Hoe Kirsten begon met sporten om zich lekker te voelen

Geplaatst op: 
17 september 2019

Herken je dit gevoel? Je ploft voor de zoveelste keer deze week op de bank voor een tv-avond en merkt dat je toch niet helemaal lekker in je vel zit. Niet omdat dat ene kleine vetrolletje over je broek heen valt -dat maakt niet per se uit- , maar omdat je je toch niet helemaal gezond voelt. Je voelt de drang om te bewegen, om energie te krijgen. En die paar kilo’s minder, dat zou ook een fijn doel zijn. Iedereen start op een bepaald moment met zijn/haar sportieve leefstijl. Kirsten (34) besloot na haar derde zwangerschap de moed bijeen te rapen en aan zichzelf te gaan werken. Dankzij de manier waarop ze begon en hoe ze nu sport, zit ze weer lekker in haar vel. Ze raadt iedereen aan zich ook aan te sluiten bij de ‘nu begin ik echt’ club. Lees snel verder voor haar verhaal! 

Kirsten is een mooie lange, slanke vrouw die zelfverzekerdheid uitstraalt. Dat zij drie keer zwanger is geweest, is niet van haar af te zien. Ze ziet er gezond uit en voelt zich ook zo. “Ik heb 3 jongetjes, daar ben ik heel blij mee. Ze houden me wel aardig bezig en daardoor vergeet ik mezelf weleens. Daarom pak ik het uurtje wat ik heb en ga ik naar Fit For Free. Ik wil ook aan mijn lichaam werken, ik wil dat ik er goed uit zie, nog wat zwangersschapskilo’s verliezen die toch nog wel een beetje zijn blijven hangen.”

Wat was voor jou het moment dat je dacht: nu begin ik echt?

Tijd voor haarzelf hebben is dus een belangrijke reden om te gaan sporten. Daarnaast werkt ze aan haar lichaam. Dat was voor haar ook de sterkste motivator om echt te gaan beginnen met sporten. “Ik ben eind 2017 bevallen van mijn derde jongetje. Daarna wilde ik wel echt weer even aan mijn lijf werken.” Ontzettend begrijpelijk, gezien wat een zwangerschap voor veranderingen brengt in je lichaam. Maar niet alleen dat, ze merkt ook dat haar houding verbetert en ze minder lichamelijke klachten heeft dankzij het sporten. “Ik ben lang en als ik zwaarder word, ga ik wat meer gebogen lopen. Ik merk gewoon aan mezelf dat doordat ik train, ik sterker word, ik rechterop ga lopen, minder last van mijn rug heb en dat soort klachten minder worden. Dus ik sport nog niet eens per se om superdun of wat dan ook te worden, maar om me fijner in mijn vel te voelen. Het cliché is gewoon waar.”

Hoe ben je begonnen?

Een eerste stap zetten naar een sportieve leefstijl is best lastig. Het is toch een andere levensstijl dan je gewend bent en misschien vind je het een beetje eng. Nergens voor nodig! Kirsten is met een vriendin begonnen bij een personal trainer via Fit For Free: Personal Coach. “Daar hebben we een tijdje mee gesport. Op een gegeven moment raakten we zo vertrouwd met de mogelijkheden van de sportschool dat we het zonder onze personal trainer aandurfden. Nu we wisten wat we moeten doen en hoe je moet trainen, gingen we zelf aan de slag. Zo ben ik begonnen."


Hoe ging dat met je Personal Coach? 

Het trainen met een personal trainer is een mooi opstapje om op een motiverende, gepersonaliseerde manier kennis te maken met de sportschool en oefeningen die bij jouw sportdoel passen. “Niet te zwaar en te fanatiek trainen, dat is wel een goed leerpunt geweest. Ik heb altijd de neiging om altijd heel hard te gaan rennen en heel hard te gaan trainen. Hij heeft me juist geleerd om te doseren en niet te hoge doelen voor jezelf te stellen. De kracht van herhaling is belangrijk. Je moet niet gelijk met hele zware gewichten trainen, maar gewoon rustig opbouwen, weten wat je doet. Dat heeft voor mij wel meerwaarde gehad.”

Ook vond Kirsten het een fijne stok achter de deur om echt naar de sportschool te gaan. “Hij rekent op je, dus je kan niet zomaar afzeggen. Het duurde telkens een uur, dus je weet ook dat je een uur goed bezig bent en daarna ben je ook klaar.”

Hoe ziet jouw sportritme eruit?

Een mama van drie kinderen heeft geen rustig leven. Toch weet Kirsten het sporten altijd in te plannen. “Ik houd van sporten. Alleen het komt er niet altijd van, maar ik doe wel mijn best. Ik probeer minimaal 2 keer per week te gaan. Wat ik fijn vind aan Fit For Free is dat je heel de dag door van alles kunt doen. Dus als ik eens een keertje ’s ochtends tijd heb, dan kan ik gewoon ’s ochtends gaan. Maar ’s avonds is er ook nog van alles te doen, en ’s middags zijn er ook leuke dingen.”

