Drie warme, verantwoorde keuzes voor het ontbijt

Geplaatst op: 
14 november 2018

De weersvooruitzichten liegen er niet om: de koude herfstdagen komen eraan. In deze periode grijp je sneller naar lekker comfortfood. Vooral voor het ontbijt is de keuze al snel gemaakt: wie houdt er immers niet van een lekkere, warme chocolade croissant of een stapel American Pancakes? Als je bezig bent met bepaalde sportdoelen zijn dit vaak niet de meest bewuste keuzes.

Na het ontbijt wil je een verzadigd gevoel hebben, zodat je helemaal klaar bent voor een nieuwe dag. Ook moet het natuurlijk lekker zijn én aansluiten bij jouw leefstijl. Of je doel nu afvallen, spieropbouw of gewoon verantwoord eten is; wij geven je ontbijttips die lekker, warm én verantwoord zijn. Laat dat koude weer maar komen!

1. Bananenpannenkoekjes

De stapel American Pancakes zijn misschien niet de meest bewuste keuze, maar deze pannenkoekjes wel!

Veganistische bananenpannenkoekjes
Voor vier kleine pannenkoekjes prak je één rijpe banaan tot pulp. In hetzelfde bakje meng je 90 gram meel, zoals bijvoorbeeld volkoren- of havermeel. Hierbij doe je een halve theelepel bakpoeder. Voeg hieraan 250 milliliter (plantaardige)melk toe. Roer dit goed door elkaar totdat het een glad mengsel is. Bak vier kleine pannenkoekjes op middelhoog vuur in een ingevette pan (olijfolie). Je kunt hier naar je eigen smaak lekker wat fruit bij serveren: blauwe bessen zijn onze aanrader.

2. Eieren

Eiwitten zijn goed voor spierherstel en om spierpijn tegen te gaan. Als je veel bezig bent met krachttraining of duurtraining is het een goed idee om regelmatig eieren op het menu te zetten. Probeer je je calorieën wat te beperken omdat je bezig bent met afvallen? Als je alleen het eiwit eet krijg je maar een klein deel van de calorieën binnen, maar wel een groot deel van het eiwit. De dooier van een ei bevat ongeveer 54 calorieën en alleen het eiwit 15 calorieën.

Eieren met groenten en toast
Om ook gelijk de nodige vitamines en vezels binnen te krijgen kun je je eitjes in de ochtend goed combineren met wat lekkere groenten. Als je groenten als paprika, spinazie of champignons even opbakt Doe hier één of twee eieren bij en roer dit af en toe door met een spatel, totdat het een lekker roerei wordt. Rooster ondertussen een volkorenboterham en serveer deze bij het eimengsel. Naast de gezondheidsvoordelen van de eieren krijg je dan gelijk de nodige vitamines, vezels en koolhydraten binnen.

Verantwoorde ontbijtkeuzes

3. Havermout

Dit is misschien wel het makkelijkste en meeste voedzame ontbijtje. Een flinke boterham smeren kost nog meer tijd dan een ‘havermoutje’ maken.

Een kommetje havermout
De snelste manier om havermout te maken is in de magnetron. Doe hiervoor de hoeveelheid havermout van jouw keuze in een magnetronbestendig schaaltje en doe hier water, melk of plantaardige melk bij totdat de havermout ongeveer een centimeter onder staat. Verwarm de havermout ongeveer 2,5 minuut in de magnetron, op 600 watt. Zo is je basishavermout binnen mum van tijd klaar. Voor een herfstig recept kun je wat kleine stukjes appel toevoegen met een vleugje kaneel.

Tip: ben je veel bezig met sporten en kun je wel wat extra eiwitten gebruiken? Voeg dan, als de havermout klaar is, een schep eiwitpoeder toe. Roer het goed door, zodat het een glad en romig geheel wordt. 

Verantwoorde ontbijtkeuzes

Met deze drie verantwoorde ontbijtjes start jij de koude ochtend goed. Je kunt hierbij natuurlijk altijd ingrediënten toevoegen of juist weglaten.

Gerelateerde berichten

Gezonde, goedkope voedingsproducten

5x gezonde producten onder de €2,-

22 mei 2019 - Gezond eten

Heb je ook weleens aan het einde van je geld een stuk maand over? Wanneer je aan het afvallen bent om straks vol trots je summer body te laten zien op het strand, kun je je laatste beetje geld beter niet uitgeven aan ongezond voedsel. Maar gezond eten zoals zalm, avocado’s en verse groenten zijn redelijk aan de prijs. Hoe krijg je dan toch de juiste voedingsstoffen binnen? Gelukkig hoeft gezond eten niet duur te zijn. In deze blog laten we je 5 betaalbare, gezonde voedingsproducten zien. Eet smakelijk! 

Lees verder
Hoe gezond is brood?

Hoe (on)gezond is brood?

14 mei 2019 - Gezond eten

Witbrood, volkorenbrood, stokbrood, meergranenbrood, we hebben het allemaal in de supermarkt liggen. Nederland is echt een broodland. Nederlanders eten gemiddeld 3 tot 4 sneetjes brood per dag. Als ontbijt, lunch of zelfs als tussendoortje. Het is een makkelijke voedingsbron en je hebt het zo bereid. Maar is brood wel gezond? Een vraag die richting de zomer vaker gesteld wordt. Dan willen we allemaal het liefst nog een paar kilo kwijt, voordat we op het strand paraderen. Hoort brood thuis in een eetpatroon als je aan het afvallen bent? Is het geen dikmaker? In deze blog leggen we uit waarom je je boterham niet over hoeft te slaan.  

Lees verder
Zijn bananen gezond? Een makkelijk bananenbroodrecept.

Zijn bananen gezond?

17 april 2019 - Gezond eten

Bananen behoren tot de populairste fruitsoorten ter wereld. Ze zijn ook nog eens perfect als snack; ze zijn makkelijk mee te nemen en je hoeft weinig moeite te doen om ze te pellen. Maar hoe gezond is een banaan? Veel mensen twijfelen hierover, omdat er veel koolhydraten in de fruitsoort zitten. Toch zijn bananen erg voedzaam. Vandaag, op Bananendag, leggen we je in deze blog uit waarom. En hoe je je paasbrunch gezond kunt maken met een lekker bananenbroodrecept! 

Lees verder