Het effect van 1 uur lopen

Geplaatst op: 
3 april 2019

We worden ons steeds meer bewust van het belang van bewegen. Voor volwassenen wordt aangeraden om 2,5 uur per week matig intensief te bewegen en twee keer per week activiteiten te doen om je botten en spieren te versterken. Dit hoef je echt niet allemaal in de sportschool te doen. Om aan deze normen te komen kun je bijvoorbeeld ook een paar dagen in de week op de fiets stappen om naar je werk te gaan of lekker gaan lopen. Of je het nu rustig aan wilt doen of jezelf tot het uiterste wil pushen, lopen kan altijd en het tempo bepaal je zelf. In deze blog lees je hoeveel calorieën je verbrandt bij verschillende manieren van lopen: de keuze is aan jou.

Verschillende soorten lopen

Of je nu wandelt, jogt of hardloopt: je verbruikt ongeveer net zoveel calorieën over dezelfde afstand. Natuurlijk leg je met joggen en hardlopen een langere afstand in een kortere tijd af, waardoor dit effectiever is voor je calorieverbranding. Voor de volgende vormen van lopen gelden deze gemiddelden bij een lichaamsgewicht van 75 kg. Dit kun je aanhouden als richtlijn maar verschilt door verschillende factoren per persoon.  

Wandelen (5 km/uur): 300 calorieën per uur

Wandelen doe je voor je plezier, op een zonnige dag of wanneer het wat kouder is op de loopband. Maar ook door regelmatig wandelen verbeter je wel degelijk je conditie. Als je wat tijd over hebt en je lekker een frisse neus wil halen is gewoon wandelen dus een goed idee. Met stevig doorwandelen beweeg je al matig intensief. Zo kom je wel aan die aanbevolen hoeveelheid beweging!

Joggen (8 km/uur): 700 calorieën per uur

Joggen is het tempo tussen wandelen en hardlopen. Je bouwt hierdoor een betere conditie op en je kunt langer hetzelfde tempo volhouden. Joggen is ook goed voor een intervaltraining: 1 minuut rustig, 1 minuut stevig, 1 minuut rustig. Als dat uur nog niet lukt is deze manier van opbouwen een aanrader.

Hardlopen (12 km/uur): 900 calorieën per uur

Hardlopen is puur trainen. Je doet het omdat je je conditie wilt verbeteren, waardoor je sneller kunt lopen. Het doel is het behalen van een (tijd)limiet. Bijkomend effect: na ongeveer 30 minuten hardlopen krijg je een flinke stoot endorfine, het gelukhormoon.

Bot- en spieroefeningen en werken aan je balans

Zoals je kon lezen zijn bot- en spieroefeningen en oefeningen voor je balans ook belangrijk voor je algehele gezondheid. Dit lijkt een lastige categorie, maar deze oefeningen kun je makkelijk gedurende de dag doen. Hierbij kun je denken aan: springen, traplopen, kniebuigingen of opdrukken. Voor het zwaardere werk is een bezoekje aan de sportschool wel aan te raden.

Ook bij balans draait het om tussendooroefeningen: op je tenen staan, achterover buigen, op 1 been staan, over een lijn lopen of een groepsles yoga of bijvoorbeeld BodyBalance.

Bron: Voedingscentrum

Gerelateerde berichten

Goede voornemens? Met deze 5 tips lukt het je

1 januari 2019 - Inspiratie

Het nieuwe jaar is begonnen en dat voelt voor veel mensen als een nieuwe start. Een nieuw begin om dingen anders en beter te gaan doen dan voorheen. Meer sporten, gezonder leven en afvallen zijn de populaire voornemens. En dat is niet zo gek, want na een maand vol pepernoten, speculaas, kerstdiners, oliebollen, appelflappen en alcohol in alle vormen is het de hoogste tijd. Maar waar begin je en hoe houd je je goede voornemens vol? Met deze 5 tips gaat het je lukken.

Lees verder
Geen sponsor

Geen sponsor, maar sporter

17 december 2018 - Inspiratie

Start je op 1 januari met je goede voornemens, of heb je misschien nu al die eerste stap gezet? Op 1 januari starten veel Nederlanders in ieder geval weer vol enthousiasme met hun goede voornemens. Voor de een is dit wat kilo’s afvallen, voor de ander spieropbouw of juist conditieverbetering. Wat je doel ook is, goede voornemens zijn helaas vaak voor de korte termijn. We willen je juist helpen met de langetermijndoelstellingen.

Lees verder

Last van stress? Met deze tips verminder je dat

24 oktober 2018 - Inspiratie

Heb jij weleens last van stress? Dan ben je niet de enige. We rennen en vliegen van hot naar her om onze to-do-lijstjes zo snel mogelijk af te werken. Zelfs als we eindelijk de tijd hebben om te ontspannen is het lastig om dat haastige gevoel kwijt te raken. Met deze tips ervaar je binnen mum van tijd minder stress en ben je eindelijk weer uitgerust om fris aan een nieuwe dag te beginnen.

Lees verder