Zó verbeter je je conditie

Geplaatst op: 
7 november 2018

Sta jij weleens hijgend bovenaan een hoge trap? Of heb je moeite om je kinderen bij te houden tijdens het buitenspelen? Voor veel mensen is dit herkenbaar, maar gelukkig kun je je conditie met sporten al snel verbeteren. Cardiotraining zorgt voor een betere conditie en je verbetert je uithoudingsvermogen. Met de juiste trainingen ga je binnenkort weer als een speer die trap op. 

Een goede conditie heeft een positief effect op je lichaam en geest. Zo zal een goede conditie zorgen voor een beter uithoudingsvermogen, verhoogde weerstand en minder kans op hart- en vaatziekten. Sporten is de basis voor het krijgen én behouden van een goede basisconditie. Wil jij je conditie en je fysieke uithoudingsvermogen verbeteren? Ga dan eens aan de slag met cardiotraining.

Wat zijn de trainingsmogelijkheden?

Cardiotraining op apparatuur

Het is belangrijk dat je een trainingsvorm kiest die bij je past. Zo heb je meer plezier in je training en is de kans veel groter dat je het langer volhoudt. De cardioapparatuur in de club staat er natuurlijk om te gebruiken! Er is een breed scala aan cardioapparatuur zoals loopbanden, cross-trainers, steppers, fietsen en roeiapparaten. Probeer ze allemaal uit, zodat je kunt beslissen welk apparaat je voorkeur heeft.

Probeer eens een nieuwe groepsles

Wil je je conditie en uithoudingsvermogen verbeteren of wil je de nodige kilo’s afvallen, maar doe je dit liever niet alleen? Dan is één van onze conditiegroepslessen ideaal. Onder begeleiding van een enthousiaste groepslesinstructeur werk je met de hele groep aan een betere conditie. Heb je bijvoorbeeld al eens FunXtion geprobeerd, waarmee je binnen slechts een half uur het beste uit jezelf haalt? Dat is nog eens effectief aan je conditie werken! Bekijk hier al onze groepslessen die je helpen om je conditie te verbeteren

Spinning

Ben jij klaar voor het échte werk? Virtual spinning is een ideale manier om je conditie en algehele fysieke gezondheid te verbeteren. Met de virtuele lessen zorg je iedere keer weer voor een uitdagende en gevarieerde manier van trainen. Zo kun je wisselen qua intensiteit, maar ook qua ‘omgeving’.

Tips om je conditie op te bouwen

Om snel een goede conditie op te bouwen is het van belang dat je tijdens je training je grenzen verlegt. Dat is niet altijd even makkelijk. Je zal aan het begin moeten pushen om verbetering in je conditie te merken, maar met deze tips gaat het je zeker lukken.

  1. Verleng je training iedere keer met 5 minuten of voer de intensiteit bij iedere training op. 
  2. Ook regelmatig afwisselen van oefeningen is van belang bij het verbeteren van je conditie. Wissel bijvoorbeeld de cross-trainer eens af met de loopband of de fiets.
  3. Ben je niet zo van de lange trainingen? Probeer ook eens een interval training waarbij je de intensiteit tijdens je training afwisselt. Met een HIIT training (High Intensity Interval Training) verbrand je in een relatief korte tijd meer calorieën dan met een reguliere cardiotraining. Ben je benieuwd hoe je dit het beste kunt uitvoeren? Vraag dit gerust aan één van de trainers in jouw club.
  4. Een goede warming-up en cooling-down zijn bij conditietraining van groot belang. Bouw daarom je training 5-10 minuten op in een rustig tempo en sluit je training hier ook weer mee af. Vergeet tot slot niet om je lichaam voldoende rust te geven om te herstellen. Bouw je trainingen langzaam op en neem minimaal 1 dag rust tussen je trainingen. Op deze manier behaal je het beste resultaat.

Ben je al helemaal klaar om je in het zweet te werken? Breng dan snel een bezoekje aan jouw club of vraag een dagpas aan.

Gerelateerde berichten

Dit is waarom je niet verder afvalt

Kan je lichaam stoppen met afvallen?

7 mei 2019 - Fitness & weetjes

Herken je deze situatie? Je bent een tijdje bezig met afvallen en het gaat best goed. Je let op je eten, je sport en houd je calorie-inname in de gaten. Maar op den duur raak je geen grammetje meer kwijt. Dat kan heel erg frustrerend zijn. Waarom val je niet meer af? Sommige mensen zeggen dat je lichaam in spaarstand staat. Dat betekent dat je lichaam efficiënter omgaat met energie omdat het op overlevingsmodus over is gegaan. Maar is dat wel zo? Kan je lichaam op spaarstand overgaan als je bezig bent met afvallen? Dat lees je in deze blog.

Lees verder
Waarom is voldoende slaap belangrijk?

Waarom is voldoende slaap belangrijk?

1 mei 2019 - Fitness & weetjes

Weet je al dat je een derde van je leven slaapt? Dat klinkt misschien veel, maar je hebt het hard nodig. Voldoende slapen is namelijk erg belangrijk voor het herstel van zowel je lichaam als geest. Toch blijkt dat mensen tegenwoordig minder en kwalitatief slechter slapen. Dat maak je niet goed door één avond extra vroeg te gaan slapen en je slaap in te halen. In deze blog lees je 4 redenen waarom je de waardevolle uren in dromenland niet moet overslaan. Ook geven we je 4 tips mee hoe je ervoor zorgt dat je wél voldoende slaapt.

Lees verder
Duo work-out

Samen in shape met deze duo work-out

10 april 2019 - Fitness & weetjes

Kun je soms wel een duwtje in de rug gebruiken om tóch maar je work-out te doen? Als je met je sportmaatje de afspraak hebt staan om te sporten is het een stuk lastiger om af te zeggen. Om jullie training nog leuker te maken hebben we een duo work-out voor je klaarstaan, zo wordt sporten een stuk gezelliger. Trainer Mitch legt je in dit schema precies uit hoe je de oefeningen uitvoert voor het beste resultaat.

Lees verder