Opstartproblemen? Zo kom je weer in jouw ritme

Geplaatst op: 
5 september 2018

De zomervakantie is nu echt voorbij. De scholen zijn weer begonnen en de bedrijven draaien weer op volle toeren. Kortom: het ‘normale’ leven is begonnen. Het is niet makkelijk om jouw dagelijkse ritme weer op te pakken. Toch is het goed om zo snel mogelijk de draad weer op te pakken. Hiermee voorkom je dat je de eerste weken onnodig moe bent en je weer fris aan het nieuwe seizoen kunt beginnen.

September is de ideale maand om weer in je ritme te komen. Het is een frisse start, maar er staat niet zoveel druk op als in januari. Tijd om nieuwe doelen te stellen en weer in jouw ideale ritme te komen!

Begin met een schone lei, letterlijk!

Om weer in jouw ritme te komen is je leefomgeving ontzettend belangrijk om de rust te laten terugkeren. Een net en opgeruimd huis helpt ontzettend om weer helder te kunnen denken en je te focussen op jouw nieuwe doelen. Doe gelijk de grote boodschappen en zorg dat de koelkast lekker vol staat. Grijp de gelegenheid, en misschien nog de állerlaatste vrije dagen, aan om een grote schoonmaak te doen. De zomerkleding kan weer opgeborgen worden, de kastjes uitgeruimd en de laatste zandkorreltjes van de vloer. Zo staat niets je meer in de weg om te starten met je nieuwe doelen.

Ga op tijd naar bed

Als het ‘normale’ leven weer begint is het moeilijk om weer op tijd naar bed te gaan. Met de heerlijke, lange zomeravonden nog vers in je geheugen is het zaak om zo snel mogelijk weer in je dagelijkse slaapritme te komen. Slecht slapen beïnvloedt je hele dag. Je verschijnt moe op je werk of op school, terwijl het idee was om juist met een volle batterij van vakantie terug te komen. Helaas is hier geen simpele remedie voor: probeer op tijd te gaan slapen en doe dit iedere dag.

Begin weer met sporten

Is het sporten er in de zomer een beetje bij ingeschoten? Dat is helemaal niet erg. De vakantie is er tenslotte ook om uit te rusten en te genieten. Om weer lekker in je sportritme te komen, zijn twee dingen belangrijk:

  1. Gewoon doen! Start zo snel mogelijk weer.
  2. Maak in ieder geval een plan voor de eerste twee weken. Stel nieuwe doelen, bepaal wanneer en hoe vaak je gaat sporten en hoe je wilt gaan sporten. En hou je hier ook aan! Dit helpt je om gemotiveerd te starten en na deze twee weken zal je het gevoel hebben dat je nooit bent weggeweest.

Kun je het écht nog niet opbrengen om naar de sportschool te gaan? Dan kun je ook alvast thuis aan de slag. Onze sportschema’s zijn voor iedereen geschikt. Of je nou net begint met sporten of juist een doorgewinterde fanatiekeling bent: er zit altijd een schema voor jou bij. Je kunt de schema’s gebruiken om weer in je ritme te komen, maar ze komen ook van pas op een regenachtige herfstavond. Zo kun je lekker binnenblijven en toch werken aan jouw doelen.

Heb je iéts te veel genoten van alle zomerhapjes?

Misschien heb je je in de zomer een beetje laten gaan met het eten en drinken. De ijsjes, barbecues en terrasavonden zijn er natuurlijk ook om lekker van te genieten. Als je weer naar je werk of naar school gaat ben je al een beetje gedwongen om een bepaald ritme aan te houden. Het wordt op die manier weer moeilijker om op ieder moment van de dag te eten en drinken wat je wilt. Kun je nog wel wat gezonde inspiratie gebruiken? Wat dacht je van een lekkere poké bowl of een stuk bananenbrood als verantwoord tussendoortje.

Gerelateerde berichten

Gebrek aan motivatie?

25 februari 2020 - Inspiratie

Er zijn heel veel smoesjes die ons weerhouden om te gaan sporten:“Ik heb geen tijd, ik heb het te druk, het is slecht weer, ik ben te moe, het is te druk in de sportschool”. Allemaal redenen die we bedenken voor onszelf om niet naar de sportschool te hoeven. Het ontbreken van motivatie is voor veel mensen het probleem. In deze blog geven wij 3 belangrijke tips die je helpen om gemotiveerd te blijven, zodat jij komt sporten en blijft sporten!

Lees verder

Goede voornemens? Met deze 5 tips lukt het je

1 januari 2019 - Inspiratie

Het nieuwe jaar is begonnen en dat voelt voor veel mensen als een nieuwe start. Een nieuw begin om dingen anders en beter te gaan doen dan voorheen. Meer sporten, gezonder leven en afvallen zijn de populaire voornemens. En dat is niet zo gek, want na een maand vol pepernoten, speculaas, kerstdiners, oliebollen, appelflappen en alcohol in alle vormen is het de hoogste tijd. Maar waar begin je en hoe houd je je goede voornemens vol? Met deze 5 tips gaat het je lukken.

Lees verder