Hoe 6-7 keer per week sporten de levensstijl werd van André

Geplaatst op: 
11 september 2019

Welkom bij de #beastmode club!

Iedereen sport op zijn eigen manier. Gelukkig biedt Fit For Free daar ook de ruimte voor. Of je nu een beginnend sporter bent die extra begeleiding wilt bij de trainingen, een gezelschapsdier die het liefst in een groep sport, een sporter met weinig tijd, of een doorgewinterde sporter die precies weet wat hij aan het doen is. Zo is ook André (39) onderdeel van deze #beastmode club. Hij traint 6 tot 7 keer per week, heeft een fulltime baan, werkt daarnaast als vrijwilliger en is vader van drie meiden. Hoe hij zijn trainingen inplant en dit sportritme volhoudt? Lees er alles over in deze blog. 

Dat hij een doorgewinterde sporter is, is echt van hem af te zien.André die 6-7 keer per week sport De goedgespierde André heeft armen waar je 'U' tegen zegt, maar daar werkt hij dan ook hard voor. Twaalf jaar geleden is hij begonnen met sporten en hij heeft er nog steeds heel veel plezier in. "Sporten is een manier van leven geworden. Hoe meer resultaat ik zag, hoe leuker ik het vond en hoe verder ik wilde gaan. Ik ben op den duur ook naar een voedingsdeskundige gegaan, om te kijken wat ik met voeding kon bereiken. Ik ben er trots op wat ik tot nu toe allemaal heb bereikt."  

Hoe ben je ooit zelf begonnen met fitness?

André is altijd al sportief geweest. Hij heeft veel taekwondo gedaan en speelde daar ook wedstrijden in. Hij kwam in aanraking met fitness toen hij nog jong was. "Een goede vriend van mijn vader heeft een eigen sportschool gehad. Ik wilde fitnessen, maar ik was nog te jong. Ik kon toen terecht in zijn sportschool. Daar ben ik begonnen. Ik wist al wel een paar oefeningen en ik kreeg begeleiding. Ik was denk ik 11 of 12 toen ik in aanraking kwam met fitness." Taekwondo was toen nog wel zijn nummer één sport. Totdat dat niet meer te combineren was met zijn werk. "Daar ben ik mee gestopt vanwege mijn wisselende diensten, taekwondo was op vaste tijden en dat kon ik dus niet altijd meer doen. Ik werd dikker en woog 112 kilo, maar dan rond en niet zoals nu afgetraind. Dat wilde ik niet, daar voelde ik me niet lekker bij. Toen dacht ik: ik kan gaan fitnessen, dan kan ik gaan wanneer ik tijd heb. Zo ben ik begonnen. Het is ook fijn dat Fit For Free ruimte openingstijden heeft, dat maakt het voor mij makkelijker om te komen sporten op de tijden die mij uitkomen." 

Druk leven en daarnaast tijd hebben om te sporten, hoe doe je dat? 

Als je hoort dat iemand zo vaak in de week sport, verwacht je wellicht dat deze persoon veel tijd heeft. Niets is minder waar. André werkt fulltime bij Justitie en is daarnaast vrijwilliger bij de brandweer. Ook heeft hij een gezinsleven: "Ik ben vader van drie mooie meiden, we werken mooi om elkaar heen. Ik werk onregelmatige diensten. Als ik een vroege dienst heb, dan ga ik na werk sporten en dan zie ik ze in de avond. Als ik een late dienst heb, dan zie ik ze voordat ik ga sporten. Als ik een nachtdienst heb, dan ga ik in de middag, dan zitten zij natuurlijk nog op school. Dat valt dus heel goed te combineren."

Ook al staat hij vaak in de sportschool, zijn kinderen krijgen zijn prioriteit. "Het is gewoon goed kijken wanneer je kunt sporten. Kan het niet omdat ze een voetbalwedstrijd hebben, dan kan het niet, dan ga ik de volgende dag weer. Maar als ik wél kan gaan, maar ik ga niet, dan word ik chagrijnig. Het is een manier van leven geworden. Mijn voeding is erop aangepast, mijn ritme is erop aangepast."

Zijn levensstijl is voor anderen soms wel lastig te begrijpen."Op werk zeggen ze ook wel eens: 'Joh, neem dat stukje taart gewoon,' maar dat wil ik niet. Ten eerste: mijn buik schiet alle kanten op, want ik ben het niet meer gewend om te eten. Ten tweede: het is mijn leven. Dat is het negatieve wat mensen over mijn levensstijl zeggen: 'Je moet ook leven.' Maar ik leef ook, maar dan op een andere manier."

Waar ben je nu naartoe aan het werken?

Een doorgewinterde sporter weet goed wat hij aan het doen is en wat hij wil trainen. André heeft altijd een doel voor ogen gehad, een doel dat hij wilde bereiken met het sporten. "Eigenlijk heb ik bereikt wat ik wilde bereiken. Ik wilde een sixpack hebben die zichtbaar is, die heb ik nu. En ik wilde droger worden, dat ben ik nu ook." Vol trots tilt hij zijn shirt op en laat hij zijn buik zien. Eerlijk is eerlijk, dat ziet er goed afgetraind uit. 

Maar nu dan, werkt hij nu nog wel met een duidelijk doel voor ogen aan zijn lijf in de sportschool? "Wat ik wel heb in deze sport, ik ben nooit tevreden. Het kan altijd nog beter. Voor nu vind ik dit goed genoeg en ga ik dit vast proberen te houden. Ik doe dit puur voor mijzelf. Het lijkt me leuk om mee te doen aan wedstrijden, maar daar heb ik gewoon geen tijd voor." HA! Het bewijs dat ook mensen uit de #beastmode club geen zeeën van tijd hebben. 

