3 tips om zonder schuldgevoel van de kerstdagen te genieten

Geplaatst op: 
20 december 2018

De gezelligste tijd van het jaar breekt nu écht weer aan. Lekker genieten van elkaar, de behagelijke warmte binnen en natuurlijk het heerlijke eten. De borrels, kerstdiners en feestjes staan niet bepaald bekend om de verantwoorde voeding. Genieten hoort natuurlijk bij de kerstdagen, maar je wilt niet dat je door die twee dagen in het jaar het gevoel hebt dat je kilo's bent aangekomen. Gelukkig hoef je helemaal niets van de gezelligheid en lekkernijen te missen: balans is de oplossing.  

De Nederlandse favoriet tijdens de feestdagen: gourmetten

Staat er voor jou een avond gourmetten op de planning? Dan ben je niet de enige. Deze feestelijke manier van gezellig met zijn allen eten is een echte favoriet tijdens de feestdagen. Met deze tips zorg je ervoor dat het avondje gourmetten niet uit de hand loopt.

  •  Probeer een beetje te minderen met het stokbrood en kruidenboter. Ongemerkt eet je, vooral met al die lekkere smeersels, best wat calorieën.
  •  Laat de vettere stukjes vlees even voor wat ze zijn. Hamburgertje, shoarma en schnitzeltjes kun je beter inwisselen voor een stukje kipfilet, witte vis of een verantwoorde vleesvervanger. Zo krijg je ook nog eens de nodige eiwitten binnen.   
  •  Sauzen als pindasaus, knoflooksaus en cocktailsaus staan vaak op tafel. Als je een beetje op je calorie inname wilt letten zijn rode sauzen the way to go. Heb je net iets meer tijd? Maak dan zelf een lekker knoflooksausje op basis van (soja)yoghurt, knoflook, bieslook, peper en zout.   

Voor welke soorten alcohol kun je kiezen? 

Met de feestsdagen komt er vaak een borreltje aan te pas. Wij snappen ook dat je dat niet altijd met een glaasje water of cola light wil proosten. Alcohol hoort er een beetje bij en dat is helemaal niet erg. Het is wel verstandig om niet constant voor een ingewikkelde, mierzoete cocktail te gaan. In cocktails zitten ongemerkt veel lege calorieën, door de combinatie van verschillende soorten sterke drank en suikerrijke mixdranken. Hou het met alcohol vooral simpel.

Wodka of gin met een light frisdank of tonic zijn opties die de minste calorieën bevatten. Over het algemeen kun je ervan uitgaan dat zoete witte wijnsoorten de meeste calorieën bevatten en droge witte wijnsoorten de minste. Rode wijn heeft in tegenstelling tot witte wijn een aantal gezondheidsvoordelen. Maar ook een glaasje bubbels kan niet zo heel veel kwaad: met slechts 57 calorieën per glas kun je met een gerust hart proosten.

Probeer tóch een beetje te bewegen 

We krijgen dit jaar geen witte kerstdagen. Voor het kerstgevoel is dat misschien jammer, maar voor de lichamelijke beweging is dat wel een voordeel. Als je de hele dag rond de kerstboom zit en al het lekkers eet kun je last krijgen van een opgeblazen en naar gevoel. Voorkom dit door een extra groot rondje in de buitenlucht te lopen. Ga lekker het bos in of bezoek bijvoorbeeld een leuke kerstmarkt. Zo kom je al snel aan de dagelijks aanbevolen hoeveelheid beweging.

We wensen je hele fijne kerstdagen toe, vergeet niet om er lekker van te genieten. 

Gerelateerde berichten

Zijn bananen gezond? Een makkelijk bananenbroodrecept.

Zijn bananen gezond?

17 april 2019 - Gezond eten

Bananen behoren tot de populairste fruitsoorten ter wereld. Ze zijn ook nog eens perfect als snack; ze zijn makkelijk mee te nemen en je hoeft weinig moeite te doen om ze te pellen. Maar hoe gezond is een banaan? Veel mensen twijfelen hierover, omdat er veel koolhydraten in de fruitsoort zitten. Toch zijn bananen erg voedzaam. Vandaag, op Bananendag, leggen we je in deze blog uit waarom. En hoe je je paasbrunch gezond kunt maken met een lekker bananenbroodrecept! 

Lees verder
Vegetarisch eten

Hoe krijg je genoeg eiwitten binnen als je geen vlees eet?

13 maart 2019 - Gezond eten

Vegetariërs, veganisten, pescotariërs en flexitariërs of juist helemaal niet: iedereen is op zijn of haar eigen manier bezig met vleesconsumptie. Misschien heb je al gezien dat het deze week de Nationale Week Zonder Vlees is. Volgens het Voedingscentrum is het ook goed voor je gezondheid om wat te minderen met vlees en zuivel, zo heb je bijvoorbeeld een lager risico op hart- en vaatziekten. Maar het kan ook lastig zijn om genoeg eiwitten binnen te krijgen als je hard bezig bent met krachttraining. In deze blog lees je hoe je daar per voedingspatroon op kunt letten.

Lees verder
eiwitreep

Eiwitten en alcohol: dit moet je weten

19 februari 2019 - Gezond eten

Eiwitten zijn belangrijk in je voedingspatroon als je hard bezig bent met sporten. Toch bestaat er veel onduidelijkheid over. Personal coach Joraline legt je uit waarom eiwitten zo belangrijk zijn, welke soorten eiwitten er zijn er en hoeveel je nou eigenlijk nodig hebt. En eindelijk antwoord op de vraag: gaat een biertje, wijntje of een lekkere cocktail nou wel of niet samen met een sportieve leefstijl? Benieuwd? Je leest het allemaal in deze blog.

Lees verder