Fit blijven op vakantie?

Geplaatst op: 
24 juli 2019

Heerlijk zeg, die zomervakantie! Even niet aan je baan of school denken, maar lekker relaxen en hier en daar genieten van een cocktail en heerlijke hapjes. Sporten schiet er dan al snel bij in en komt na je vakantie wel weer. Maar eenmaal terug is het beginnen met sporten toch wat zwaarder dan je had verwacht. Al dat uitrusten heeft ervoor gezorgd dat je basisconditie is afgenomen. Wil je toch fit blijven op je vakantie, zodat je ook weer fit terugkomt? We hebben een aantal eenvoudige tips voor je op het gebied van kracht en cardio tijdens je vakantie.

Spierkracht trainen tijdens je vakantie

Wil je je spieren blijven opbouwen of je spierkracht behouden tijdens je vakantie? In een vakantieverblijf met krachthonk kun je natuurlijk helemaal losgaan. Maar heeft je vakantieadres geen fitnessruimte? Dan hebben we een paar oefeningen voor je waarmee je overal op vakantie je spieren kan trainen:

Push-ups
Met deze effectieve trainingsmethode train je je hele bovenlichaam. Daarnaast heb je onwijs veel variaties in het opdrukken, zoals de T-push-ups, Incline push-ups, Diamond push-ups en nog veel meer. Zo wordt push-ups doen nooit saai!

Squat (ook te combineren met jumps)
Die mooie, getrainde billen van je wil je natuurlijk ook op vakantie behouden.  Squats zijn eenvoudig en overal uit te voeren. Met squats train je je benen, billen en core. Wil je meer explosiviteit in je squat-training stoppen? Varieer dan met jumps omhoog. Of gebruik waterflessen als gewicht. Kun je die na afloop leegdrinken, want je moet natuurlijk wel gehydrateerd blijven op vakantie! 

Planken
Op vakantie aan de stabiliteit van je lichaam werken? Ga planken! Een leuke uitdaging hierbij is zorgen dat je het zo lang mogelijk volhoudt. Als je de zijkant van je core wilt trainen kun je de side plank uitvoeren. Houd jij het lang vol zonder te trillen? 

Lunges
Train je bovenbenen, evenwicht en coördinatie met lunges. Als je deze varieert met sidestep lunges, train je ook nog eens je liezen en hamstrings. Wil je daarnaast ook je conditie trainen? Combineer je lunges dan met een sprong. 

Cardio tijdens je vakantie

Wil je je conditie op peil houden tijdens je vakantie? Met deze oefeningen zie je de mooie omgeving van je vakantiebestemming én doe je aan je cardio:

Een rondje hardlopen bij zonsopkomst
Vergeet je je hardloopschoenen niet in je koffer te stoppen? Lekker sportief bezig zijn én ontspannen wakker worden doe je met een hardloopsessie in de ochtend. Ga je naar een warm, zonnig oord? Kies een goed moment uit om te gaan rennen, de temperaturen kunnen hier namelijk snel stijgen. Tijdens zonsopkomst is de temperatuur het lekkerst en heb je ook een prachtig uitzicht.

Zwemmen in de zee of het zwembad
Ben je iemand die van zonvakanties houdt? Trek een aantal baantjes in het zwembad van je verblijf of in de zee. Zwemmen geeft niet alleen verkoeling, het is ook een ideale manier om aan je conditie te werken. Je uithoudingsvermogen wordt getest en je traint je core ermee.  ​

Ga (stevig) wandelen
De prachtige omgeving van je bestemming ontdekken terwijl je je conditie traint: maak een (stevige) wandeling! Wie weet kom je wel je nieuwe favoriete restaurant tegen. 

Geniet van je vrije tijd! We zien je na je vakantie graag weer terug op de club. 

Gerelateerde berichten

Sporten in een druk leven

Hoe maak je in een druk leven tijd om te sporten? 4 tips

12 juni 2019 - Inspiratie

Zit je vol verbazing de verhalen van je collega’s, vrienden of klasgenoten aan te horen over dat ze zeven keer per week in de sportschool staan? Vraag je je daarbij af of zij meer dan 24 uur in een dag hebben zitten? Jij hebt een drukke baan of druk schoolleven, vrienden en een partner die je graag ziet, misschien een gezin en allerlei huishoudelijke taken te doen. Je komt nu al tijd tekort, maar je wilt toch graag fit worden voor de zomer. Hoe kunnen anderen zoveel sporten? Waarom lukt dat jou niet? We begrijpen dat dit in je hoofd afspeelt. In deze blog geven we je 4 tips om in een druk leven tóch tijd te maken om je sportdoel te behalen.

Lees verder
Koningsdagwork-out dansen en lopen

Koningsdagwork-out: zo maak je jezelf klaar voor Koningsdag

24 april 2019 - Inspiratie

Koning Willem-Alexander is bijna jarig. Dat wordt in Nederland op verschillende manieren gevierd. De een gaat naar een festival, de ander struint over een vrijmarkt. Ga jij een van deze activiteiten doen? Mooi, dan sla je je leg day in ieder geval niet over. In deze blog lees je hoe je je kunt voorbereiden op een sportieve Koningsdag.

Lees verder
1 uur lopen

Het effect van 1 uur lopen

3 april 2019 - Inspiratie

We worden ons steeds meer bewust van het belang van bewegen. Voor volwassenen wordt aangeraden om 2,5 uur per week matig intensief te bewegen en twee keer per week activiteiten te doen om je botten, spieren en balans trainen. Dit hoef je echt niet allemaal in de sportschool te doen. Om aan deze normen te komen kun je bijvoorbeeld ook een paar dagen in de week op de fiets stappen om naar je werk te gaan of lekker gaan lopen. Lopen kun je op verschillende manieren doen. In deze blog lees je hoeveel calorieën je ermee verbrandt.

Lees verder