Gebrek aan motivatie?

Geplaatst op: 
25 februari 2020

Er zijn heel veel smoesjes die ons weerhouden om te gaan sporten:“Ik heb geen tijd, ik heb het te druk, het is slecht weer, ik ben te moe, het is te druk in de sportschool”. Allemaal redenen die we bedenken voor onszelf om niet naar de sportschool te hoeven. Wij weten dat het moeilijk is om gezonde gewoontes vast te houden. Laten we eerlijk zijn; bijna iedereen is weleens begonnen met een fitnessprogramma, maar velen zijn er ook weer mee gestopt. Waarom maken we het programma niet af? We weten allemaal dat sporten goed voor ons is. De waarheid is dat we er gewoon geen zin meer in hebben, oftewel onze motivatie is ver te zoeken. Natuurlijk is het niet erg om een keertje sporten over te slaan, maar als een keertje uitloopt tot elke dag, moeten we er niet raar van opkijken dat we geen resultaat zien. Het ontbreken van motivatie is voor de meeste mensen het probleem. 

In deze blog geven wij je de 3 belangrijkste tips die je gaan helpen om gemotiveerd te blijven, zodat jij blijft sporten en je doelen behaalt!

Tip 1. Voortgang en variatie

Fitness hoeft niet per sé saai te zijn. Als je naar de sportschool gaat, neem dan je mobiele telefoon mee en luister naar je favoriete nummers tijdens het sporten en houd je voortgang bij met de Fit For Free app. Wanneer jij je voortgang bijhoudt en steeds doelen voor jezelf stelt, is de kans groter dat je meer succes gaat boeken. Je ziet je lichaam al snel veranderen door het sporten en dit is een grote motivatiestimulans.

Je wilt natuurlijk ook niet altijd maar weer dezelfde oefeningen blijven doen, dit gaat op een gegeven moment vervelen. Fitness is leuk en maak het vooral leuker en uitdagender voor jezelf door nieuwe oefeningen uit te proberen. Variatie zorgt er immers voor dat je fitness beter volhoudt en hierdoor sneller je doelen bereikt.

Tip 2. Sport samen

Samen sporten is niet alleen gezelliger, het is ook bewezen dat mensen die samen sporten vaker sporten. Je slaat niet zo snel een training over wanneer je besluit samen te sporten. Ook tijdens het sporten doe je samen net een stapje meer, ga je een tandje harder of druk je wat meer kilo’s. Jouw motivatie is ook zijn of haar motivatie.

Wil jij iemand meenemen om samen te sporten? Bekijk hier dan het Fit For Friends aanbod.

Tip 3. Kies voor jezelf

Luister naar jezelf en maak je niet druk om wat anderen van je vinden. Jouw gezondheid is wat uiteindelijk telt. Je hoeft niet elke dag te fitnessen om fit te blijven. Eén of twee keer in de week is al goed voor je gezondheid zowel lichamelijk als voor je geest. Door af en toe te gaan sporten in de sportschool verbeter je je conditie, je creëert meer spierkracht en je ontwikkelt een gezondere leefstijl. Ook voel je je na afloop van een workout altijd lekkerder dan daarvoor. Fitness is nu eenmaal één van de meest effectieve manieren om te ontstressen.

Gerelateerde berichten

Zo word je gezond oud

Zo word je gezond oud

9 oktober 2019 - Inspiratie

Die heerlijke zomerdagen waar je tot laat nog met vrienden zit te barbecuen en te lachen. Die knusse kerstavonden waar de hele familie gezellig bij elkaar komt. Je schattige (klein)kinderen die zó snel groeien. Het leven is mooi, en daar willen we dan ook zo lang mogelijk van genieten. Stiekem zijn we allemaal een beetje jaloers op de ouderen die er nog jong uitzien en op hun 90ste nog fit zijn en kilometers zelfstandig fietsen. Daar hoef je niet jaloers op te zijn, daar kun je ook zelf aan werken.In deze blog geven we je 5 tips hoe je gezond oud kunt worden. ​

Lees verder
Het sportritme van een student

Sporten, studeren én werken: Edgar doet dat zo

25 september 2019 - Inspiratie

Als student heb je veel te doen. Je bent fulltime bezig met studeren, huiswerk maken en tentamens leren en daarnaast moet je ook nog werken bij je bijbaantje om een inkomen bij elkaar te sprokkelen. Dat is een aardig druk schema. Hoe krijgen studenten het dan voor elkaar om ook nog tijd te vinden om fit te blijven? Edgar (19) vindt het heel belangrijk om in zijn drukke studie-werkleven ook te sporten. Hij plant zijn tijd zo in, dat hij vier keer per week in Fit For Free te vinden is. Een echte member of the #fitstudent club! Hoe hij dat doet? Lees snel verder in deze blog.

Lees verder
Beginnen met sporten bij Fit For Free

Hoe Kirsten begon met sporten om zich lekker te voelen

17 september 2019 - Inspiratie

Herken je dit gevoel? Je ploft voor de zoveelste keer deze week op de bank voor een tv-avond en merkt dat je toch niet helemaal lekker in je vel zit. Niet omdat dat ene kleine vetrolletje over je broek heen valt -dat maakt niet per se uit- , maar omdat je je toch niet helemaal gezond voelt. Je voelt de drang om te bewegen, om energie te krijgen. En die paar kilo’s minder, dat zou ook een fijn doel zijn. Iedereen start op een bepaald moment met zijn/haar sportieve leefstijl. Kirsten (34) besloot na haar derde zwangerschap de moed bijeen te rapen en aan zichzelf te gaan werken. Dankzij de manier waarop ze begon en hoe ze nu sport, zit ze weer lekker in haar vel. Ze raadt iedereen aan zich ook aan te sluiten bij de ‘nu begin ik echt’ club. Lees snel verder voor haar verhaal! 

Lees verder