Koningsdagwork-out: zo maak je jezelf klaar voor Koningsdag

Geplaatst op: 
24 april 2019

Koning Willem-Alexander is bijna jarig. Dat wordt in Nederland op verschillende manieren gevierd. De een gaat naar een festival, de ander struint over een vrijmarkt. Ga jij een van deze activiteiten doen? Mooi, dan sla je je leg day in ieder geval niet over. In deze blog lees je hoe je je kunt voorbereiden op een sportieve Koningsdag.

Dansend je benen trainen

Vier je Koningsdag op een muziekfestival? En waag je dan ook een dansje? Goed idee, dansen is een leuke manier om je conditie te trainen, calorieën te verbranden en sterker te worden. Ook al sta je niet met gewichten te zwaaien, je traint bijna je hele lichaam. Vooral je beenspieren zijn extra hard aan het werk, met de ritmische kniebuigingen train je je bovenbenen met een uurtje dansen net zo goed als je dat met een fitnessapparaat zou doen. Doordat je bezig bent met de danspasjes, werk je ongemerkt aan je summer body.

Bereid je dansmoves voor met een dansgroepsles

Je kunt je dansmoves voorbereiden in een van onze dansgroepslessen. De gecertificeerde groepslesinstructeur daagt je uit om je grenzen te verleggen en begeleidt je om de danspassen goed uit te voeren. Ga je voor de soepele heupen? Swing eens mee met een African Dance les, waarbij verschillende bewegingen uit meerdere Afrikaanse dansstijlen voorkomen. Of probeer Zumba, een intervalwork-out gebaseerd op salsa, merengue, en bachata. Dat houdt in dat je low impact bewegingen afwisselt met high impact bewegingen, waardoor je continu in beweging bent en calorieën verbrandt. Durf je een pittige dans work-out wel aan? Dan is BodyJam misschien wel wat voor jou. Op de lekkerste beats leer je om soepel en losjes te bewegen. Met gevarieerde passen verbeter je je conditie en train je je benen. Heb je de smaak te pakken en wil je de moves niet alleen op Koningsdag laten zien? Kom gerust vaker een les meedoen. Check bij de balie welke dansgroepslessen in je club gegeven worden, of bekijk het groepslesrooster. Je kunt met je ledenpas terecht bij alle Fit For Free vestigingen in Nederland.

Lopend je benen trainen

Of je nu naar een festival gaat of over een vrijmarkt loopt, kilometers ga je met Koningsdag wel afleggen. Door te lopen train je je beenspieren. De spieren in je bovenbenen, je kuitspieren en je bilspieren worden flink aan het werk gezet. Je hoeft niet meteen te gaan hardlopen, elke loopstijl heeft een positief effect. Met stevig doorwandelen beweeg je bijvoorbeeld al matig intensief, wat ook nog eens goed voor de calorieverbranding is. Wil je je leg day met Koningsdag nog wat leuker maken? Door over heuvels en op trappen te lopen train je je benen nog een beetje extra. Ook een leuk feitje: je krijgt er mooie billen van! 

Zo bereid je benen in de sportschool voor op de kilometers

Wil je je benen alvast voorbereiden op de kilometers die je gaat afleggen met Koningsdag? Een training op de loopband helpt je daarbij. Een belangrijk onderdeel van deze work-out is de warming-up. Als je dit niet doet, zal je spierpijn krijgen en vergroot je de kans op blessures. Na een aantal minuten warming-up kun je je snelheid verhogen. Speel hiermee gedurende je training, door intervallen in je work-out aan te brengen bouw je een betere conditie op en kun je het wandelen uiteindelijk langer volhouden. Hoe lang je de loopbandsessie maakt is aan jou, houd er in ieder geval rekening mee dat je het wandelen moet opbouwen. Verwacht dus niet dat je meteen een uur op hoog tempo kunt lopen. Houd je hartslag in de gaten en zorg dat je goed blijft ademen. Loop na je wandeltraining rustig uit, zonder deze coolingdown veroorzaak je namelijk spierkramp. Wil je weten welke loopbandtraining voor jou geschikt is? Vraag er gerust naar in je club.

Hoe ga jij de verjaardag van onze koning vieren? Wij wensen je veel plezier met je activiteit en hopen je snel weer in de club te zien. 

Gerelateerde berichten

1 uur lopen

Het effect van 1 uur lopen

3 april 2019 - Inspiratie

We worden ons steeds meer bewust van het belang van bewegen. Voor volwassenen wordt aangeraden om 2,5 uur per week matig intensief te bewegen en twee keer per week activiteiten te doen om je botten, spieren en balans trainen. Dit hoef je echt niet allemaal in de sportschool te doen. Om aan deze normen te komen kun je bijvoorbeeld ook een paar dagen in de week op de fiets stappen om naar je werk te gaan of lekker gaan lopen. Lopen kun je op verschillende manieren doen. In deze blog lees je hoeveel calorieën je ermee verbrandt.

Lees verder

Goede voornemens? Met deze 5 tips lukt het je

1 januari 2019 - Inspiratie

Het nieuwe jaar is begonnen en dat voelt voor veel mensen als een nieuwe start. Een nieuw begin om dingen anders en beter te gaan doen dan voorheen. Meer sporten, gezonder leven en afvallen zijn de populaire voornemens. En dat is niet zo gek, want na een maand vol pepernoten, speculaas, kerstdiners, oliebollen, appelflappen en alcohol in alle vormen is het de hoogste tijd. Maar waar begin je en hoe houd je je goede voornemens vol? Met deze 5 tips gaat het je lukken.

Lees verder
Geen sponsor

Geen sponsor, maar sporter

17 december 2018 - Inspiratie

Start je op 1 januari met je goede voornemens, of heb je misschien nu al die eerste stap gezet? Op 1 januari starten veel Nederlanders in ieder geval weer vol enthousiasme met hun goede voornemens. Voor de een is dit wat kilo’s afvallen, voor de ander spieropbouw of juist conditieverbetering. Wat je doel ook is, goede voornemens zijn helaas vaak voor de korte termijn. We willen je juist helpen met de langetermijndoelstellingen.

Lees verder