Gebrek aan motivatie?

Geplaatst op: 
25 februari 2020

Er zijn heel veel smoesjes die ons weerhouden om te gaan sporten:“Ik heb geen tijd, ik heb het te druk, het is slecht weer, ik ben te moe, het is te druk in de sportschool”. Allemaal redenen die we bedenken voor onszelf om niet naar de sportschool te hoeven. Wij weten dat het moeilijk is om gezonde gewoontes vast te houden. Laten we eerlijk zijn; bijna iedereen is weleens begonnen met een fitnessprogramma, maar velen zijn er ook weer mee gestopt. Waarom maken we het programma niet af? We weten allemaal dat sporten goed voor ons is. De waarheid is dat we er gewoon geen zin meer in hebben, oftewel onze motivatie is ver te zoeken. Natuurlijk is het niet erg om een keertje sporten over te slaan, maar als een keertje uitloopt tot elke dag, moeten we er niet raar van opkijken dat we geen resultaat zien. Het ontbreken van motivatie is voor de meeste mensen het probleem. 

In deze blog geven wij je de 3 belangrijkste tips die je gaan helpen om gemotiveerd te blijven, zodat jij blijft sporten en je doelen behaalt!

Tip 1. Voortgang en variatie

Fitness hoeft niet per sé saai te zijn. Als je naar de sportschool gaat, neem dan je mobiele telefoon mee en luister naar je favoriete nummers tijdens het sporten en houd je voortgang bij met de Fit For Free app. Wanneer jij je voortgang bijhoudt en steeds doelen voor jezelf stelt, is de kans groter dat je meer succes gaat boeken. Je ziet je lichaam al snel veranderen door het sporten en dit is een grote motivatiestimulans.

Je wilt natuurlijk ook niet altijd maar weer dezelfde oefeningen blijven doen, dit gaat op een gegeven moment vervelen. Fitness is leuk en maak het vooral leuker en uitdagender voor jezelf door nieuwe oefeningen uit te proberen. Variatie zorgt er immers voor dat je fitness beter volhoudt en hierdoor sneller je doelen bereikt.

Tip 2. Sport samen

Samen sporten is niet alleen gezelliger, het is ook bewezen dat mensen die samen sporten vaker sporten. Je slaat niet zo snel een training over wanneer je besluit samen te sporten. Ook tijdens het sporten doe je samen net een stapje meer, ga je een tandje harder of druk je wat meer kilo’s. Jouw motivatie is ook zijn of haar motivatie.

Wil jij iemand meenemen om samen te sporten? Bekijk hier dan het Fit For Friends aanbod.

Tip 3. Kies voor jezelf

Luister naar jezelf en maak je niet druk om wat anderen van je vinden. Jouw gezondheid is wat uiteindelijk telt. Je hoeft niet elke dag te fitnessen om fit te blijven. Eén of twee keer in de week is al goed voor je gezondheid zowel lichamelijk als voor je geest. Door af en toe te gaan sporten in de sportschool verbeter je je conditie, je creëert meer spierkracht en je ontwikkelt een gezondere leefstijl. Ook voel je je na afloop van een workout altijd lekkerder dan daarvoor. Fitness is nu eenmaal één van de meest effectieve manieren om te ontstressen.

Gerelateerde berichten

Goede voornemens? Met deze 5 tips lukt het je

1 januari 2019 - Inspiratie

Het nieuwe jaar is begonnen en dat voelt voor veel mensen als een nieuwe start. Een nieuw begin om dingen anders en beter te gaan doen dan voorheen. Meer sporten, gezonder leven en afvallen zijn de populaire voornemens. En dat is niet zo gek, want na een maand vol pepernoten, speculaas, kerstdiners, oliebollen, appelflappen en alcohol in alle vormen is het de hoogste tijd. Maar waar begin je en hoe houd je je goede voornemens vol? Met deze 5 tips gaat het je lukken.

Lees verder
Blogheader pak je sportritme weer op

Opstartproblemen? Zo kom je weer in jouw ritme

5 september 2018 - Inspiratie

De zomervakantie is nu echt voorbij. De scholen zijn weer begonnen en de bedrijven draaien weer op volle toeren. Kortom: het ‘normale’ leven is begonnen. Het is niet makkelijk om jouw dagelijkse ritme weer op te pakken na de zomervakantie. Pak de draad snel weer op met deze handige tips.

Lees verder