Fit blijven op vakantie?

Geplaatst op: 
24 juli 2019

Heerlijk zeg, die zomervakantie! Even niet aan je baan of school denken, maar lekker relaxen en hier en daar genieten van een cocktail en heerlijke hapjes. Sporten schiet er dan al snel bij in en komt na je vakantie wel weer. Maar eenmaal terug is het beginnen met sporten toch wat zwaarder dan je had verwacht. Al dat uitrusten heeft ervoor gezorgd dat je basisconditie is afgenomen. Wil je toch fit blijven op je vakantie, zodat je ook weer fit terugkomt? We hebben een aantal eenvoudige tips voor je op het gebied van kracht en cardio tijdens je vakantie.

Spierkracht trainen tijdens je vakantie

Wil je je spieren blijven opbouwen of je spierkracht behouden tijdens je vakantie? In een vakantieverblijf met krachthonk kun je natuurlijk helemaal losgaan. Maar heeft je vakantieadres geen fitnessruimte? Dan hebben we een paar oefeningen voor je waarmee je overal op vakantie je spieren kan trainen:

Push-ups
Met deze effectieve trainingsmethode train je je hele bovenlichaam. Daarnaast heb je onwijs veel variaties in het opdrukken, zoals de T-push-ups, Incline push-ups, Diamond push-ups en nog veel meer. Zo wordt push-ups doen nooit saai!

Squat (ook te combineren met jumps)
Die mooie, getrainde billen van je wil je natuurlijk ook op vakantie behouden.  Squats zijn eenvoudig en overal uit te voeren. Met squats train je je benen, billen en core. Wil je meer explosiviteit in je squat-training stoppen? Varieer dan met jumps omhoog. Of gebruik waterflessen als gewicht. Kun je die na afloop leegdrinken, want je moet natuurlijk wel gehydrateerd blijven op vakantie! 

Planken
Op vakantie aan de stabiliteit van je lichaam werken? Ga planken! Een leuke uitdaging hierbij is zorgen dat je het zo lang mogelijk volhoudt. Als je de zijkant van je core wilt trainen kun je de side plank uitvoeren. Houd jij het lang vol zonder te trillen? 

Lunges
Train je bovenbenen, evenwicht en coördinatie met lunges. Als je deze varieert met sidestep lunges, train je ook nog eens je liezen en hamstrings. Wil je daarnaast ook je conditie trainen? Combineer je lunges dan met een sprong. 

Cardio tijdens je vakantie

Wil je je conditie op peil houden tijdens je vakantie? Met deze oefeningen zie je de mooie omgeving van je vakantiebestemming én doe je aan je cardio:

Een rondje hardlopen bij zonsopkomst
Vergeet je je hardloopschoenen niet in je koffer te stoppen? Lekker sportief bezig zijn én ontspannen wakker worden doe je met een hardloopsessie in de ochtend. Ga je naar een warm, zonnig oord? Kies een goed moment uit om te gaan rennen, de temperaturen kunnen hier namelijk snel stijgen. Tijdens zonsopkomst is de temperatuur het lekkerst en heb je ook een prachtig uitzicht.

Zwemmen in de zee of het zwembad
Ben je iemand die van zonvakanties houdt? Trek een aantal baantjes in het zwembad van je verblijf of in de zee. Zwemmen geeft niet alleen verkoeling, het is ook een ideale manier om aan je conditie te werken. Je uithoudingsvermogen wordt getest en je traint je core ermee.  ​

Ga (stevig) wandelen
De prachtige omgeving van je bestemming ontdekken terwijl je je conditie traint: maak een (stevige) wandeling! Wie weet kom je wel je nieuwe favoriete restaurant tegen. 

Geniet van je vrije tijd! We zien je na je vakantie graag weer terug op de club. 

Gerelateerde berichten

Zo word je gezond oud

Zo word je gezond oud

9 oktober 2019 - Inspiratie

Die heerlijke zomerdagen waar je tot laat nog met vrienden zit te barbecuen en te lachen. Die knusse kerstavonden waar de hele familie gezellig bij elkaar komt. Je schattige (klein)kinderen die zó snel groeien. Het leven is mooi, en daar willen we dan ook zo lang mogelijk van genieten. Stiekem zijn we allemaal een beetje jaloers op de ouderen die er nog jong uitzien en op hun 90ste nog fit zijn en kilometers zelfstandig fietsen. Daar hoef je niet jaloers op te zijn, daar kun je ook zelf aan werken.In deze blog geven we je 5 tips hoe je gezond oud kunt worden. ​

Lees verder
Het sportritme van een student

Sporten, studeren én werken: Edgar doet dat zo

25 september 2019 - Inspiratie

Als student heb je veel te doen. Je bent fulltime bezig met studeren, huiswerk maken en tentamens leren en daarnaast moet je ook nog werken bij je bijbaantje om een inkomen bij elkaar te sprokkelen. Dat is een aardig druk schema. Hoe krijgen studenten het dan voor elkaar om ook nog tijd te vinden om fit te blijven? Edgar (19) vindt het heel belangrijk om in zijn drukke studie-werkleven ook te sporten. Hij plant zijn tijd zo in, dat hij vier keer per week in Fit For Free te vinden is. Een echte member of the #fitstudent club! Hoe hij dat doet? Lees snel verder in deze blog.

Lees verder
Beginnen met sporten bij Fit For Free

Hoe Kirsten begon met sporten om zich lekker te voelen

17 september 2019 - Inspiratie

Herken je dit gevoel? Je ploft voor de zoveelste keer deze week op de bank voor een tv-avond en merkt dat je toch niet helemaal lekker in je vel zit. Niet omdat dat ene kleine vetrolletje over je broek heen valt -dat maakt niet per se uit- , maar omdat je je toch niet helemaal gezond voelt. Je voelt de drang om te bewegen, om energie te krijgen. En die paar kilo’s minder, dat zou ook een fijn doel zijn. Iedereen start op een bepaald moment met zijn/haar sportieve leefstijl. Kirsten (34) besloot na haar derde zwangerschap de moed bijeen te rapen en aan zichzelf te gaan werken. Dankzij de manier waarop ze begon en hoe ze nu sport, zit ze weer lekker in haar vel. Ze raadt iedereen aan zich ook aan te sluiten bij de ‘nu begin ik echt’ club. Lees snel verder voor haar verhaal! 

Lees verder