Zo voorkom je de extra kilo's in december

Geplaatst op: 
5 december 2018

Sinterklaas is pas nét het land uit, maar in veel huizen staat de kerstboom al te schitteren. De gezelligste tijd van het jaar breekt nu echt weer aan. Lekker genieten van elkaar, de behagelijke warmte binnen en natuurlijk het heerlijke eten. De borrels, kerstdiners en feestjes met de jaarwisseling staan niet bepaald bekend om de verantwoorde voeding. Genieten hoort natuurlijk bij december, maar de extra kilo's wil je waarschijnlijk voorkomen. Gelukkig hoef je helemaal niets van de gezelligheid en lekkernijen te missen: balans is de oplossing.  

De Nederlandse favoriet tijdens de feestdagen: gourmetten

Heb je het gourmetstel alweer van zolder gehaald? Dan ben je niet de enige. Deze feestelijke manier van gezellig met zijn allen eten is een echte favoriet tijdens de feestdagen. Met deze tips zorg je ervoor dat het avondje gourmetten niet uit de hand loopt.

  •  Probeer een beetje te minderen met het stokbrood en kruidenboter. Ongemerkt eet je, vooral met al die lekkere smeersels, best wat calorieën.
  •  Laat de vettere stukjes vlees even voor wat ze zijn. Hamburgertje, shoarma en schnitzeltjes kun je beter inwisselen voor een stukje kipfilet, witte vis of een verantwoorde vleesvervanger. Zo krijg je ook nog eens de nodige eiwitten binnen.   
  •  Sauzen als pindasaus, knoflooksaus en cocktailsaus staan vaak op tafel. Als je een beetje op je calorie inname wilt letten zijn rode sauzen the way to go. Heb je net iets meer tijd? Maak dan zelf een lekker knoflooksausje op basis van (soja)yoghurt, knoflook, bieslook, peper en zout.   

Waar kun je het beste mee proosten?

In december zijn er heel wat gelegenheden om het glas te heffen. Wij snappen ook dat je dat niet altijd met een glaasje water of cola light wil doen. Alcohol hoort er een beetje bij en dat is helemaal niet erg. Het is wel verstandig om niet constant voor een ingewikkelde, mierzoete cocktail te gaan. In cocktails zitten ongemerkt veel lege calorieën, door de combinatie van verschillende soorten sterke drank en suikerrijke mixdranken. Hou het met alcohol vooral simpel.

Wodka of gin met een light frisdank of tonic zijn opties die de minste calorieën bevatten. Over het algemeen kun je ervan uitgaan dat zoete witte wijnsoorten de meeste calorieën bevatten en droge witte wijnsoorten de minste. Rode wijn heeft in tegenstelling tot witte wijn een aantal gezondheidsvoordelen. Maar ook een glaasje bubbels kan niet zo heel veel kwaad: met slechts 57 calorieën per glas kun je met een gerust hart proosten.


Neem die oliebol lekker

Ook na het eten van een oliebol hoef je je echt niet zo schuldig te voelen, het is immers maar één keer per jaar Oud & Nieuw. Om de verleiding ver voor de jaarwisseling te weerstaan moet je stevig in je schoenen staan. De oliebollenkramen staan er al maanden en de lekkere luchten zijn bijna niet te vermijden.

Een oliebol met krenten bevat ongeveer 180 calorieën, dus die kan je best een keertje eten. Want ook voor oliebollen geldt: het maakt niet uit wat je eet, als je maar eet volgens je persoonlijke caloriebehoefte. En daarnaast kom je écht niet gelijk een paar kilo aan van een oliebolletje meer of minder.


Deel jouw mening

Gerelateerde berichten

Gevuld speculaas

Zoveel calorieën bevatten je favoriete lekkernijen met Sinterklaas

28 november 2018 - Gezond eten

Over precies een week is het alweer pakjesavond. Naast alle cadeaus en gezelligheid op 5 december is het heerlijke snoepgoed onlosmakelijk verbonden met deze avond. En dat is natuurlijk helemaal niet erg, de feestdagen zijn er om van te genieten. Tegewoordig ligt al het snoepgoed ligt alleen al maanden van te voren in de winkel, waardoor de verleiding ruim voor pakjesavond al op de loer ligt. We kunnen alvast verklappen dat kruidnoten, chocoladeletters en gevuld speculaas niet ontzettend verantwoord zijn. 

Lees verder
Verantwoorde ontbijtkeuzes

Drie warme, verantwoorde keuzes voor het ontbijt

14 november 2018 - Gezond eten

De weersvooruitzichten liegen er niet om: de koude herfstdagen komen eraan. In deze periode grijp je sneller naar lekker comfortfood. Vooral voor het ontbijt is de keuze al snel gemaakt: wie houdt er immers niet van een lekkere, warme chocolade croissant of een stapel American Pancakes? Als je bezig bent met bepaalde sportdoelen zijn dit vaak niet de meest bewuste keuzes.

Lees verder
5x verantwoord snacken

Deze snacks mag je wél! 5x verantwoord snacken

9 oktober 2018 - Gezond eten

Om je sportdoel te bereiken is een goed eetpatroon onmisbaar. Naast je ontbijt, lunch en diner heb je tussendoor natuurlijk ook trek in een snack. Het is makkelijk om te gaan voor de lekkere trek: de chocoladerepen, zakken chips en snoepjes liggen voor het oprapen. Maar verantwoord snacken kan ook heel lekker zijn. Lees je mee?

Lees verder