Goede voornemens? Met deze 5 tips lukt het je

Geplaatst op: 
1 januari 2019

Het nieuwe jaar is begonnen en dat voelt voor veel mensen als een nieuwe start. Een nieuw begin om dingen anders en beter te gaan doen dan voorheen. Meer sporten, gezonder leven en afvallen zijn de populaire voornemens. En dat is niet zo gek, want na een maand vol pepernoten, speculaas, kerstdiners, oliebollen, appelflappen en alcohol in alle vormen is het de hoogste tijd. Maar waar begin je en hoe houd je je goede voornemens vol? Met deze 5 tips gaat het je lukken.

1. Stel haalbare doelen

Vaak zijn mensen erg optimistisch en enthousiast bij het maken van hun goede voornemens. Je wil graag veranderen en kan daardoor misschien niet helemaal realistische doelen stellen. Hierdoor gebeurt het snel dat er voornemens gemaakt worden die uiteindelijk moeilijk vol te houden zijn.

2. Maak niet te veel goede voornemens

Deze tip borduurt voort op de eerste tip. Naast het stellen van haalbare doelen is het ook belangrijk om niet te veel doelen te stellen. Het is lastig om je routines te veranderen, helemaal als er te veel veranderingen zijn. Je hebt wilskracht en discipline nodig om je goede voornemens vol te blijven houden. Hoe meer voornemens je maakt, hoe meer wilskracht en discipline je nodig hebt en hoe groter de kans dat je ze allemaal laat vallen. Maak er daarom een paar of één, zodat je deze ook daadwerkelijk volhoudt.

3. Schrijf je goede voornemens op

Maak een lijstje van je goede voornemens en leg deze op een plek waar je het vaak tegenkomt. Dit kan elke plek zijn, zoals op je nachtkastje, in je agenda of op de koelkast. Je kunt ook meerdere lijstjes maken als je dit prettiger vindt. Elke keer als je het lijstje tegenkomt word je weer herinnerd aan je goede voornemens. Je kan er ook inspirerende teksten bij schrijven voor extra motivatie.

4. Zorg voor een vast ritme

Stel voor jezelf een doel voor lange termijn en zorg voor een vast ritme. Routine biedt duidelijkheid en dat geeft ons een gevoel van zekerheid. Maar het biedt ook structuur en dat is waar we een ritme goed voor kunnen gebruiken: het volgen van een structuur als leidraad houdt ons namelijk gefocust.

5. Geef niet meteen op

Geef niet meteen bij de eerste tegenslag op. Veranderingen zijn soms moeilijk en het is niet erg als je een keer terugvalt in oude gewoontes. De truc is om de draad daarna weer op te pakken. Daarnaast moet je jezelf ook af en toe wat gunnen.

Dus... wat is jouw goede voornemen? Wil je (weer) gaan sporten, maar ben je bang dat je het sporten niet volhoudt? Onze collega’s helpen je snel op weg, zodat je komt sporten én blijft sporten. Ga ervoor en veel succes!

Gerelateerde berichten

Sporten in een druk leven

Hoe maak je in een druk leven tijd om te sporten? 4 tips

12 juni 2019 - Inspiratie

Zit je vol verbazing de verhalen van je collega’s, vrienden of klasgenoten aan te horen over dat ze zeven keer per week in de sportschool staan? Vraag je je daarbij af of zij meer dan 24 uur in een dag hebben zitten? Jij hebt een drukke baan of druk schoolleven, vrienden en een partner die je graag ziet, misschien een gezin en allerlei huishoudelijke taken te doen. Je komt nu al tijd tekort, maar je wilt toch graag fit worden voor de zomer. Hoe kunnen anderen zoveel sporten? Waarom lukt dat jou niet? We begrijpen dat dit in je hoofd afspeelt. In deze blog geven we je 4 tips om in een druk leven tóch tijd te maken om je sportdoel te behalen.

Lees verder
Koningsdagwork-out dansen en lopen

Koningsdagwork-out: zo maak je jezelf klaar voor Koningsdag

24 april 2019 - Inspiratie

Koning Willem-Alexander is bijna jarig. Dat wordt in Nederland op verschillende manieren gevierd. De een gaat naar een festival, de ander struint over een vrijmarkt. Ga jij een van deze activiteiten doen? Mooi, dan sla je je leg day in ieder geval niet over. In deze blog lees je hoe je je kunt voorbereiden op een sportieve Koningsdag.

Lees verder
1 uur lopen

Het effect van 1 uur lopen

3 april 2019 - Inspiratie

We worden ons steeds meer bewust van het belang van bewegen. Voor volwassenen wordt aangeraden om 2,5 uur per week matig intensief te bewegen en twee keer per week activiteiten te doen om je botten, spieren en balans trainen. Dit hoef je echt niet allemaal in de sportschool te doen. Om aan deze normen te komen kun je bijvoorbeeld ook een paar dagen in de week op de fiets stappen om naar je werk te gaan of lekker gaan lopen. Lopen kun je op verschillende manieren doen. In deze blog lees je hoeveel calorieën je ermee verbrandt.

Lees verder