Drie warme, verantwoorde keuzes voor het ontbijt

Geplaatst op: 
14 november 2018

De weersvooruitzichten liegen er niet om: de koude herfstdagen komen eraan. In deze periode grijp je sneller naar lekker comfortfood. Vooral voor het ontbijt is de keuze al snel gemaakt: wie houdt er immers niet van een lekkere, warme chocolade croissant of een stapel American Pancakes? Als je bezig bent met bepaalde sportdoelen zijn dit vaak niet de meest bewuste keuzes.

Na het ontbijt wil je een verzadigd gevoel hebben, zodat je helemaal klaar bent voor een nieuwe dag. Ook moet het natuurlijk lekker zijn én aansluiten bij jouw leefstijl. Of je doel nu afvallen, spieropbouw of gewoon verantwoord eten is; wij geven je ontbijttips die lekker, warm én verantwoord zijn. Laat dat koude weer maar komen!

1. Bananenpannenkoekjes

De stapel American Pancakes zijn misschien niet de meest bewuste keuze, maar deze pannenkoekjes wel!

Veganistische bananenpannenkoekjes
Voor vier kleine pannenkoekjes prak je één rijpe banaan tot pulp. In hetzelfde bakje meng je 90 gram meel, zoals bijvoorbeeld volkoren- of havermeel. Hierbij doe je een halve theelepel bakpoeder. Voeg hieraan 250 milliliter (plantaardige)melk toe. Roer dit goed door elkaar totdat het een glad mengsel is. Bak vier kleine pannenkoekjes op middelhoog vuur in een ingevette pan (olijfolie). Je kunt hier naar je eigen smaak lekker wat fruit bij serveren: blauwe bessen zijn onze aanrader.

2. Eieren

Eiwitten zijn goed voor spierherstel en om spierpijn tegen te gaan. Als je veel bezig bent met krachttraining of duurtraining is het een goed idee om regelmatig eieren op het menu te zetten. Probeer je je calorieën wat te beperken omdat je bezig bent met afvallen? Als je alleen het eiwit eet krijg je maar een klein deel van de calorieën binnen, maar wel een groot deel van het eiwit. De dooier van een ei bevat ongeveer 54 calorieën en alleen het eiwit 15 calorieën.

Eieren met groenten en toast
Om ook gelijk de nodige vitamines en vezels binnen te krijgen kun je je eitjes in de ochtend goed combineren met wat lekkere groenten. Als je groenten als paprika, spinazie of champignons even opbakt Doe hier één of twee eieren bij en roer dit af en toe door met een spatel, totdat het een lekker roerei wordt. Rooster ondertussen een volkorenboterham en serveer deze bij het eimengsel. Naast de gezondheidsvoordelen van de eieren krijg je dan gelijk de nodige vitamines, vezels en koolhydraten binnen.

Verantwoorde ontbijtkeuzes

3. Havermout

Dit is misschien wel het makkelijkste en meeste voedzame ontbijtje. Een flinke boterham smeren kost nog meer tijd dan een ‘havermoutje’ maken.

Een kommetje havermout
De snelste manier om havermout te maken is in de magnetron. Doe hiervoor de hoeveelheid havermout van jouw keuze in een magnetronbestendig schaaltje en doe hier water, melk of plantaardige melk bij totdat de havermout ongeveer een centimeter onder staat. Verwarm de havermout ongeveer 2,5 minuut in de magnetron, op 600 watt. Zo is je basishavermout binnen mum van tijd klaar. Voor een herfstig recept kun je wat kleine stukjes appel toevoegen met een vleugje kaneel.

Tip: ben je veel bezig met sporten en kun je wel wat extra eiwitten gebruiken? Voeg dan, als de havermout klaar is, een schep eiwitpoeder toe. Roer het goed door, zodat het een glad en romig geheel wordt. 

Verantwoorde ontbijtkeuzes

Met deze drie verantwoorde ontbijtjes start jij de koude ochtend goed. Je kunt hierbij natuurlijk altijd ingrediënten toevoegen of juist weglaten.


Deel jouw mening

Gerelateerde berichten

Koolhydraten en vetten

Dit is wat je moet weten over koolhydraten en vetten

13 februari 2019 - Gezond eten

Over koolhydraten en vetten bestaat ontzettend veel onduidelijkheid. Is het bijvoorbeeld beter om koolhydraten te vermijden en vetten helemaal te schrappen als je wilt afvallen? En wat is nou het verschil tussen verzadigd vet en onverzadigd vet? Hier zijn veel fabels over. Personal Coach Joraline is door haar werk een expert op het gebied van sport en voeding. In deze blog lees je de feiten over koolhydraten en vetten.

Lees verder
Waarom je niet afvalt

Drie redenen waarom je nog niet afvalt

22 januari 2019 - Gezond eten

Het einde van januari is alweer in zicht. Als je, zoals velen, op 1 januari begonnen bent met je goede voornemens zit je al in de vierde week. Hopelijk zie je al de nodige resultaten. Resultaat zien is essentieel om gemotiveerd te blijven en je voornemens vol te houden. Ben je ontzettend goed bezig, maar blijven de resultaten uit? Dan is het tijd om eens kritisch te kijken naar wat er precies misgaat. Misschien ligt het wel aan één van deze drie veelvoorkomende zaken.

Lees verder