Drie redenen waarom je nog niet afvalt

Geplaatst op: 
22 januari 2019

Het einde van januari is alweer in zicht. Als je, zoals velen, op 1 januari begonnen bent met je goede voornemens zit je al in de vierde week. Hopelijk zie je al de nodige resultaten. Resultaat zien is essentieel om gemotiveerd te blijven en je voornemens vol te houden. Ben je ontzettend goed bezig, maar blijven de resultaten uit? Dan is het tijd om eens kritisch te kijken naar wat er precies misgaat. Misschien ligt het wel aan één van deze drie veelvoorkomende zaken.

“Ik eet enorm gezond en ben nog geen gram afgevallen.”

Helaas staat gezond eten niet gelijk aan afvallen. Hoe moeilijk het proces van afvallen ook is, de theorie erachter is simpel. Als je minder energie binnenkrijgt dan je verbruikt val je af. Energie kun je in dit geval uitdrukken in calorieën. Bijna alles wat je tot je neemt bevat calorieën, ook gezonde voedingsmiddelen. Kortom: als je gedurende een langere periode minder calorieën binnenkrijgt dan je verbruikt, val je af. Deze fabels over afvallen kun je dus vergeten. 

Gezond eten is harstikke goed voor je lichaam. Als je alle benodigde voedingsstoffen binnenkrijgt draagt dit zeker bij aan je algemene gezondheid. Als je bezig bent met afvallen is het bij sommige ‘gezonde’ producten echter beter om hier niet te grote porties van te eten. Denk hierbij aan noten, avocado, olijfolie en bijvoorbeeld extra pure chocolade. Dit zijn allemaal producten waar goede voedingsstoffen inzitten, maar ook hoog zijn in calorieën.

Een klein handje ongezouten noten bevat ongeveer 170 calorieën en in één avocado 358 calorieën. Als het bijvoorbeeld je persoonlijke doel is om 1500 calorieën per dag te eten om het gewenste aantal kilo’s eraf te krijgen, is dit al een behoorlijk aandeel. Blijf dit soort producten dus vooral eten voor de voedingsstoffen (én omdat je het lekker vindt), maar beperk de inname ervan. Meer weten? Hier lees je hoe afvallen nou eigenlijk werkt. 

“Ik eet nóóit een tussendoortje.”

Smokkelen gebeurt vaak zonder dat je het zelf doorhebt. Even een stukje chocolade tijdens het werk, een koekje onder het eten maken of tóch dat snackje halen als je op de trein staat te wachten: het  telt allemaal mee voor je uiteindelijke calorie inname. Herkenbaar? Dan weet je waarschijnlijk ook dat je dit soort snacks snel vergeet en er niet écht van genoten hebt. Door je bewust te zijn van wat je allemaal in je mond stopt voorkom je dit soort ongemerkte calorieën. Meal preppen of apps om je calorieën te tellen kunnen je hierbij helpen. 

“Ik sport ontzettend hard, maar zie geen resultaat.”

Naast een goed voedingspatroon helpt bewegen je om af te vallen. Als je beweegt verbrand je calorieën. Hoe intensiever en langer je beweegt, hoe meer calorieën je verbrandt. Met cardio work-outs verbrand je in korte tijd veel calorieën. Dit kun je op veel verschillende manieren doen, bijvoorbeeld door apparaten als de crosstrainer te gebruiken of een flink stuk te wandelen. Als een work-out ervoor zorgt dat je onder je calorieëndoel zit, helpt dit op langere termijn met kilo’s kwijtraken. Hiervoor geldt ook: sporten heeft geen zin als je alsnog boven je calorieëndoel zit.

Tip: pin je niet vast op het aantal verbruikte calorieën op het display. Dit hangt af van persoonlijke factoren en je kunt ervan uitgaan dat je verbruik lager ligt dan wat de apparatuur je vertelt.

Ook krachttraining helpt op lange termijn om af te vallen. Met meer spiermassa verbrand je meer calorieën. Niet alleen tijdens het sporten, maar ook in het dagelijks leven. Wees niet bang als je in gewicht iets aankomt van krachttraining. Als het goed is bouw je namelijk spiermassa op, wat meer weegt dan vetmassa. Op termijn heb je hier profijt van.

Gerelateerde berichten

Zijn bananen gezond? Een makkelijk bananenbroodrecept.

Zijn bananen gezond?

17 april 2019 - Gezond eten

Bananen behoren tot de populairste fruitsoorten ter wereld. Ze zijn ook nog eens perfect als snack; ze zijn makkelijk mee te nemen en je hoeft weinig moeite te doen om ze te pellen. Maar hoe gezond is een banaan? Veel mensen twijfelen hierover, omdat er veel koolhydraten in de fruitsoort zitten. Toch zijn bananen erg voedzaam. Vandaag, op Bananendag, leggen we je in deze blog uit waarom. En hoe je je paasbrunch gezond kunt maken met een lekker bananenbroodrecept! 

Lees verder
Vegetarisch eten

Hoe krijg je genoeg eiwitten binnen als je geen vlees eet?

13 maart 2019 - Gezond eten

Vegetariërs, veganisten, pescotariërs en flexitariërs of juist helemaal niet: iedereen is op zijn of haar eigen manier bezig met vleesconsumptie. Misschien heb je al gezien dat het deze week de Nationale Week Zonder Vlees is. Volgens het Voedingscentrum is het ook goed voor je gezondheid om wat te minderen met vlees en zuivel, zo heb je bijvoorbeeld een lager risico op hart- en vaatziekten. Maar het kan ook lastig zijn om genoeg eiwitten binnen te krijgen als je hard bezig bent met krachttraining. In deze blog lees je hoe je daar per voedingspatroon op kunt letten.

Lees verder
eiwitreep

Eiwitten en alcohol: dit moet je weten

19 februari 2019 - Gezond eten

Eiwitten zijn belangrijk in je voedingspatroon als je hard bezig bent met sporten. Toch bestaat er veel onduidelijkheid over. Personal coach Joraline legt je uit waarom eiwitten zo belangrijk zijn, welke soorten eiwitten er zijn er en hoeveel je nou eigenlijk nodig hebt. En eindelijk antwoord op de vraag: gaat een biertje, wijntje of een lekkere cocktail nou wel of niet samen met een sportieve leefstijl? Benieuwd? Je leest het allemaal in deze blog.

Lees verder