Hoe krijg je genoeg eiwitten binnen als je geen vlees eet?

Geplaatst op: 
13 maart 2019

Vegetariërs, veganisten, pescotariërs en flexitariërs of juist helemaal niet: iedereen is op zijn of haar eigen manier bezig met vleesconsumptie. Misschien heb je al gezien dat het deze week de Nationale Week Zonder Vlees is. Volgens het Voedingscentrum is het ook goed voor je gezondheid om wat te minderen met vlees en zuivel, zo heb je bijvoorbeeld een lager risico op hart- en vaatziekten. Maar het kan ook lastig zijn om genoeg eiwitten binnen te krijgen als je hard bezig bent met krachttraining. In deze blog lees je hoe je daar per voedingspatroon op kunt letten.

Flexitariërs

Flexitariërs eten één dag per week geen vlees of vis. Dit zal voor je inname van eiwitten weinig verschil maken, omdat je op de andere dagen wel gewoon vlees eet. Op deze dag kun je bijvoorbeeld makkelijk kiezen voor extra peulvruchten of een lekkere vleesvervanger bij het avondeten.

Vegetariërs

Vegetariërs eten geen vlees en vis, maar meestal wel zuivel en eieren. Twee grote eiwitbronnen vallen in dit eetpatroon weg. Als je veel traint is het daarom goed om toch extra te letten op je eiwitinname. Gelukkig is dit met een vegetarisch eetpatroon goed te doen. Naast zuivel en eieren kun je naast vlees en vis sojaproducten, peulvruchten, noten en pitten en plantaardige vleesvervangers aan je voedingspatroon toevoegen.

Veganisten

Mensen die veganistisch eten, eten helemaal geen dierlijke producten. Naast vlees, vis, zuivel en eieren vallen hier ook alle voedingsmiddelen van dierlijke oorsprong onder, zoals honing en producten die gelatine bevatten. Echte veganisten gebruiken ook geen andere materialen afkomstig van dieren, zoals leer.

Als je veganistisch eet krijg je snel te weinig eiwit binnen voor spieropbouw bij zware training. Een paar dagen je voeding bijhouden om te kijken hoe je ervoor staat is in dat geval een goed idee. Want naast te weinig eiwitten liggen een vitamine B12 tekort, te weinig calcium en ijzertekort op de loer. Dit kun je over het algemeen goed op peil brengen door dit bij te slikken.

Als je hard bezig bent met trainen en het met normale voedingsmiddelen niet lukt om genoeg eiwitten binnen te krijgen kan je eiwitpoeders of repen toevoegen aan je voedingspatroon. In een dieet waar je dierlijke producten eet is dit waarschijnlijk niet nodig, maar als je werkt aan een bepaald sportdoel met een beperkt eetpatroon kan dit zeker helpen. Tegenwoordig zijn daar ook hele goede veganistische opties voor.

Als je meedoet aan de Nationale Week Zonder Vlees bespaar je gemiddeld per persoon 130 liter water, 76 kilometer aan uitstoot van een auto en 770 gram vlees. Dat zijn natuurlijk hele mooie resultaten voor de wereld om ons heen. Eet jij al minder vlees? Laat het ons weten onder onze laatste Facebookpost!

Bron: Voedingscentrum en https://weekzondervlees.nl/

Gerelateerde berichten

eiwitreep

Eiwitten en alcohol: dit moet je weten

19 februari 2019 - Gezond eten

Eiwitten zijn belangrijk in je voedingspatroon als je hard bezig bent met sporten. Toch bestaat er veel onduidelijkheid over. Personal coach Joraline legt je uit waarom eiwitten zo belangrijk zijn, welke soorten eiwitten er zijn er en hoeveel je nou eigenlijk nodig hebt. En eindelijk antwoord op de vraag: gaat een biertje, wijntje of een lekkere cocktail nou wel of niet samen met een sportieve leefstijl? Benieuwd? Je leest het allemaal in deze blog.

Lees verder
Koolhydraten en vetten

Dit is wat je moet weten over koolhydraten en vetten

13 februari 2019 - Gezond eten

Over koolhydraten en vetten bestaat ontzettend veel onduidelijkheid. Is het bijvoorbeeld beter om koolhydraten te vermijden en vetten helemaal te schrappen als je wilt afvallen? En wat is nou het verschil tussen verzadigd vet en onverzadigd vet? Hier zijn veel fabels over. Personal Coach Joraline is door haar werk een expert op het gebied van sport en voeding. In deze blog lees je de feiten over koolhydraten en vetten.

Lees verder