Goede voornemens? Met deze 5 tips lukt het je

Geplaatst op: 
1 januari 2019

Het nieuwe jaar is begonnen en dat voelt voor veel mensen als een nieuwe start. Een nieuw begin om dingen anders en beter te gaan doen dan voorheen. Meer sporten, gezonder leven en afvallen zijn de populaire voornemens. En dat is niet zo gek, want na een maand vol pepernoten, speculaas, kerstdiners, oliebollen, appelflappen en alcohol in alle vormen is het de hoogste tijd. Maar waar begin je en hoe houd je je goede voornemens vol? Met deze 5 tips gaat het je lukken.

1. Stel haalbare doelen

Vaak zijn mensen erg optimistisch en enthousiast bij het maken van hun goede voornemens. Je wil graag veranderen en kan daardoor misschien niet helemaal realistische doelen stellen. Hierdoor gebeurt het snel dat er voornemens gemaakt worden die uiteindelijk moeilijk vol te houden zijn.

2. Maak niet te veel goede voornemens

Deze tip borduurt voort op de eerste tip. Naast het stellen van haalbare doelen is het ook belangrijk om niet te veel doelen te stellen. Het is lastig om je routines te veranderen, helemaal als er te veel veranderingen zijn. Je hebt wilskracht en discipline nodig om je goede voornemens vol te blijven houden. Hoe meer voornemens je maakt, hoe meer wilskracht en discipline je nodig hebt en hoe groter de kans dat je ze allemaal laat vallen. Maak er daarom een paar of één, zodat je deze ook daadwerkelijk volhoudt.

3. Schrijf je goede voornemens op

Maak een lijstje van je goede voornemens en leg deze op een plek waar je het vaak tegenkomt. Dit kan elke plek zijn, zoals op je nachtkastje, in je agenda of op de koelkast. Je kunt ook meerdere lijstjes maken als je dit prettiger vindt. Elke keer als je het lijstje tegenkomt word je weer herinnerd aan je goede voornemens. Je kan er ook inspirerende teksten bij schrijven voor extra motivatie.

4. Zorg voor een vast ritme

Stel voor jezelf een doel voor lange termijn en zorg voor een vast ritme. Routine biedt duidelijkheid en dat geeft ons een gevoel van zekerheid. Maar het biedt ook structuur en dat is waar we een ritme goed voor kunnen gebruiken: het volgen van een structuur als leidraad houdt ons namelijk gefocust.

5. Geef niet meteen op

Geef niet meteen bij de eerste tegenslag op. Veranderingen zijn soms moeilijk en het is niet erg als je een keer terugvalt in oude gewoontes. De truc is om de draad daarna weer op te pakken. Daarnaast moet je jezelf ook af en toe wat gunnen.

Dus... wat is jouw goede voornemen? Wil je (weer) gaan sporten, maar ben je bang dat je het sporten niet volhoudt? Onze collega’s helpen je snel op weg, zodat je komt sporten én blijft sporten. Ga ervoor en veel succes!


Deel jouw mening

Gerelateerde berichten

Geen sponsor

Geen sponsor, maar sporter

17 december 2018 - Inspiratie

Start je op 1 januari met je goede voornemens, of heb je misschien nu al die eerste stap gezet? Op 1 januari starten veel Nederlanders in ieder geval weer vol enthousiasme met hun goede voornemens. Voor de een is dit wat kilo’s afvallen, voor de ander spieropbouw of juist conditieverbetering. Wat je doel ook is, goede voornemens zijn helaas vaak voor de korte termijn. We willen je juist helpen met de langetermijndoelstellingen.

Lees verder

Last van stress? Met deze tips verminder je dat

24 oktober 2018 - Inspiratie

Heb jij weleens last van stress? Dan ben je niet de enige. We rennen en vliegen van hot naar her om onze to-do-lijstjes zo snel mogelijk af te werken. Zelfs als we eindelijk de tijd hebben om te ontspannen is het lastig om dat haastige gevoel kwijt te raken. Met deze tips ervaar je binnen mum van tijd minder stress en ben je eindelijk weer uitgerust om fris aan een nieuwe dag te beginnen.

Lees verder
Blogheader pak je sportritme weer op

Opstartproblemen? Zo kom je weer in jouw ritme

5 september 2018 - Inspiratie

De zomervakantie is nu echt voorbij. De scholen zijn weer begonnen en de bedrijven draaien weer op volle toeren. Kortom: het ‘normale’ leven is begonnen. Het is niet makkelijk om jouw dagelijkse ritme weer op te pakken na de zomervakantie. Pak de draad snel weer op met deze handige tips.

Lees verder