3 tips om zonder schuldgevoel van de kerstdagen te genieten

Geplaatst op: 
20 december 2018

De gezelligste tijd van het jaar breekt nu écht weer aan. Lekker genieten van elkaar, de behagelijke warmte binnen en natuurlijk het heerlijke eten. De borrels, kerstdiners en feestjes staan niet bepaald bekend om de verantwoorde voeding. Genieten hoort natuurlijk bij de kerstdagen, maar je wilt niet dat je door die twee dagen in het jaar het gevoel hebt dat je kilo's bent aangekomen. Gelukkig hoef je helemaal niets van de gezelligheid en lekkernijen te missen: balans is de oplossing.  

De Nederlandse favoriet tijdens de feestdagen: gourmetten

Staat er voor jou een avond gourmetten op de planning? Dan ben je niet de enige. Deze feestelijke manier van gezellig met zijn allen eten is een echte favoriet tijdens de feestdagen. Met deze tips zorg je ervoor dat het avondje gourmetten niet uit de hand loopt.

  •  Probeer een beetje te minderen met het stokbrood en kruidenboter. Ongemerkt eet je, vooral met al die lekkere smeersels, best wat calorieën.
  •  Laat de vettere stukjes vlees even voor wat ze zijn. Hamburgertje, shoarma en schnitzeltjes kun je beter inwisselen voor een stukje kipfilet, witte vis of een verantwoorde vleesvervanger. Zo krijg je ook nog eens de nodige eiwitten binnen.   
  •  Sauzen als pindasaus, knoflooksaus en cocktailsaus staan vaak op tafel. Als je een beetje op je calorie inname wilt letten zijn rode sauzen the way to go. Heb je net iets meer tijd? Maak dan zelf een lekker knoflooksausje op basis van (soja)yoghurt, knoflook, bieslook, peper en zout.   

Voor welke soorten alcohol kun je kiezen? 

Met de feestsdagen komt er vaak een borreltje aan te pas. Wij snappen ook dat je dat niet altijd met een glaasje water of cola light wil proosten. Alcohol hoort er een beetje bij en dat is helemaal niet erg. Het is wel verstandig om niet constant voor een ingewikkelde, mierzoete cocktail te gaan. In cocktails zitten ongemerkt veel lege calorieën, door de combinatie van verschillende soorten sterke drank en suikerrijke mixdranken. Hou het met alcohol vooral simpel.

Wodka of gin met een light frisdank of tonic zijn opties die de minste calorieën bevatten. Over het algemeen kun je ervan uitgaan dat zoete witte wijnsoorten de meeste calorieën bevatten en droge witte wijnsoorten de minste. Rode wijn heeft in tegenstelling tot witte wijn een aantal gezondheidsvoordelen. Maar ook een glaasje bubbels kan niet zo heel veel kwaad: met slechts 57 calorieën per glas kun je met een gerust hart proosten.

Probeer tóch een beetje te bewegen 

We krijgen dit jaar geen witte kerstdagen. Voor het kerstgevoel is dat misschien jammer, maar voor de lichamelijke beweging is dat wel een voordeel. Als je de hele dag rond de kerstboom zit en al het lekkers eet kun je last krijgen van een opgeblazen en naar gevoel. Voorkom dit door een extra groot rondje in de buitenlucht te lopen. Ga lekker het bos in of bezoek bijvoorbeeld een leuke kerstmarkt. Zo kom je al snel aan de dagelijks aanbevolen hoeveelheid beweging.

We wensen je hele fijne kerstdagen toe, vergeet niet om er lekker van te genieten. 


Deel jouw mening

Gerelateerde berichten

Koolhydraten en vetten

Dit is wat je moet weten over koolhydraten en vetten

13 februari 2019 - Gezond eten

Over koolhydraten en vetten bestaat ontzettend veel onduidelijkheid. Is het bijvoorbeeld beter om koolhydraten te vermijden en vetten helemaal te schrappen als je wilt afvallen? En wat is nou het verschil tussen verzadigd vet en onverzadigd vet? Hier zijn veel fabels over. Personal Coach Joraline is door haar werk een expert op het gebied van sport en voeding. In deze blog lees je de feiten over koolhydraten en vetten.

Lees verder
Waarom je niet afvalt

Drie redenen waarom je nog niet afvalt

22 januari 2019 - Gezond eten

Het einde van januari is alweer in zicht. Als je, zoals velen, op 1 januari begonnen bent met je goede voornemens zit je al in de vierde week. Hopelijk zie je al de nodige resultaten. Resultaat zien is essentieel om gemotiveerd te blijven en je voornemens vol te houden. Ben je ontzettend goed bezig, maar blijven de resultaten uit? Dan is het tijd om eens kritisch te kijken naar wat er precies misgaat. Misschien ligt het wel aan één van deze drie veelvoorkomende zaken.

Lees verder