Hoe krijg je genoeg eiwitten binnen als je geen vlees eet?

Geplaatst op: 
13 maart 2019

Vegetariërs, veganisten, pescotariërs en flexitariërs of juist helemaal niet: iedereen is op zijn of haar eigen manier bezig met vleesconsumptie. Misschien heb je al gezien dat het deze week de Nationale Week Zonder Vlees is. Volgens het Voedingscentrum is het ook goed voor je gezondheid om wat te minderen met vlees en zuivel, zo heb je bijvoorbeeld een lager risico op hart- en vaatziekten. Maar het kan ook lastig zijn om genoeg eiwitten binnen te krijgen als je hard bezig bent met krachttraining. In deze blog lees je hoe je daar per voedingspatroon op kunt letten.

Flexitariërs

Flexitariërs eten één dag per week geen vlees of vis. Dit zal voor je inname van eiwitten weinig verschil maken, omdat je op de andere dagen wel gewoon vlees eet. Op deze dag kun je bijvoorbeeld makkelijk kiezen voor extra peulvruchten of een lekkere vleesvervanger bij het avondeten.

Vegetariërs

Vegetariërs eten geen vlees en vis, maar meestal wel zuivel en eieren. Twee grote eiwitbronnen vallen in dit eetpatroon weg. Als je veel traint is het daarom goed om toch extra te letten op je eiwitinname. Gelukkig is dit met een vegetarisch eetpatroon goed te doen. Naast zuivel en eieren kun je naast vlees en vis sojaproducten, peulvruchten, noten en pitten en plantaardige vleesvervangers aan je voedingspatroon toevoegen.

Veganisten

Mensen die veganistisch eten, eten helemaal geen dierlijke producten. Naast vlees, vis, zuivel en eieren vallen hier ook alle voedingsmiddelen van dierlijke oorsprong onder, zoals honing en producten die gelatine bevatten. Echte veganisten gebruiken ook geen andere materialen afkomstig van dieren, zoals leer.

Als je veganistisch eet krijg je snel te weinig eiwit binnen voor spieropbouw bij zware training. Een paar dagen je voeding bijhouden om te kijken hoe je ervoor staat is in dat geval een goed idee. Want naast te weinig eiwitten liggen een vitamine B12 tekort, te weinig calcium en ijzertekort op de loer. Dit kun je over het algemeen goed op peil brengen door dit bij te slikken.

Als je hard bezig bent met trainen en het met normale voedingsmiddelen niet lukt om genoeg eiwitten binnen te krijgen kan je eiwitpoeders of repen toevoegen aan je voedingspatroon. In een dieet waar je dierlijke producten eet is dit waarschijnlijk niet nodig, maar als je werkt aan een bepaald sportdoel met een beperkt eetpatroon kan dit zeker helpen. Tegenwoordig zijn daar ook hele goede veganistische opties voor.

Als je meedoet aan de Nationale Week Zonder Vlees bespaar je gemiddeld per persoon 130 liter water, 76 kilometer aan uitstoot van een auto en 770 gram vlees. Dat zijn natuurlijk hele mooie resultaten voor de wereld om ons heen. Eet jij al minder vlees? Laat het ons weten onder onze laatste Facebookpost!

Bron: Voedingscentrum en https://weekzondervlees.nl/

Gerelateerde berichten

Gezonde, goedkope voedingsproducten

5x gezonde producten onder de €2,-

22 mei 2019 - Gezond eten

Heb je ook weleens aan het einde van je geld een stuk maand over? Wanneer je aan het afvallen bent om straks vol trots je summer body te laten zien op het strand, kun je je laatste beetje geld beter niet uitgeven aan ongezond voedsel. Maar gezond eten zoals zalm, avocado’s en verse groenten zijn redelijk aan de prijs. Hoe krijg je dan toch de juiste voedingsstoffen binnen? Gelukkig hoeft gezond eten niet duur te zijn. In deze blog laten we je 5 betaalbare, gezonde voedingsproducten zien. Eet smakelijk! 

Lees verder
Hoe gezond is brood?

Hoe (on)gezond is brood?

14 mei 2019 - Gezond eten

Witbrood, volkorenbrood, stokbrood, meergranenbrood, we hebben het allemaal in de supermarkt liggen. Nederland is echt een broodland. Nederlanders eten gemiddeld 3 tot 4 sneetjes brood per dag. Als ontbijt, lunch of zelfs als tussendoortje. Het is een makkelijke voedingsbron en je hebt het zo bereid. Maar is brood wel gezond? Een vraag die richting de zomer vaker gesteld wordt. Dan willen we allemaal het liefst nog een paar kilo kwijt, voordat we op het strand paraderen. Hoort brood thuis in een eetpatroon als je aan het afvallen bent? Is het geen dikmaker? In deze blog leggen we uit waarom je je boterham niet over hoeft te slaan.  

Lees verder
Zijn bananen gezond? Een makkelijk bananenbroodrecept.

Zijn bananen gezond?

17 april 2019 - Gezond eten

Bananen behoren tot de populairste fruitsoorten ter wereld. Ze zijn ook nog eens perfect als snack; ze zijn makkelijk mee te nemen en je hoeft weinig moeite te doen om ze te pellen. Maar hoe gezond is een banaan? Veel mensen twijfelen hierover, omdat er veel koolhydraten in de fruitsoort zitten. Toch zijn bananen erg voedzaam. Vandaag, op Bananendag, leggen we je in deze blog uit waarom. En hoe je je paasbrunch gezond kunt maken met een lekker bananenbroodrecept! 

Lees verder