Drie warme, verantwoorde keuzes voor het ontbijt

Geplaatst op: 
14 november 2018

De weersvooruitzichten liegen er niet om: de koude herfstdagen komen eraan. In deze periode grijp je sneller naar lekker comfortfood. Vooral voor het ontbijt is de keuze al snel gemaakt: wie houdt er immers niet van een lekkere, warme chocolade croissant of een stapel American Pancakes? Als je bezig bent met bepaalde sportdoelen zijn dit vaak niet de meest bewuste keuzes.

Na het ontbijt wil je een verzadigd gevoel hebben, zodat je helemaal klaar bent voor een nieuwe dag. Ook moet het natuurlijk lekker zijn én aansluiten bij jouw leefstijl. Of je doel nu afvallen, spieropbouw of gewoon verantwoord eten is; wij geven je ontbijttips die lekker, warm én verantwoord zijn. Laat dat koude weer maar komen!

1. Bananenpannenkoekjes

De stapel American Pancakes zijn misschien niet de meest bewuste keuze, maar deze pannenkoekjes wel!

Veganistische bananenpannenkoekjes
Voor vier kleine pannenkoekjes prak je één rijpe banaan tot pulp. In hetzelfde bakje meng je 90 gram meel, zoals bijvoorbeeld volkoren- of havermeel. Hierbij doe je een halve theelepel bakpoeder. Voeg hieraan 250 milliliter (plantaardige)melk toe. Roer dit goed door elkaar totdat het een glad mengsel is. Bak vier kleine pannenkoekjes op middelhoog vuur in een ingevette pan (olijfolie). Je kunt hier naar je eigen smaak lekker wat fruit bij serveren: blauwe bessen zijn onze aanrader.

2. Eieren

Eiwitten zijn goed voor spierherstel en om spierpijn tegen te gaan. Als je veel bezig bent met krachttraining of duurtraining is het een goed idee om regelmatig eieren op het menu te zetten. Probeer je je calorieën wat te beperken omdat je bezig bent met afvallen? Als je alleen het eiwit eet krijg je maar een klein deel van de calorieën binnen, maar wel een groot deel van het eiwit. De dooier van een ei bevat ongeveer 54 calorieën en alleen het eiwit 15 calorieën.

Eieren met groenten en toast
Om ook gelijk de nodige vitamines en vezels binnen te krijgen kun je je eitjes in de ochtend goed combineren met wat lekkere groenten. Als je groenten als paprika, spinazie of champignons even opbakt Doe hier één of twee eieren bij en roer dit af en toe door met een spatel, totdat het een lekker roerei wordt. Rooster ondertussen een volkorenboterham en serveer deze bij het eimengsel. Naast de gezondheidsvoordelen van de eieren krijg je dan gelijk de nodige vitamines, vezels en koolhydraten binnen.

Verantwoorde ontbijtkeuzes

3. Havermout

Dit is misschien wel het makkelijkste en meeste voedzame ontbijtje. Een flinke boterham smeren kost nog meer tijd dan een ‘havermoutje’ maken.

Een kommetje havermout
De snelste manier om havermout te maken is in de magnetron. Doe hiervoor de hoeveelheid havermout van jouw keuze in een magnetronbestendig schaaltje en doe hier water, melk of plantaardige melk bij totdat de havermout ongeveer een centimeter onder staat. Verwarm de havermout ongeveer 2,5 minuut in de magnetron, op 600 watt. Zo is je basishavermout binnen mum van tijd klaar. Voor een herfstig recept kun je wat kleine stukjes appel toevoegen met een vleugje kaneel.

Tip: ben je veel bezig met sporten en kun je wel wat extra eiwitten gebruiken? Voeg dan, als de havermout klaar is, een schep eiwitpoeder toe. Roer het goed door, zodat het een glad en romig geheel wordt. 

Verantwoorde ontbijtkeuzes

Met deze drie verantwoorde ontbijtjes start jij de koude ochtend goed. Je kunt hierbij natuurlijk altijd ingrediënten toevoegen of juist weglaten.


Deel jouw mening

Gerelateerde berichten

Oliebollen

Zo voorkom je de extra kilo's in december

5 december 2018 - Gezond eten

Sinterklaas is pas nét het land uit, maar in veel huizen staat de kerstboom al te schitteren. De gezelligste tijd van het jaar breekt nu echt weer aan. Lekker genieten van elkaar, de behagelijke warmte binnen en natuurlijk het heerlijke eten. De borrels, kerstdiners en feestjes met de jaarwisseling staan niet bepaald bekend om de verantwoorde voeding. Genieten hoort natuurlijk bij december, maar de decemberkilo’s wil je er in januari waarschijnlijk niet bijhebben. Gelukkig hoef je helemaal niets van de gezelligheid en lekkernijen te missen: balans is de oplossing.  

Lees verder
Gevuld speculaas

Zoveel calorieën bevatten je favoriete lekkernijen met Sinterklaas

28 november 2018 - Gezond eten

Over precies een week is het alweer pakjesavond. Naast alle cadeaus en gezelligheid op 5 december is het heerlijke snoepgoed onlosmakelijk verbonden met deze avond. En dat is natuurlijk helemaal niet erg, de feestdagen zijn er om van te genieten. Tegewoordig ligt al het snoepgoed ligt alleen al maanden van te voren in de winkel, waardoor de verleiding ruim voor pakjesavond al op de loer ligt. We kunnen alvast verklappen dat kruidnoten, chocoladeletters en gevuld speculaas niet ontzettend verantwoord zijn. 

Lees verder
5x verantwoord snacken

Deze snacks mag je wél! 5x verantwoord snacken

9 oktober 2018 - Gezond eten

Om je sportdoel te bereiken is een goed eetpatroon onmisbaar. Naast je ontbijt, lunch en diner heb je tussendoor natuurlijk ook trek in een snack. Het is makkelijk om te gaan voor de lekkere trek: de chocoladerepen, zakken chips en snoepjes liggen voor het oprapen. Maar verantwoord snacken kan ook heel lekker zijn. Lees je mee?

Lees verder