Zó verbeter je je conditie

Geplaatst op: 
7 november 2018

Sta jij weleens hijgend bovenaan een hoge trap? Of heb je moeite om je kinderen bij te houden tijdens het buitenspelen? Voor veel mensen is dit herkenbaar, maar gelukkig kun je je conditie met sporten al snel verbeteren. Cardiotraining zorgt voor een betere conditie en je verbetert je uithoudingsvermogen. Met de juiste trainingen ga je binnenkort weer als een speer die trap op. 

Een goede conditie heeft een positief effect op je lichaam en geest. Zo zal een goede conditie zorgen voor een beter uithoudingsvermogen, verhoogde weerstand en minder kans op hart- en vaatziekten. Sporten is de basis voor het krijgen én behouden van een goede basisconditie. Wil jij je conditie en je fysieke uithoudingsvermogen verbeteren? Ga dan eens aan de slag met cardiotraining.

Wat zijn de trainingsmogelijkheden?

Cardiotraining op apparatuur

Het is belangrijk dat je een trainingsvorm kiest die bij je past. Zo heb je meer plezier in je training en is de kans veel groter dat je het langer volhoudt. De cardioapparatuur in de club staat er natuurlijk om te gebruiken! Er is een breed scala aan cardioapparatuur zoals loopbanden, cross-trainers, steppers, fietsen en roeiapparaten. Probeer ze allemaal uit, zodat je kunt beslissen welk apparaat je voorkeur heeft.

Probeer eens een nieuwe groepsles

Wil je je conditie en uithoudingsvermogen verbeteren of wil je de nodige kilo’s afvallen, maar doe je dit liever niet alleen? Dan is één van onze conditiegroepslessen ideaal. Onder begeleiding van een enthousiaste groepslesinstructeur werk je met de hele groep aan een betere conditie. Heb je bijvoorbeeld al eens FunXtion geprobeerd, waarmee je binnen slechts een half uur het beste uit jezelf haalt? Dat is nog eens effectief aan je conditie werken! Bekijk hier al onze groepslessen die je helpen om je conditie te verbeteren

Spinning

Ben jij klaar voor het échte werk? Virtual spinning is een ideale manier om je conditie en algehele fysieke gezondheid te verbeteren. Met de virtuele lessen zorg je iedere keer weer voor een uitdagende en gevarieerde manier van trainen. Zo kun je wisselen qua intensiteit, maar ook qua ‘omgeving’.

Tips om je conditie op te bouwen

Om snel een goede conditie op te bouwen is het van belang dat je tijdens je training je grenzen verlegt. Dat is niet altijd even makkelijk. Je zal aan het begin moeten pushen om verbetering in je conditie te merken, maar met deze tips gaat het je zeker lukken.

  1. Verleng je training iedere keer met 5 minuten of voer de intensiteit bij iedere training op. 
  2. Ook regelmatig afwisselen van oefeningen is van belang bij het verbeteren van je conditie. Wissel bijvoorbeeld de cross-trainer eens af met de loopband of de fiets.
  3. Ben je niet zo van de lange trainingen? Probeer ook eens een interval training waarbij je de intensiteit tijdens je training afwisselt. Met een HIIT training (High Intensity Interval Training) verbrand je in een relatief korte tijd meer calorieën dan met een reguliere cardiotraining. Ben je benieuwd hoe je dit het beste kunt uitvoeren? Vraag dit gerust aan één van de trainers in jouw club.
  4. Een goede warming-up en cooling-down zijn bij conditietraining van groot belang. Bouw daarom je training 5-10 minuten op in een rustig tempo en sluit je training hier ook weer mee af. Vergeet tot slot niet om je lichaam voldoende rust te geven om te herstellen. Bouw je trainingen langzaam op en neem minimaal 1 dag rust tussen je trainingen. Op deze manier behaal je het beste resultaat.

Ben je al helemaal klaar om je in het zweet te werken? Breng dan snel een bezoekje aan jouw club of vraag een gratis dagpas aan.


Deel jouw mening

Gerelateerde berichten

Wintersport trainingsschema

Binnenkort op wintersport? Voorkom blessures met dit trainingsschema

29 januari 2019 - Fitness & weetjes

Of je nou een beginner bent of al voor de 20e keer op wintersport gaat: een goede voorbereiding is essentieel. En daarmee bedoelen we niet alleen zorgen voor een mooi board, nieuwe skistokken of een goede outfit. Voorkom blessures en zorg dat je fysiek helemaal klaar bent voor een week op de latten. Wij helpen je graag met ons trainingsschema, speciaal voor de wintersport.

Lees verder