Zijn bananen gezond?

Geplaatst op: 
17 april 2019

Neem je ook regelmatig een banaan mee naar school of werk? Dat is niet gek, bananen behoren tot de populairste fruitsoorten ter wereld. Ze zijn ook nog eens perfect als snack; ze zijn makkelijk mee te nemen en je hoeft weinig moeite te doen om ze te pellen. Maar hoe gezond is een banaan? Veel mensen twijfelen hierover omdat er veel koolhydraten in de fruitsoort zitten. Toch zijn bananen erg voedzaam. Vandaag, op Bananendag, leggen we je in deze blog uit waarom. En hoe je je paasbrunch gezond kunt maken met een lekker bananenbroodrecept! 

Veel koolhydraten, veel energie

Het klopt dat bananen voor het grootste deel uit koolhydraten bestaan. Er zit veel zetmeel in. Wanneer de banaan rijpt, wordt dat omgezet in suiker. Dat betekent dat deze fruitsoort relatief veel calorieën bevat in vergelijking met ander fruit. Volg je een koolhydraatarm dieet, dan kun je het gele fruitstuk dus beter links laten liggen. Heb je energie nodig voor je work-out? Dan is een banaan erg aan te raden. De natuurlijke suikers worden namelijk snel opgenomen door het lichaam, waardoor je direct vol gas aan je training kunt beginnen.

Een banaan geeft je een vol gevoel

Bananen bevatten veel vezels. Dat heeft veel voordelen voor je gezondheid. Zo zijn vezels goed voor je dikke darm, zorgen ze voor een verzadigd gevoel en houden ze je bloedsuikerspiegel stabiel. Daardoor heb je na het eten van een banaan minder snel weer trek. Ideaal dus als tussendoortje! Let er wel op dat je banaan niet overrijp is, want dan zijn de vezels afgebroken en is je banaan minder voedzaam.

Magnesium en kalium voor een gezond lichaam

Wist je al dat er veel kalium en magnesium in je banaan zit? Kalium zorgt ervoor dat je bloeddruk op peil blijft en je vochtbalans in balans blijft. Ook is kalium goed voor je spieren. Magnesium houdt niet alleen een hoge bloeddruk, diabetes en hartziektes tegen, ook is het een belangrijk mineraal dat je botten gezond houdt en je energie geeft.

Een bron van vitamine B

Ook al bevat een banaan niet veel vitamine C, het bevat wel veel vitamine B6. Ongeveer 40% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid zelfs. Deze vitamine is onmisbaar in je spijsvertering, belangrijk voor je weerstand en zenuwstelsel en houdt je bloedsuikerspiegel op peil. Daardoor wordt je humeur ook beter.

Een verantwoord tussendoortje

Van de bekende fruitsoorten zijn bananen dus wel het meest rijk aan koolhydraten, maar ze hebben veel andere voedingswaarden die bijdragen aan een gezond lichaam. Heb je dus trek in een tussendoortje, maar wil je wel dat dat verantwoord is? Stop een banaan in je tas!  

Maak je paasbrunch gezond met dit bananenbroodrecept

Pasen staat natuurlijk voor de deur, een feest waarbij vrienden en families bij elkaar komen om gezellig samen te eten. Wil je een verantwoorde traktatie meenemen naar de paasbrunch? We hebben een makkelijk recept voor je waarmee je een heerlijk bananenbrood kunt maken. Lees het in deze blog. Kun je meteen aan tafel je kennis over bananen delen!

Gerelateerde berichten

Gezonde, goedkope voedingsproducten

5x gezonde producten onder de €2,-

22 mei 2019 - Gezond eten

Heb je ook weleens aan het einde van je geld een stuk maand over? Wanneer je aan het afvallen bent om straks vol trots je summer body te laten zien op het strand, kun je je laatste beetje geld beter niet uitgeven aan ongezond voedsel. Maar gezond eten zoals zalm, avocado’s en verse groenten zijn redelijk aan de prijs. Hoe krijg je dan toch de juiste voedingsstoffen binnen? Gelukkig hoeft gezond eten niet duur te zijn. In deze blog laten we je 5 betaalbare, gezonde voedingsproducten zien. Eet smakelijk! 

Lees verder
Hoe gezond is brood?

Hoe (on)gezond is brood?

14 mei 2019 - Gezond eten

Witbrood, volkorenbrood, stokbrood, meergranenbrood, we hebben het allemaal in de supermarkt liggen. Nederland is echt een broodland. Nederlanders eten gemiddeld 3 tot 4 sneetjes brood per dag. Als ontbijt, lunch of zelfs als tussendoortje. Het is een makkelijke voedingsbron en je hebt het zo bereid. Maar is brood wel gezond? Een vraag die richting de zomer vaker gesteld wordt. Dan willen we allemaal het liefst nog een paar kilo kwijt, voordat we op het strand paraderen. Hoort brood thuis in een eetpatroon als je aan het afvallen bent? Is het geen dikmaker? In deze blog leggen we uit waarom je je boterham niet over hoeft te slaan.  

Lees verder
Vegetarisch eten

Hoe krijg je genoeg eiwitten binnen als je geen vlees eet?

13 maart 2019 - Gezond eten

Vegetariërs, veganisten, pescotariërs en flexitariërs of juist helemaal niet: iedereen is op zijn of haar eigen manier bezig met vleesconsumptie. Misschien heb je al gezien dat het deze week de Nationale Week Zonder Vlees is. Volgens het Voedingscentrum is het ook goed voor je gezondheid om wat te minderen met vlees en zuivel, zo heb je bijvoorbeeld een lager risico op hart- en vaatziekten. Maar het kan ook lastig zijn om genoeg eiwitten binnen te krijgen als je hard bezig bent met krachttraining. In deze blog lees je hoe je daar per voedingspatroon op kunt letten.

Lees verder