Zoveel calorieën bevatten je favoriete lekkernijen met Sinterklaas

Geplaatst op: 
28 november 2018

Over precies een week is het alweer pakjesavond. Naast alle cadeaus en gezelligheid op 5 december is het heerlijke snoepgoed onlosmakelijk verbonden met deze avond. En dat is natuurlijk helemaal niet erg, de feestdagen zijn er om van te genieten. Tegenwoordig ligt al het snoepgoed ligt alleen al maanden van te voren in de winkel, waardoor de verleiding ruim voor pakjesavond al op de loer ligt. We kunnen alvast verklappen dat kruidnoten, chocoladeletters en gevuld speculaas niet ontzettend verantwoord zijn. In deze blog leggen we je uit wat de voedingswaarden van al deze lekkernijen zijn, zodat je in ieder geval bewuste keuzes kunt maken én bewust kunt kiezen als je bezig bent met afvallen of juist met spieropbouw

De chocoladeletter

Heb jij er al eentje in je schoen gehad? Of misschien wel je hele naam in chocoladeletters op je werk gekregen? Hoe dan ook. de chocoladeletter mag in deze periode natuurlijk niet ontbreken op dit lijstje. Tegenwoordig heb je ze in alle soorten en maten. Naast wit, puur en melkchocolade hebben we nu zelfs de keuze uit chocolade met stukjes kruidnoot, knettersuiker en popcorn. De keuze is enorm en stuk voor stuk zijn ze niet te versmaden. Een gemiddelde melkchocoladeletter weegt 135 gram en bevat 735 calorieën.

Kruidnoten

Als je dit jaar nog geen kruidnoot hebt gegeten ben je of heel sterk of je hebt onder een steen gelegen. Of je vindt ze niet lekker, maar dat kunnen we ons bijna niet voorstellen. Deze populaire lekkernij stond maanden geleden al in de schappen van de supermarkten en ook bij kruidnoten zijn de variaties eindeloos. We houden het voor het gemak even bij de populairste varianten: de ‘gewone’ kruidnoten en chocoladekruidnoten. Per 100 gram bevatten kruidnoten 440 calorieën en chocoladekruidnoten 480 calorieën. Om dit even in perspectief te zeggen: een gemiddeld zakje kruidnoten bevat 200 gram. 

Pepernoten

Kruidnootjes krijgen te pas en te onpas deze benaming, maar pepernoten zijn toch écht iets anders dan kruidnoten. Deze zachte, kruidige variant heeft in de loop der jaren wat ingeleverd qua populariteit. Wat ons betreft ten onrechte, want deze klassieker is ook hartstikke lekker. 100 gram pepernoten bevat 360 calorieën.

Gevuld speculaas

Dit is misschien even schrikken, maar een stukje van 40 gram bevat 192 kcal calorieën. En nee, dat is geen groot stuk, maar lekker is het wel!   

Schuimpjes

Deze zachte lekkernijen zijn er is de zoetste pastelkleuren, en dat bedoelen we letterlijk en figuurlijk. Schuimpjes bestaan voor het overgrote deel uit suiker, per 100 gram schuimpjes is dit ongeveer 89 gram koolhydraten, waarvan 77 gram suiker. 365 calorieën per 100 gram.  

We hopen dat je een ontzettend fijne pakjesavond hebt. Wat is jouw favoriete lekkernij? We lezen het graag onder onze laatste Facebookpost!

 

Gerelateerde berichten

tips voor een gezonde Sinterklaasavond

Hoe overleef ik de Sinterklaaslekkernijen?

4 december 2019 - Gezond eten

Sinterklaas is weer in het land en dat betekent dat het snoepgoed voor het oprapen ligt. Chocoladeletters, pepernoten, speculaasbrokken, marsepein, amandelstaven, schuimpjes, taai taai: allemaal lekkernijen waar je maar al te graag wat van wil proeven. Hoewel je weet dat dit niet de beste voeding is die je kunt eten, blijft de verleiding groot. Vooral als je aan het afvallen bent, is de decembermaand een lastige tijd van het jaar. Hoe overleef je de Sinterklaaslekkernijen? Met deze tips en recepten kom je Sinterklaasavond door zonder ‘nee’ te hoeven zeggen tegen de lekkernijen. 

Lees verder
Dit is waarom je moet eten na het sporten

Eten na het sporten? Doen! Dit is waarom…

23 oktober 2019 - Gezond eten

Zo, je training zit er weer op. Je hebt flink je best gedaan en een pittige work-out doorstaan. Heb je al trek na deze intensieve inspanning? Veel mensen willen of durven niet na het sporten te eten. Vooral bij mensen die willen afvallen speelt de gedachte dat het verspilde moeite van de calorieverbranding is, om direct erna weer calorieën erbij te eten. Logische gedachte. Maar toch is het voor iedereen belangrijk om na een work-out iets te eten. Of je nu aan het afvallen bent, spiermassa aan het opbouwen bent of weer aan je conditie hebt gewerkt. In deze blog vertellen we waarom je na je work-out toch wat moet eten en wat je dan het beste kunt nemen. 

Lees verder
4 snelle, gezonde recepten

Weinig tijd? 4 snelle, gezonde recepten

2 september 2019 - Gezond eten

Moet jij ook weer even wennen aan het werk- of schoolritme? Wennen kost tijd, wat misschien wel verloren gaat aan je sportuurtjes in de week. Om ervoor te zorgen dat je toch naar de club kunt voor je training, heb je geen tijd om uitgebreid te koken voor je gezonde maaltijd. Wat doe je dan? 'Nee' zeggen tegen die ongezonde kant- en klaarmaaltijden en in no-time een van deze 4 simpele, snelle en vooral gezonde hoofdgerechten op tafel toveren! Lees snel verder voor de recepten. 

Lees verder