Helpt koolhydraatarm eten om af te vallen?

Geplaatst op: 
8 augustus 2018

‘Van pasta word je dik.’ Deze bekende uitspraak heb je vast weleens gehoord. Pasta bevat veel koolhydraten en mede daarom is koolhydraatarm eten de afgelopen jaren een ontzettend populaire dieetmethode geworden. Maar waarop is dit eigenlijk gebaseerd? We leggen je uit wat koolhydraten zijn, wat koolhydraten doen in je lichaam en of koolhydraatarm eten wel zo’n bewuste keuze is. Een klein tipje van de sluier; je hoeft de pasta vanavond niet te laten staan!

Wat zijn koolhydraten?

Koolhydraten geven je lichaam energie, net zoals eiwitten en vetten. Een voedingsmiddel bestaat altijd uit een combinatie van deze drie en je hebt ze allemaal nodig om optimaal te functioneren. Verder bestaat een voedingsmiddel uit water, vitamines en mineralen. Zo is de glucose (suiker) uit koolhydraten ontzettend belangrijk voor je hersenen en heb je de vezels uit koolhydraten nodig voor een goede darmwerking. Bij het kiezen van je koolhydraatbronnen is het verstandig om hier rekening mee te houden. Zo bevatten volkorenproducten veel vezels en hebben groente en fruit veel vitamines. Koolhydraatrijke producten die weinig gezondheidswinst bieden zijn bijvoorbeeld frisdrank, koekjes en snoepjes. Je spreekt hier van ‘snelle koolhydraten’.

Koolhydraten in combinatie met sporten

Koolhydraten zijn vooral belangrijk voor je energielevel. Je hebt misschien weleens gemerkt dat je training een stuk minder goed gaat als je moe bent. Het kost dan bijvoorbeeld meer moeite om krachttraining te doen. Om dit te voorkomen is het van belang dat je, naast een goede nachtrust, voldoende koolhydraten eet voor je training. Zowel bij korte als lange inspanning. Als je te weinig koolhydraten binnenkrijgt gebruikt je lichaam spiereiwit om energie uit te halen. Dat wil je natuurlijk voorkomen, want dat gaat ten koste van de spieren waar je zo hard voor hebt gewerkt.

Koolhydraten bij krachttraining

Helpt koolhydraatarm eten bij afvallen?

Bij afvallen geldt er één gouden regel: als je minder eet en drinkt (let op: drink wel genoeg water!) dan je nodig hebt val je af. Hoeveel je dagelijks nodig hebt kun je berekenen door je BMR (basaal metabolisme ratio) vast te stellen. Als je een lange periode onder je behoefte zit val je af. Om af te vallen maakt het niets uit of je je calorieën haalt uit koolhydraten, eiwitten of vetten. Sterker nog: om af te vallen maakt het niet eens uit of je je calorieën haalt uit een pizza of dezelfde calorieën uit spinazie. Het is natuurlijk wel zo dat je bij het eten van een pizza nog maar weinig calorieën overhoudt voor de rest van de dag. Ook is er een verschil in caloriewaarde. 1 gram koolhydraten levert 4 calorieën, 1 gram eiwit levert 4 calorieën en 1 gram vet levert 9 calorieën.

Als je te veel koolhydraten eet en daarnaast meer calorieën binnenkrijgt dan je nodig hebt kom je aan. Maar dit geldt net zo goed voor eiwitten en vetten. Koolhydraatarm eten helpt dus niet per definitie bij afvallen. Als je weinig tot geen koolhydraten eet kan dit juist zorgen voor weinig energie en meer honger.

Wat kun je het beste eten?

Zoals je eerder al kon lezen zijn er binnen koolhydraten bewuste en minder bewuste keuzes. Volkoren graanproducten als volkorenbrood, volkorenpasta en zilvervliesrijst bevatten veel vezels. Hierdoor ben je langer verzadigd. Daarnaast zitten er in deze voedingsmiddelen B-vitamines en belangrijke mineralen, zoals ijzer, magnesium, chroom en zink. Ook peulvruchten, groente en fruit zijn goede bronnen van koolhydraten. Suikerhoudende dranken, koekjes en snoepjes zijn een mindere keuze. Trek in een ‘vette hap’? Dan kan je kiezen voor de gezondere variant op de hamburger. We hebben al een lekker recept voor je klaarstaan

Met sporten verbrand je calorieën. Als je calorieën verbrandt, betekent dat dat je meer kan eten dan je BMR aangeeft. Sport jij nog niet, maar wil je het graag een keer uitproberen? Vraag dan een dagpas aan!

De inhoud van deze blog is gebaseerd op adviezen van het Voedingscentrum en de Gezondheidsraad.

Gerelateerde berichten

tips voor een gezonde Sinterklaasavond

Hoe overleef ik de Sinterklaaslekkernijen?

4 december 2019 - Gezond eten

Sinterklaas is weer in het land en dat betekent dat het snoepgoed voor het oprapen ligt. Chocoladeletters, pepernoten, speculaasbrokken, marsepein, amandelstaven, schuimpjes, taai taai: allemaal lekkernijen waar je maar al te graag wat van wil proeven. Hoewel je weet dat dit niet de beste voeding is die je kunt eten, blijft de verleiding groot. Vooral als je aan het afvallen bent, is de decembermaand een lastige tijd van het jaar. Hoe overleef je de Sinterklaaslekkernijen? Met deze tips en recepten kom je Sinterklaasavond door zonder ‘nee’ te hoeven zeggen tegen de lekkernijen. 

Lees verder
Dit is waarom je moet eten na het sporten

Eten na het sporten? Doen! Dit is waarom…

23 oktober 2019 - Gezond eten

Zo, je training zit er weer op. Je hebt flink je best gedaan en een pittige work-out doorstaan. Heb je al trek na deze intensieve inspanning? Veel mensen willen of durven niet na het sporten te eten. Vooral bij mensen die willen afvallen speelt de gedachte dat het verspilde moeite van de calorieverbranding is, om direct erna weer calorieën erbij te eten. Logische gedachte. Maar toch is het voor iedereen belangrijk om na een work-out iets te eten. Of je nu aan het afvallen bent, spiermassa aan het opbouwen bent of weer aan je conditie hebt gewerkt. In deze blog vertellen we waarom je na je work-out toch wat moet eten en wat je dan het beste kunt nemen. 

Lees verder
4 snelle, gezonde recepten

Weinig tijd? 4 snelle, gezonde recepten

2 september 2019 - Gezond eten

Moet jij ook weer even wennen aan het werk- of schoolritme? Wennen kost tijd, wat misschien wel verloren gaat aan je sportuurtjes in de week. Om ervoor te zorgen dat je toch naar de club kunt voor je training, heb je geen tijd om uitgebreid te koken voor je gezonde maaltijd. Wat doe je dan? 'Nee' zeggen tegen die ongezonde kant- en klaarmaaltijden en in no-time een van deze 4 simpele, snelle en vooral gezonde hoofdgerechten op tafel toveren! Lees snel verder voor de recepten. 

Lees verder