Helpt koolhydraatarm eten om af te vallen?

Geplaatst op: 
8 augustus 2018

‘Van pasta word je dik.’ Deze bekende uitspraak heb je vast weleens gehoord. Pasta bevat veel koolhydraten en mede daarom is koolhydraatarm eten de afgelopen jaren een ontzettend populaire dieetmethode geworden. Maar waarop is dit eigenlijk gebaseerd? We leggen je uit wat koolhydraten zijn, wat koolhydraten doen in je lichaam en of koolhydraatarm eten wel zo’n bewuste keuze is. Een klein tipje van de sluier; je hoeft de pasta vanavond niet te laten staan!

Wat zijn koolhydraten?

Koolhydraten geven je lichaam energie, net zoals eiwitten en vetten. Een voedingsmiddel bestaat altijd uit een combinatie van deze drie en je hebt ze allemaal nodig om optimaal te functioneren. Verder bestaat een voedingsmiddel uit water, vitamines en mineralen. Zo is de glucose (suiker) uit koolhydraten ontzettend belangrijk voor je hersenen en heb je de vezels uit koolhydraten nodig voor een goede darmwerking. Bij het kiezen van je koolhydraatbronnen is het verstandig om hier rekening mee te houden. Zo bevatten volkorenproducten veel vezels en hebben groente en fruit veel vitamines. Koolhydraatrijke producten die weinig gezondheidswinst bieden zijn bijvoorbeeld frisdrank, koekjes en snoepjes. Je spreekt hier van ‘snelle koolhydraten’.

Koolhydraten in combinatie met sporten

Koolhydraten zijn vooral belangrijk voor je energielevel. Je hebt misschien weleens gemerkt dat je training een stuk minder goed gaat als je moe bent. Het kost dan bijvoorbeeld meer moeite om krachttraining te doen. Om dit te voorkomen is het van belang dat je, naast een goede nachtrust, voldoende koolhydraten eet voor je training. Zowel bij korte als lange inspanning. Als je te weinig koolhydraten binnenkrijgt gebruikt je lichaam spiereiwit om energie uit te halen. Dat wil je natuurlijk voorkomen, want dat gaat ten koste van de spieren waar je zo hard voor hebt gewerkt.

Koolhydraten bij krachttraining

Helpt koolhydraatarm eten bij afvallen?

Bij afvallen geldt er één gouden regel: als je minder eet en drinkt (let op: drink wel genoeg water!) dan je nodig hebt val je af. Hoeveel je dagelijks nodig hebt kun je berekenen door je BMR (basaal metabolisme ratio) vast te stellen. Als je een lange periode onder je behoefte zit val je af. Om af te vallen maakt het niets uit of je je calorieën haalt uit koolhydraten, eiwitten of vetten. Sterker nog: om af te vallen maakt het niet eens uit of je je calorieën haalt uit een pizza of dezelfde calorieën uit spinazie. Het is natuurlijk wel zo dat je bij het eten van een pizza nog maar weinig calorieën overhoudt voor de rest van de dag. Ook is er een verschil in caloriewaarde. 1 gram koolhydraten levert 4 calorieën, 1 gram eiwit levert 4 calorieën en 1 gram vet levert 9 calorieën.

Als je te veel koolhydraten eet en daarnaast meer calorieën binnenkrijgt dan je nodig hebt kom je aan. Maar dit geldt net zo goed voor eiwitten en vetten. Koolhydraatarm eten helpt dus niet per definitie bij afvallen. Als je weinig tot geen koolhydraten eet kan dit juist zorgen voor weinig energie en meer honger.

Wat kun je het beste eten?

Zoals je eerder al kon lezen zijn er binnen koolhydraten bewuste en minder bewuste keuzes. Volkoren graanproducten als volkorenbrood, volkorenpasta en zilvervliesrijst bevatten veel vezels. Hierdoor ben je langer verzadigd. Daarnaast zitten er in deze voedingsmiddelen B-vitamines en belangrijke mineralen, zoals ijzer, magnesium, chroom en zink. Ook peulvruchten, groente en fruit zijn goede bronnen van koolhydraten. Suikerhoudende dranken, koekjes en snoepjes zijn een mindere keuze. Trek in een ‘vette hap’? Dan kan je kiezen voor de gezondere variant op de hamburger. We hebben al een lekker recept voor je klaarstaan

Met sporten verbrand je calorieën. Als je calorieën verbrandt, betekent dat dat je meer kan eten dan je BMR aangeeft. Sport jij nog niet, maar wil je het graag een keer uitproberen? Vraag dan een dagpas aan!

De inhoud van deze blog is gebaseerd op adviezen van het Voedingscentrum en de Gezondheidsraad.

Gerelateerde berichten

5x verantwoord snacken

Deze snacks mag je wél! 5x verantwoord snacken

9 oktober 2018 - Gezond eten

Om je sportdoel te bereiken is een goed eetpatroon onmisbaar. Naast je ontbijt, lunch en diner heb je tussendoor natuurlijk ook trek in een snack. Het is makkelijk om te gaan voor de lekkere trek: de chocoladerepen, zakken chips en snoepjes liggen voor het oprapen. Maar verantwoord snacken kan ook heel lekker zijn. Lees je mee?

Lees verder
Mealprepping

Behaal jouw doelen met meal prepping

19 september 2018 - Gezond eten

Meal prepping; een begrip dat voor de een niet meer is weg te denken en voor de ander is het compleet onbekend. Simpel gezegd is meal prepping gewoon het voorbereiden van je maaltijden. Wat zijn de voordelen ervan? We vertellen het je in deze blog. 

Lees verder