Hoe (on)gezond is brood?

Geplaatst op: 
14 mei 2019

Witbrood, volkorenbrood, stokbrood, meergranenbrood, we hebben het allemaal in de supermarkt liggen. Nederland is echt een broodland. Nederlanders eten gemiddeld 3 tot 4 sneetjes brood per dag. Als ontbijt, lunch of zelfs als tussendoortje. Het is een makkelijke voedingsbron en je hebt het zo bereid. Maar is brood wel gezond? Een vraag die richting de zomer vaker gesteld wordt. Dan willen we allemaal het liefst nog een paar kilo kwijt, voordat we op het strand paraderen. Hoort brood thuis in een eetpatroon als je aan het afvallen bent? Is het geen dikmaker? In deze blog leggen we uit waarom je je boterham niet over hoeft te slaan.  

Waaruit bestaat brood?

Er zijn verschillende soorten brood. Van pistoletjes tot roggebrood, van croissants tot worstenbrood. In deze blog bekijken we de voedingswaarde van wit-, bruin- en volkorenbrood. Deze broden worden gemaakt van bloem of meel van graansoorten, water, gist of een ander rijsmiddel en zout. Bij het maken van witbrood wordt alleen het binnenste deel van de graankorrel gebruikt. In bruin- en volkorenbrood worden hele graankorrels verwerkt.

Welke voedingswaarde heeft brood?

Brood bestaat voor een groot deel uit koolhydraten. Een sneetje van een volkoren brood (30 gram) bevat ongeveer 75 calorieën, waarvan het grootste deel door de koolhydraten te verklaren is (13 gram, 52 kcal). Ook bevat een boterham eiwitten, vezels en een klein beetje vetten. Verder is een boterham rijk aan B-vitamines en mineralen. Dan hebben we het wel over volkoren brood, want witbrood is minder rijk aan deze voedingsstoffen omdat hier geen hele granen in zijn verwerkt. 

Word je dik van brood?

Sommige mensen denken dat je dik wordt van brood omdat er veel koolhydraten in zitten. Dat is onterecht. Je lichaam heeft koolhydraten nodig om te bewegen, praten, denken, kortom: om in leven te blijven. Als je te weinig koolhydraten nuttigt, gebruikt je lichaam je eigen spiereiwit om energie te produceren. Daardoor breken je spieren af, dat wil je natuurlijk voorkómen. Je wordt dus niet vanzelfsprekend dik van koolhydraten. Als je een overschot aan calorieën hebt, kom je wel aan. Maar dat staat los van koolhydraten. Je lichaam slaat het teveel aan calorieën dan namelijk op als vet. Eet je te veel brood, dan kan het zijn dat je je dagelijkse caloriebehoefte overschrijdt en aankomt. Eet je gezond en gevarieerd en let je op je calorie-inname? Dan hoef je je boterham niet te laten staan. Je wordt van koolhydraten niet dikker dan van andere voedingsstoffen. 

Is brood ongezond?

De ene broodsoort is gezonder dan de andere. Je kunt het beste volkorenbrood eten, omdat hier veel vezels en mineralen in zitten die onder andere een goede bijdrage leveren aan je darmwerking. Bovendien verlagen volkoren graanproducten het risico op bepaalde hartziekten en diabetes type 2.  Bruinbrood is een combinatie tussen volkoren- en witbrood. Witbrood bevat weinig belangrijke voedingsstoffen, geef daarom de voorkeur aan volkorenbrood.

Dus: kun je brood eten als je wilt afvallen?

Volkorenbrood is dus niet ongezond – integendeel: het zit juist vol vezels, vitamines en mineralen – en je wordt er niet vanzelfsprekend dik van. Je kunt daarom prima brood eten als je wilt afvallen. Let daarbij wel op hoe veel brood je eet. Als je veel boterhammen op een dag eet kun je al snel veel calorieën binnenkrijgen. Bij afvallen geldt: als je minder calorieën binnenkrijgt dan je verbruikt, val je af. Verkies volkorenbrood wel boven bruin- of witbrood, omdat hier meer belangrijke voedingsstoffen inzitten. Eet smakelijk! 

Bron: Voedingscentrum

Gerelateerde berichten

Gezonde, goedkope voedingsproducten

5x gezonde producten onder de €2,-

22 mei 2019 - Gezond eten

Heb je ook weleens aan het einde van je geld een stuk maand over? Wanneer je aan het afvallen bent om straks vol trots je summer body te laten zien op het strand, kun je je laatste beetje geld beter niet uitgeven aan ongezond voedsel. Maar gezond eten zoals zalm, avocado’s en verse groenten zijn redelijk aan de prijs. Hoe krijg je dan toch de juiste voedingsstoffen binnen? Gelukkig hoeft gezond eten niet duur te zijn. In deze blog laten we je 5 betaalbare, gezonde voedingsproducten zien. Eet smakelijk! 

Lees verder
Zijn bananen gezond? Een makkelijk bananenbroodrecept.

Zijn bananen gezond?

17 april 2019 - Gezond eten

Bananen behoren tot de populairste fruitsoorten ter wereld. Ze zijn ook nog eens perfect als snack; ze zijn makkelijk mee te nemen en je hoeft weinig moeite te doen om ze te pellen. Maar hoe gezond is een banaan? Veel mensen twijfelen hierover, omdat er veel koolhydraten in de fruitsoort zitten. Toch zijn bananen erg voedzaam. Vandaag, op Bananendag, leggen we je in deze blog uit waarom. En hoe je je paasbrunch gezond kunt maken met een lekker bananenbroodrecept! 

Lees verder
Vegetarisch eten

Hoe krijg je genoeg eiwitten binnen als je geen vlees eet?

13 maart 2019 - Gezond eten

Vegetariërs, veganisten, pescotariërs en flexitariërs of juist helemaal niet: iedereen is op zijn of haar eigen manier bezig met vleesconsumptie. Misschien heb je al gezien dat het deze week de Nationale Week Zonder Vlees is. Volgens het Voedingscentrum is het ook goed voor je gezondheid om wat te minderen met vlees en zuivel, zo heb je bijvoorbeeld een lager risico op hart- en vaatziekten. Maar het kan ook lastig zijn om genoeg eiwitten binnen te krijgen als je hard bezig bent met krachttraining. In deze blog lees je hoe je daar per voedingspatroon op kunt letten.

Lees verder