Beweeg voor je brein

Geplaatst op: 
12 januari 2018

Bram Bakker, psychiater en schrijver van boeken over sport en gezondheid, over wat bewegen voor je hersenen doet.

Ben je somber, omdat je te weinig aan lichaamsbeweging doet? Of doe je weinig aan lichaamsbeweging, omdat je somber bent? Dat is een interessante vraag, waar vanuit de wetenschap geen eenduidig antwoord op te geven is. Ook omdat het allebei tegelijkertijd voor een deel waar kan zijn trouwens. Wat niet ter discussie staat is het verband tussen lichaamsbeweging en psychische gezondheid. Mensen die voldoende bewegen hebben minder vaak psychische klachten dan degenen die dit niet doen.

Dat lichaamsbeweging goed is voor het lijf weet iedereen ondertussen wel. Overgewicht, hoge bloeddruk en daaraan gerelateerde klachten kan je bestrijden, of voorkomen, door te zorgen dat je voldoende beweegt. Maar dat ons hoofd ook heel veel belang heeft bij voldoende lichaamsbeweging is veel minder bekend, terwijl het urgenter is dan ooit: steeds meer mensen, ook op jonge leeftijd, krijgen een burn-out, lijden aan angstklachten of raken in een depressie. Vaak is er professionele hulp bij nodig om het te behandelen. Maar je kunt ook zelf iets doen: ga sporten! Zorg dat je lichaam in vorm is, omdat je daarmee stressbestendiger bent en minder snel door al je energiereserves heen bent.

Anno 2018 vragen we allemaal heel veel van ons hoofd, terwijl we ons lichaam steeds minder nodig hebben om maatschappelijk te functioneren. De balans is weg, en steeds meer mensen krijgen daar klachten door. Iemand die veel van zijn hoofd vraagt, moet ook goed voor zijn lichaam zorgen. Voldoende rust en ontspanning, af en toe helemaal niets doen zelfs, maar ook met enige regelmaat jezelf even lekker in het zweet werken. Hoe moe je ook bent na een dag achter je computer, je lichaam wil nog wel iets doen. Als het je lukt om toch naar die sportschool te gaan, dan profiteert je hoofd daarvan. Komt je hoofd, dat pieker-apparaat, tot rust, dan draag je bij aan het herstel van een gezonde balans. Klinkt misschien simpel, maar eigenlijk is het dat ook. En als je het doet, dan werkt het, leert de ervaring. Zelfs voor mensen die eigenlijk niet zo van sport houden. Ook zij zijn na het sporten blij en voldaan met hun eigen prestatie. En voor dat gevoel doen we het natuurlijk allemaal, dat sporten.

Gerelateerde berichten

Gebrek aan motivatie?

25 februari 2020 - Inspiratie

Er zijn heel veel smoesjes die ons weerhouden om te gaan sporten:“Ik heb geen tijd, ik heb het te druk, het is slecht weer, ik ben te moe, het is te druk in de sportschool”. Allemaal redenen die we bedenken voor onszelf om niet naar de sportschool te hoeven. Het ontbreken van motivatie is voor veel mensen het probleem. In deze blog geven wij 3 belangrijke tips die je helpen om gemotiveerd te blijven, zodat jij komt sporten en blijft sporten!

Lees verder

Goede voornemens? Met deze 5 tips lukt het je

1 januari 2019 - Inspiratie

Het nieuwe jaar is begonnen en dat voelt voor veel mensen als een nieuwe start. Een nieuw begin om dingen anders en beter te gaan doen dan voorheen. Meer sporten, gezonder leven en afvallen zijn de populaire voornemens. En dat is niet zo gek, want na een maand vol pepernoten, speculaas, kerstdiners, oliebollen, appelflappen en alcohol in alle vormen is het de hoogste tijd. Maar waar begin je en hoe houd je je goede voornemens vol? Met deze 5 tips gaat het je lukken.

Lees verder
Blogheader pak je sportritme weer op

Opstartproblemen? Zo kom je weer in jouw ritme

5 september 2018 - Inspiratie

De zomervakantie is nu echt voorbij. De scholen zijn weer begonnen en de bedrijven draaien weer op volle toeren. Kortom: het ‘normale’ leven is begonnen. Het is niet makkelijk om jouw dagelijkse ritme weer op te pakken na de zomervakantie. Pak de draad snel weer op met deze handige tips.

Lees verder