Hoe maak je in een druk leven tijd om te sporten? 4 tips

Geplaatst op: 
12 juni 2019

Zit je vol verbazing de verhalen van je collega’s, vrienden of klasgenoten aan te horen over dat ze zeven keer per week in de sportschool staan? Vraag je je daarbij af of zij meer dan 24 uur in een dag hebben zitten? Jij hebt een drukke baan of druk schoolleven, vrienden en een partner die je graag ziet, misschien een gezin en allerlei huishoudelijke taken te doen. Je komt nu al tijd tekort, maar je wilt toch graag fit worden voor de zomer. Hoe kunnen anderen zoveel sporten? Waarom lukt dat jou niet? We begrijpen dat dit in je hoofd afspeelt. In deze blog geven we je 4 tips om in een druk leven tóch tijd te maken om je sportdoel te behalen.

Tip 1: Start met één keer in de week sporten

Om een sportieve leefstijl te hanteren hoef je echt niet meteen zeven ochtenden in de week te trainen. Begin gewoon eens met één keer trainen in de week en breid het eventueel geleidelijk uit naar meerdere dagen per week. Wij helpen je graag een sportroutine op te bouwen, bijvoorbeeld met het Fit Start introductieprogramma. Hiermee vind je snel je draai in de club en bouw je binnen 13 weken een sportroutine op. Ook een fijne bijkomstigheid: dit programma is geheel vrijblijvend en helemaal gratis bij je abonnement. Met een sportroutine hoef je niet meer na te denken wanneer je gaat trainen, maar wordt het een gewoonte om je work-out te doen. Je komt én blijft dus sporten!

Tip 2: Plan je dag

Iedereen heeft 24 uur in een dag zitten. Hoe je deze uren invult is aan jou. Het is natuurlijk belangrijk om te slapen, eten en drinken en naar je baan of school gaan is verplicht, maar daarnaast houd je nog een aantal uren over om aan andere activiteiten te besteden. Ga bij jezelf eens na wat je doelen en prioriteiten zijn en deel aan de hand daarvan je uren in. Sporten hoeft bijvoorbeeld geen hele ochtend of avond in beslag te nemen. Als je er anderhalf uur voor uittrekt, kun je na of voor je werk/school je work-out doen én heb je nog tijd voor je vrienden, partner of gezin. 

Tip 3: Neem je huidige tijdsbesteding onder de loep

Sta eens bewust stil bij je tijdsbesteding. Ben je echt druk, of verspil je veel tijd aan het scrollen door Facebook? Ontspannen is belangrijk en daar hoort een Facebookcheck ook bij, maar vaak kost het checken van je sociale media meer tijd dan je misschien zelf door hebt. Of wat dacht je van het bingewatchen van die ene serie, terwijl je jezelf had beloofd er écht maar één aflevering van te kijken? Bekijk je agenda eens goed en bekijk waar je je tijd aan besteedt. Waar is er ruimte om in plaats van een uur serie te kijken, een uur te sporten? 

Tip 4: Bereid je week voor

Heb je weinig tijd om doordeweeks iedere avond te koken, of vind je het lastig om een verstandige en voedzame maaltijd te maken als je thuiskomt van werk/school? Probeer dan eens in het weekend boodschappen te doen voor de hele week, prep je maaltijden en/of maak extra veel klaar. Hierdoor heb je niet alleen controle over hoeveel voedingsstoffen je binnenkrijgt, maar bespaar je ook een hoop tijd doordat je voor meerdere dagen kookt. 

Tips op een rijtje:

  • Bouw met het Fit Start introductieprogramma een sportroutine op
  • Deel je dag in aan de hand van je prioriteiten en doelen
  • Bekijk waar je tijd naar uitgaat. Ben je echt druk bezig met belangrijke dingen, of scroll je vooral veel door je Facebook tijdlijn?
  • Kook extra veel van je maaltijd. Daardoor heb je (avond)eten voor meerdere dagen en hoef je het alleen op te warmen.

Met deze tips vind je hopelijk tijd in je drukke leven om aan je sportdoel te werken. Zo maak je jezelf klaar voor de zomer, zodat je vol trots die mooie jurk of coole zwembroek kunt dragen. En kun je genieten van je sportieve leefstijl natuurlijk. Dat zorgt niet alleen voor ontspanning, maar ook voor een gezond lichaam. Heb je nog vragen over het opbouwen van een sportroutine of wil je trainingstips die passen bij jouw sportdoel? Vraag er gerust naar in de club, wij helpen je graag.   

Gerelateerde berichten

Koningsdagwork-out dansen en lopen

Koningsdagwork-out: zo maak je jezelf klaar voor Koningsdag

24 april 2019 - Inspiratie

Koning Willem-Alexander is bijna jarig. Dat wordt in Nederland op verschillende manieren gevierd. De een gaat naar een festival, de ander struint over een vrijmarkt. Ga jij een van deze activiteiten doen? Mooi, dan sla je je leg day in ieder geval niet over. In deze blog lees je hoe je je kunt voorbereiden op een sportieve Koningsdag.

Lees verder
1 uur lopen

Het effect van 1 uur lopen

3 april 2019 - Inspiratie

We worden ons steeds meer bewust van het belang van bewegen. Voor volwassenen wordt aangeraden om 2,5 uur per week matig intensief te bewegen en twee keer per week activiteiten te doen om je botten, spieren en balans trainen. Dit hoef je echt niet allemaal in de sportschool te doen. Om aan deze normen te komen kun je bijvoorbeeld ook een paar dagen in de week op de fiets stappen om naar je werk te gaan of lekker gaan lopen. Lopen kun je op verschillende manieren doen. In deze blog lees je hoeveel calorieën je ermee verbrandt.

Lees verder

Goede voornemens? Met deze 5 tips lukt het je

1 januari 2019 - Inspiratie

Het nieuwe jaar is begonnen en dat voelt voor veel mensen als een nieuwe start. Een nieuw begin om dingen anders en beter te gaan doen dan voorheen. Meer sporten, gezonder leven en afvallen zijn de populaire voornemens. En dat is niet zo gek, want na een maand vol pepernoten, speculaas, kerstdiners, oliebollen, appelflappen en alcohol in alle vormen is het de hoogste tijd. Maar waar begin je en hoe houd je je goede voornemens vol? Met deze 5 tips gaat het je lukken.

Lees verder