Omdat haar kinderen dichtbij haar club (Fit For Free Maashaven Zuid) naar school gaan, is het makkelijk te combineren met haar training. “Met kinderen ben je wel een beetje gebonden aan schooltijden of crèchetijden. Mijn kinderen zitten hier vlakbij op school. Het is voor mij ideaal als ik ze naar school breng, wat ik al in mijn trainingspak doe want dan voel ik me al heel erg sportief, en dan ga ik snel door.” Ze lacht en wijst naar haar leuke zwart-roze sportlegging.

Hoe sport je het liefst?

Kirsten houdt van gezelligheid. Ze sport daarom ook vaak samen met een vriendin. “Ik vind sporten belangrijk, maar ik vind gezelligheid nog net iets belangrijker. Dus samen sporten met een vriendin heeft voor mij wel meerwaarde.” Het liefst sport ze in de ochtend. “Dan heb je meteen een goed begin van de dag, dan heb je dat maar gehad. Ik zie er van tevoren soms een beetje tegenop, maar daarna heb ik altijd een goed gevoel. Je voelt je energieker.”
 

Welke trainingen doe je het liefst?

Ondanks dat ze alle fitnesskneepjes van de personal trainer heeft geleerd, vindt Kirsten FunXtion het leukste om te doen. “Het liefst doe ik mee met de FunXtionlessen, omdat ik ook de instructrice heel leuk vind. En dan is het gezellig, dat vind ik wel een leuke bijkomstigheid. Ik heb veel lol met haar en heeft zelf ook kinderen. Dus daardoor doe ik ook graag mee. Ze heet Lucy. Iedereen houdt van Lucy.”

FunXtion is een fullbodywork-out, wat voor Kirsten ook een voordeel heeft. “Het is een half uurtje knallen en dan heb je echt iets gedaan, je bent daarna flink moe. Dan kan je altijd daarna nog buikspieren doen of cardio, of daarvoor.”


Wat zou je nog willen zeggen tegen andere mama’s of andere sporters?

Als afsluitende tip geeft Kirsten een speech waar je kippenvel van krijgt: “Ik kan me voorstellen dat mensen weleens denken ‘om in een sportschool rond te lopen moet ik al een beetje dun zijn’. Maar dat maakt helemaal niet uit. Het is de bedoeling dat je lekker gaat beginnen, lol hebt met anderen -of in ieder geval met jezelf- en dat je het gewoon doet om je gezond te voelen. Laat die foto’s en filmpjes van superdunne meiden op Instagram lekker voorbijgaan, je doet gewoon je eigen ding en dat is het belangrijkste.”
 

Sporten is voor Kirsten dus een manier om zich lekker te voelen. “Je bent een leuk mens om wie je bent, niet om hoe je er uit ziet.” Ze durfde de stap naar de sportschool te zetten en heeft daar geen spijt van, ze raadt iedereen aan om gewoon te beginnen. Zien we jou binnenkort ook bij Fit For Free? Vraag een dagpas aan om eens te kijken of het iets voor je is. We helpen je graag op weg.

Gerelateerde berichten

Zo word je gezond oud

Zo word je gezond oud

9 oktober 2019 - Inspiratie

Die heerlijke zomerdagen waar je tot laat nog met vrienden zit te barbecuen en te lachen. Die knusse kerstavonden waar de hele familie gezellig bij elkaar komt. Je schattige (klein)kinderen die zó snel groeien. Het leven is mooi, en daar willen we dan ook zo lang mogelijk van genieten. Stiekem zijn we allemaal een beetje jaloers op de ouderen die er nog jong uitzien en op hun 90ste nog fit zijn en kilometers zelfstandig fietsen. Daar hoef je niet jaloers op te zijn, daar kun je ook zelf aan werken.In deze blog geven we je 5 tips hoe je gezond oud kunt worden. ​

Lees verder
Het sportritme van een student

Sporten, studeren én werken: Edgar doet dat zo

25 september 2019 - Inspiratie

Als student heb je veel te doen. Je bent fulltime bezig met studeren, huiswerk maken en tentamens leren en daarnaast moet je ook nog werken bij je bijbaantje om een inkomen bij elkaar te sprokkelen. Dat is een aardig druk schema. Hoe krijgen studenten het dan voor elkaar om ook nog tijd te vinden om fit te blijven? Edgar (19) vindt het heel belangrijk om in zijn drukke studie-werkleven ook te sporten. Hij plant zijn tijd zo in, dat hij vier keer per week in Fit For Free te vinden is. Een echte member of the #fitstudent club! Hoe hij dat doet? Lees snel verder in deze blog.

Lees verder
De levensstijl van een doorgewinterde sporter

Hoe 6-7 keer per week sporten de levensstijl werd van André

11 september 2019 - Inspiratie

Iedereen sport op zijn eigen manier. Gelukkig biedt Fit For Free daar ook de ruimte voor. Of je nu een beginnend sporter bent die extra begeleiding wilt bij de trainingen, een gezelschapsdier die het liefst in een groep sport, een sporter met weinig tijd, of een doorgewinterde sporter die precies weet wat hij aan het doen is. Zo is ook André (39) onderdeel van deze #beastmode club. Hij traint 6 tot 7 keer per week, heeft een fulltime baan, werkt daarnaast als vrijwilliger en is vader van drie meiden. Hoe hij zijn trainingen inplant en dit sportritme volhoudt? Lees er alles over in deze blog. 

Lees verder