kantoorleven niet écht een gezonde leefstijl. Gelukkig kun je met wat kleine aanpassingen al een flinke slag slaan om te werken aan je sportdoelen.

Pak zoveel mogelijk (ongemerkte) beweging mee

Dat bewegen gezond is, is algemeen bekend. Dagelijks 10000 stappen zetten is een mooi, meetbaar streven om zonder al te veel moeite aan de dagelijks aanbevolen beweging te komen. Je kunt een aantal slimme trucjes uitvoeren, zonder dat je hier extra tijd voor hoeft vrij te maken. Wil je je stappen bijhouden? Naast losse stappentellers hebben de meeste smartphones deze optie ook. 

1. Ga je met het openbaar vervoer? Stap dan niet recht voor de deur uit, maar verlaat je tram of bus een of twee haltes eerder. Aan het begin voelt dit misschien onnatuurlijk, maar als je er eenmaal aan gewend bent weet je niet meer beter.

2. Profiteer van dit heerlijke weer en ga in je pauze lekker naar buiten. Met een flinke wandeling van een half uur zit je al snel op 4000 stappen van de 10000 die dagelijks aanbevolen zijn. Daarnaast is het natuurlijk een ideale manier om even je hoofd leeg te maken en uit de kantooromgeving te zijn. Plus, wie houdt er nu niet van een lekker lentebriesje door je haren?

3. Gedurende de dag genoeg drinken is sowieso heel belangrijk, dus haal lekker wat vaker drinken voor jezelf en je collega’s. Zo zorg je niet alleen dat je vocht altijd op orde is, je komt ook nog eens extra in beweging.

4. Zet extra stappen door op een andere verdieping naar het toilet te gaan. Gebruik hoe dan ook altijd de trap en vermijd de lift, ook als je bijvoorbeeld naar een andere afdeling of naar een ander lokaal moet.

5. Krijg je een telefoontje en bel je mobiel? Maak er een gewoonte van om bij elk telefoontje dat je krijgt van je plek af te gaan. Loop lekker door het pand of als je weet dat het langer gaat duren kun je de tijd goed gebruiken om buiten een rondje te maken.

In de avond naar de sportschool

We snappen dat het verleidelijk is, maar probeer niet gelijk op de bank te ploffen als je klaar bent met je werk of schooldag. Een oplossing hiervoor is om direct te gaan sporten en niet eerst naar huis te gaan. Leg je sportspullen klaar in de auto of neem ze mee. Zo voorkom je dat je niet meer van de bank afkomt én het scheelt een extra ritje in de avond. Wordt dit te moeilijk? Zorg dan voor een vast sportmoment waar je niet onderuit kunt. Spreek af met je sportmaatje of reserveer bijvoorbeeld een groepsles. Zo wordt de drempel om af te zeggen wat hoger.

Lekker eten en drinken: bereid je goed voor

Je hebt altijd zelf in de hand wat je dagelijks in je mond stopt. Zelfs tijdens een drukke dag kun je de nodige maatregelen nemen om de keuzes te maken die bijdragen aan je sportdoelen. En dat hoeft echt niet moeilijk te zijn. Een simpele voorbereiding kan al ontzettend veel verschil maken. Als je twee momenten in de week kiest om je lunch en snacks voor te bereiden voor de dagen erop ben je er altijd zeker van dat je binnenkrijgt wat je ook binnen wilt krijgen. Kun je hiervoor wel wat inspiratie gebruiken? Lees dan onze blogs over verantwoorde snacks en meal preppen. Zo voorkom je dat je in de haast van het dagelijks leven grijpt naar iets waar je later spijt van krijgt.

We kunnen niet anders dan het belang van genoeg drinken benadrukken. Drink ongeveer 2 liter vocht per dag. Zet standaard een fles water op je bureau of zorg ervoor dat je vaste momenten in je agenda prikt waarop je water gaat halen. Ben je nou echt geen fan van water? Er zijn tegenwoordig erg veel suikervrije siropen die je makkelijk mee kunt nemen, voor een lekker smaakje zonder de calorieën.

Heb jij nog goede tips om je werkdag of schooldag net niets verantwoorder te maken? Laat het ons weten onder onze laatste Facebookpost!

Gerelateerde berichten

Bootcamp Fit For Free

Intensief sporten in de buitenlucht met bootcamp

20 maart 2019 - Fitness & weetjes

De lente is aangebroken: de zonnestralen laten zich weer zien en de temperaturen stijgen. Wat denk je ervan om je training naar buiten te verplaatsen? Goed idee, want zo kun je aan je sportieve leefstijl werken terwijl je van het lekkere weer geniet. Met een bootcamples train je je hele lichaam en doe je afwisselende oefeningen. En dat allemaal in de buitenlucht. Hoe zo’n les gaat en wat dat voor jou betekent? Dat lees je in deze blog. 

Lees verder
Fitness en sport combineren

Haal het beste uit je sportprestaties: zo combineer je je sport met fitness

5 maart 2019 - Fitness & weetjes

Als je fanatiek sport weet je dat het zaak is om je conditie op peil te houden. Dat doe je natuurlijk deels door netjes je trainingen af te werken en je wedstrijden zo goed mogelijk te spelen. Of je nou voetbalt, hockeyt of bijvoorbeeld hardloopt, bij trainingen gaat het voornamelijk om techniek. Om écht beter te worden in je sport heb je meer kracht, snelheid en conditie nodig. Naast je (team)sport is fitnessen dus zeker een goed idee. Met een combinatie van krachttraining en conditietraining kun je namelijknog beter presteren in je sport. 

Lees verder
Wintersport trainingsschema

Binnenkort op wintersport? Voorkom blessures met dit trainingsschema

29 januari 2019 - Fitness & weetjes

Of je nou een beginner bent of al voor de 20e keer op wintersport gaat: een goede voorbereiding is essentieel. En daarmee bedoelen we niet alleen zorgen voor een mooi board, nieuwe skistokken of een goede outfit. Voorkom blessures en zorg dat je fysiek helemaal klaar bent voor een week op de latten. Wij helpen je graag met ons trainingsschema, speciaal voor de wintersport.

Lees verder