Dit is wat je moet weten over koolhydraten en vetten

Geplaatst op: 
13 februari 2019

Over koolhydraten en vetten bestaat ontzettend veel onduidelijkheid. Is het bijvoorbeeld beter om koolhydraten te vermijden en vetten helemaal te schrappen als je wilt afvallen? En wat is nou het verschil tussen verzadigd vet en onverzadigd vet? Hier zijn veel fabels over. Personal Coach Joraline is door haar werk een expert op het gebied van sport en voeding. In deze blog lees je de feiten over koolhydraten en vetten.

Koolhydraten: de feiten

Wat zijn koolhydraten nou precies? Alle koolhydraatarme diëten doen je vermoeden dat we deze voedingsstoffen gemakkelijk kunnen vermijden. Raar en zeker niet waar! Koolhydraten zijn de belangrijkste energieleveranciers voor de hersenen. Daarnaast is het nodig voor de rode bloedcellen in het lichaam. Je lichaam heeft ongeveer 40 – 70% koolhydraten nodig van je totale calorie-inname, zelfs als je heel de dag zit! Dit is echter wel afhankelijk van leeftijd, geslacht, lengte, gewicht en de ruststofwisseling van een individu.

Energiepiek en energiedip

Bij koolhydraten denk je misschien al snel aan een groot bord pasta of een enorme pizza, maar niets is minder waar. Onder koolhydraten vallen suikers, zetmeel en voedingsvezels. Suikers worden snel opgenomen in je bloed, waardoor er een snelle stijging in je bloedsuikerspiegel ontstaat. Je hebt dan eventjes flink wat energie. Helaas is dit maar van korte duur en zakt je energielevel enorm hard door de hoeveelheid insuline (hormoon) die wordt aangemaakt in je lichaam. Je krijgt een vermoeidheidsdipje en je hebt weer snel trek in iets zoets. Niet echt de ideale situatie dus, tenzij je een topsporter bent die snel een prestatie moet leveren. Zetmeel en voedingsvezels vallen onder de meervoudige koolhydraten. Deze worden langzamer afgebroken en komen zo geleidelijker in je bloed terecht. Hierdoor wordt er een normale hoeveelheid insuline aangemaakt, blijft de bloedsuikerspiegel constanter en heb je langer een verzadigd gevoel. Alleen maar voordelen dus. Neem bijvoorbeeld groenten, fruit, volkorenproducten en peulvruchten als goede koolhydraatverstrekkers.

Vetten: de feiten

Je hoeft absoluut niet bang te zijn om vetten in je voedingspatroon te verwerken. We hebben vetten, net als koolydraten, gewoon nodig. Vetten leveren namelijk belangrijke vitaminen en zorgen voor energie. Daarnaast dienen ze ook als bouwstof voor cellen en hormonen, maar wel in de juiste hoeveelheden, namelijk 20 tot 40% van de totale calorie-inname.

Drie categorieën vetten

Binnen de vetten bestaan er drie verschillende categorieën; verzadigde vetten, onverzadigde vetten en transvetten. Verzadigde vetten zijn de “verkeerde vetten”, deze hebben namelijk een negatief effect op het cholesterolgehalte in je lichaam. Dit kan uiteindelijk leiden tot een verhoogd risico op hart- en vaatziekten. Verzadigde vetten zitten in producten zoals vet vlees, snacks, gebak en volle melk- en kaasproducten. Daarnaast zijn er ook nog onverzadigde vetten, de “oké-vetten”. Deze hebben juist een positieve invloed op het cholesterolgehalte. Onder de onverzadigde vetten vallen producten zoals olijfolie, vloeibare bak-en braadboter, vette vis, avocado en noten. Tot slot zijn er dan ook nog transvetten. Dit zijn de slechtste vetten voor het menselijk lichaam en worden ook wel de “harde vetten” genoemd. Dit zijn vetten die het lichaam heel moeilijk afbreekt. Deze vetten zitten voornamelijk in producten zoals frituurvet, gebak, koek, harde margarines en ongezonde snacks. Vermijd deze vetten dus zo goed als je kunt.

Gerelateerde berichten

Gezonde, goedkope voedingsproducten

5x gezonde producten onder de €2,-

22 mei 2019 - Gezond eten

Heb je ook weleens aan het einde van je geld een stuk maand over? Wanneer je aan het afvallen bent om straks vol trots je summer body te laten zien op het strand, kun je je laatste beetje geld beter niet uitgeven aan ongezond voedsel. Maar gezond eten zoals zalm, avocado’s en verse groenten zijn redelijk aan de prijs. Hoe krijg je dan toch de juiste voedingsstoffen binnen? Gelukkig hoeft gezond eten niet duur te zijn. In deze blog laten we je 5 betaalbare, gezonde voedingsproducten zien. Eet smakelijk! 

Lees verder
Hoe gezond is brood?

Hoe (on)gezond is brood?

14 mei 2019 - Gezond eten

Witbrood, volkorenbrood, stokbrood, meergranenbrood, we hebben het allemaal in de supermarkt liggen. Nederland is echt een broodland. Nederlanders eten gemiddeld 3 tot 4 sneetjes brood per dag. Als ontbijt, lunch of zelfs als tussendoortje. Het is een makkelijke voedingsbron en je hebt het zo bereid. Maar is brood wel gezond? Een vraag die richting de zomer vaker gesteld wordt. Dan willen we allemaal het liefst nog een paar kilo kwijt, voordat we op het strand paraderen. Hoort brood thuis in een eetpatroon als je aan het afvallen bent? Is het geen dikmaker? In deze blog leggen we uit waarom je je boterham niet over hoeft te slaan.  

Lees verder
Zijn bananen gezond? Een makkelijk bananenbroodrecept.

Zijn bananen gezond?

17 april 2019 - Gezond eten

Bananen behoren tot de populairste fruitsoorten ter wereld. Ze zijn ook nog eens perfect als snack; ze zijn makkelijk mee te nemen en je hoeft weinig moeite te doen om ze te pellen. Maar hoe gezond is een banaan? Veel mensen twijfelen hierover, omdat er veel koolhydraten in de fruitsoort zitten. Toch zijn bananen erg voedzaam. Vandaag, op Bananendag, leggen we je in deze blog uit waarom. En hoe je je paasbrunch gezond kunt maken met een lekker bananenbroodrecept! 

Lees verder