Welke tip heb je voor andere sporters? 

Met 12 jaar fitnesservaring heeft André een goede tip om mee te geven aan andere sporters. Maar dan vooral op het gebied van voeding:"Ik ben zelf vooral geschrokken van hoeveel suiker er in bepaalde producten zitten. Als je dat opzoekt of op de verpakking kijkt, dan schrik je je kapot. Als je in je achterhoofd houdt dat een suikerzakje 5 gram is, dan kun je uitrekenen hoeveel suikerzakjes je eigenlijk opdrinkt of opeet. Dat heeft mij wel echt geholpen." 

Hoe ziet jouw voedingspatroon eruit?

Suiker, dat is inderdaad een dingetje. Maar er zit in heel veel producten suiker. Voor André is dat geen probleem, hij heeft een voedingspatroon gevonden die hem helpt bij zijn spieropbouw. En zit hij nu altijd op een stengel bleekselderij te knagen? Nee hoor! Dat is een begrijpelijk, maar verkeerd beeld. "In de ochtend eet ik een shake met brinta, ik eet verder noten, rijst, salade, dat soort dingen. Ik eet ook wel koolhydraten hoor, ik eet ook weleens boterhammen." Ook wil hij niet dat zijn voedingsbehoefte invloed heeft op zijn dochters en daarom past hij zich zo veel mogelijk aan hen aan. "Als mijn dochters thuiskomen eet ik gewoon mee met ze. Ik wil niet dat ze zien dat papa altijd anders eet, dat is niet goed voor hun beeldvorming. Alleen pasta eet ik niet, ik ben het niet meer gewend."

En die heerlijke cheat day, ken jij dat ook?
En een cheat day, dat kennen we allemaal wel. De een doet het vaker dan de ander. Zelfs mensen uit de #beastmode club hebben hier af en toe behoefte aan. "Op zondag doe ik meestal een cheat day. Dan eet ik wel gewoon normaal, maar dan mag ik een dingetje eten waar ik gewoon trek in heb. Eén keer in de vier maanden gaat er dan ook weleens gewoon een hele appeltaart naar binnen hoor, ik vind dat zó lekker. Daarna ben ik wel misselijk als een malle."

Sporten is dus een manier van leven geworden, André plant eromheen. "Ik krijg er heel veel energie van. Ik vind het ook lekker om op de bank te zitten hoor, maar alleen wanneer ik getraind heb. Als ik niet train en dan op de bank ga zitten, daar word ik chagrijnig van." En de spierpijn de volgende dag? Die vindt hij niet alleen lekker, hij vindt het fantastisch. "Dan weet je dat je goed getraind hebt. Het zien van resultaten motivieert mij om deze levensstijl vol te kunnen blijven houden." 

Gerelateerde berichten

Zo word je gezond oud

Zo word je gezond oud

9 oktober 2019 - Inspiratie

Die heerlijke zomerdagen waar je tot laat nog met vrienden zit te barbecuen en te lachen. Die knusse kerstavonden waar de hele familie gezellig bij elkaar komt. Je schattige (klein)kinderen die zó snel groeien. Het leven is mooi, en daar willen we dan ook zo lang mogelijk van genieten. Stiekem zijn we allemaal een beetje jaloers op de ouderen die er nog jong uitzien en op hun 90ste nog fit zijn en kilometers zelfstandig fietsen. Daar hoef je niet jaloers op te zijn, daar kun je ook zelf aan werken.In deze blog geven we je 5 tips hoe je gezond oud kunt worden. ​

Lees verder
Het sportritme van een student

Sporten, studeren én werken: Edgar doet dat zo

25 september 2019 - Inspiratie

Als student heb je veel te doen. Je bent fulltime bezig met studeren, huiswerk maken en tentamens leren en daarnaast moet je ook nog werken bij je bijbaantje om een inkomen bij elkaar te sprokkelen. Dat is een aardig druk schema. Hoe krijgen studenten het dan voor elkaar om ook nog tijd te vinden om fit te blijven? Edgar (19) vindt het heel belangrijk om in zijn drukke studie-werkleven ook te sporten. Hij plant zijn tijd zo in, dat hij vier keer per week in Fit For Free te vinden is. Een echte member of the #fitstudent club! Hoe hij dat doet? Lees snel verder in deze blog.

Lees verder
Beginnen met sporten bij Fit For Free

Hoe Kirsten begon met sporten om zich lekker te voelen

17 september 2019 - Inspiratie

Herken je dit gevoel? Je ploft voor de zoveelste keer deze week op de bank voor een tv-avond en merkt dat je toch niet helemaal lekker in je vel zit. Niet omdat dat ene kleine vetrolletje over je broek heen valt -dat maakt niet per se uit- , maar omdat je je toch niet helemaal gezond voelt. Je voelt de drang om te bewegen, om energie te krijgen. En die paar kilo’s minder, dat zou ook een fijn doel zijn. Iedereen start op een bepaald moment met zijn/haar sportieve leefstijl. Kirsten (34) besloot na haar derde zwangerschap de moed bijeen te rapen en aan zichzelf te gaan werken. Dankzij de manier waarop ze begon en hoe ze nu sport, zit ze weer lekker in haar vel. Ze raadt iedereen aan zich ook aan te sluiten bij de ‘nu begin ik echt’ club. Lees snel verder voor haar verhaal! 

Lees verder