Dit is wat je moet weten over koolhydraten en vetten

Geplaatst op: 
13 februari 2019

Over koolhydraten en vetten bestaat ontzettend veel onduidelijkheid. Is het bijvoorbeeld beter om koolhydraten te vermijden en vetten helemaal te schrappen als je wilt afvallen? En wat is nou het verschil tussen verzadigd vet en onverzadigd vet? Hier zijn veel fabels over. Personal Coach Joraline is door haar werk een expert op het gebied van sport en voeding. In deze blog lees je de feiten over koolhydraten en vetten.

Koolhydraten: de feiten

Wat zijn koolhydraten nou precies? Alle koolhydraatarme diëten doen je vermoeden dat we deze voedingsstoffen gemakkelijk kunnen vermijden. Raar en zeker niet waar! Koolhydraten zijn de belangrijkste energieleveranciers voor de hersenen. Daarnaast is het nodig voor de rode bloedcellen in het lichaam. Je lichaam heeft ongeveer 40 – 70% koolhydraten nodig van je totale calorie-inname, zelfs als je heel de dag zit! Dit is echter wel afhankelijk van leeftijd, geslacht, lengte, gewicht en de ruststofwisseling van een individu.

Energiepiek en energiedip

Bij koolhydraten denk je misschien al snel aan een groot bord pasta of een enorme pizza, maar niets is minder waar. Onder koolhydraten vallen suikers, zetmeel en voedingsvezels. Suikers worden snel opgenomen in je bloed, waardoor er een snelle stijging in je bloedsuikerspiegel ontstaat. Je hebt dan eventjes flink wat energie. Helaas is dit maar van korte duur en zakt je energielevel enorm hard door de hoeveelheid insuline (hormoon) die wordt aangemaakt in je lichaam. Je krijgt een vermoeidheidsdipje en je hebt weer snel trek in iets zoets. Niet echt de ideale situatie dus, tenzij je een topsporter bent die snel een prestatie moet leveren. Zetmeel en voedingsvezels vallen onder de meervoudige koolhydraten. Deze worden langzamer afgebroken en komen zo geleidelijker in je bloed terecht. Hierdoor wordt er een normale hoeveelheid insuline aangemaakt, blijft de bloedsuikerspiegel constanter en heb je langer een verzadigd gevoel. Alleen maar voordelen dus. Neem bijvoorbeeld groenten, fruit, volkorenproducten en peulvruchten als goede koolhydraatverstrekkers.

Vetten: de feiten

Je hoeft absoluut niet bang te zijn om vetten in je voedingspatroon te verwerken. We hebben vetten, net als koolydraten, gewoon nodig. Vetten leveren namelijk belangrijke vitaminen en zorgen voor energie. Daarnaast dienen ze ook als bouwstof voor cellen en hormonen, maar wel in de juiste hoeveelheden, namelijk 20 tot 40% van de totale calorie-inname.

Drie categorieën vetten

Binnen de vetten bestaan er drie verschillende categorieën; verzadigde vetten, onverzadigde vetten en transvetten. Verzadigde vetten zijn de “verkeerde vetten”, deze hebben namelijk een negatief effect op het cholesterolgehalte in je lichaam. Dit kan uiteindelijk leiden tot een verhoogd risico op hart- en vaatziekten. Verzadigde vetten zitten in producten zoals vet vlees, snacks, gebak en volle melk- en kaasproducten. Daarnaast zijn er ook nog onverzadigde vetten, de “oké-vetten”. Deze hebben juist een positieve invloed op het cholesterolgehalte. Onder de onverzadigde vetten vallen producten zoals olijfolie, vloeibare bak-en braadboter, vette vis, avocado en noten. Tot slot zijn er dan ook nog transvetten. Dit zijn de slechtste vetten voor het menselijk lichaam en worden ook wel de “harde vetten” genoemd. Dit zijn vetten die het lichaam heel moeilijk afbreekt. Deze vetten zitten voornamelijk in producten zoals frituurvet, gebak, koek, harde margarines en ongezonde snacks. Vermijd deze vetten dus zo goed als je kunt.

Gerelateerde berichten

Vegetarisch eten

Hoe krijg je genoeg eiwitten binnen als je geen vlees eet?

13 maart 2019 - Gezond eten

Vegetariërs, veganisten, pescotariërs en flexitariërs of juist helemaal niet: iedereen is op zijn of haar eigen manier bezig met vleesconsumptie. Misschien heb je al gezien dat het deze week de Nationale Week Zonder Vlees is. Volgens het Voedingscentrum is het ook goed voor je gezondheid om wat te minderen met vlees en zuivel, zo heb je bijvoorbeeld een lager risico op hart- en vaatziekten. Maar het kan ook lastig zijn om genoeg eiwitten binnen te krijgen als je hard bezig bent met krachttraining. In deze blog lees je hoe je daar per voedingspatroon op kunt letten.

Lees verder
eiwitreep

Eiwitten en alcohol: dit moet je weten

19 februari 2019 - Gezond eten

Eiwitten zijn belangrijk in je voedingspatroon als je hard bezig bent met sporten. Toch bestaat er veel onduidelijkheid over. Personal coach Joraline legt je uit waarom eiwitten zo belangrijk zijn, welke soorten eiwitten er zijn er en hoeveel je nou eigenlijk nodig hebt. En eindelijk antwoord op de vraag: gaat een biertje, wijntje of een lekkere cocktail nou wel of niet samen met een sportieve leefstijl? Benieuwd? Je leest het allemaal in deze blog.

Lees verder