Zo word je gezond oud

Geplaatst op: 
9 oktober 2019

Die heerlijke zomerdagen waar je tot laat nog met vrienden zit te barbecuen en te lachen. Die knusse kerstavonden waar de hele familie gezellig bij elkaar komt. Je schattige (klein)kinderen die zó snel groeien. Het leven is mooi, en daar willen we dan ook zo lang mogelijk van genieten. Stiekem zijn we allemaal een beetje jaloers op de ouderen die er nog jong uitzien en op hun 90ste nog fit zijn en kilometers zelfstandig fietsen. Daar hoef je niet jaloers op te zijn, daar kun je ook zelf aan werken. In deze blog geven we je 5 tips hoe je gezond oud kunt worden. 

1. Blijf lachen 

Als je lacht ziet dat er niet alleen vriendelijk uit, het doet ook veel met je lichaam. Wie lacht, maakt bepaalde stoffen aan in het lichaam waardoor je kalmeert en je afweersysteem verbetert. 

2. Beweeg

Minimaal 30 minuten per dag bewegen is goed voor je. Het houdt je spieren en gewrichten soepel. Je hoeft je niet meteen uit te sloven in de sportschool en met zware gewichten te gaan tillen. Het belangrijkste is dat je beweegt. Neem bijvoorbeeld wat vaker de trap of ga 's avonds een stuk lopen. Ook wijst onderzoek uit dat mensen die regelmatig fietsen, minder kans op hart- en vaatziekten hebben. Daarnaast is fietsen goed voor je evenwicht en verbetert het je houding. Je verliest trouwens snel spiermassa als je ouder wordt. Je kunt dit dus voorkomen door regelmatig te bewegen.

3. Drink water

Water drinken helpt je lichaam bij het afvoeren van afvalstoffen. Daardoor word je minder snel ziek. Drink minimaal 2 liter water per dag. Als je intensief sport, zweet je meer, dus zal je meer water moeten drinken. 

4. Eet gezond

Zorg dat je lichaam voldoende goede voedingsstoffen binnenkrijgt. Af en toe een broodje kroket eten is natuurlijk geen ramp, maar zorg dat je daarnaast wel alle essentiele mineralen en vitaminen binnenkrijgt door middel van je voeding.  Eet bijvoorbeeld voldoende eiwitten. Volgens een hoogleraar Bewegingswetenschappen aan de Maastricht UMC+ nemen ouderen te weinig eiwitten, terwijl ze eiwitten wel veel nodig hebben. Eiwitten vind je in vlees, kwark, melk en eieren. 

5. Rook niet en verminder je alcoholgebruik

Het is vast niet onbekend dat roken schadelijk is voor je lichaam en vooral voor je longen, deze krimpen van de schadelijke stoffen in de sigaretten. Daarom is het beter om niet te roken als je gezond oud wilt worden. Beperk daarnaast je alcoholgebruik. Alcohol zorgt ervoor dat je organen verouderen en daardoor zullen ze er sneller mee stoppen. Af en toe een borreltje nemen kan, maar maak er geen dagelijkse gewoonte van. 

Bij Fit For Free ben je welkom om te komen bewegen. Iedereen is welkom, of je nu jong bent en aan je lichaam wilt werken, of ouder bent en wilt bewegen om gezond te blijven. We geven bijvoorbeeld ook de live groepsles 50+ Fit, speciaal voor de oudere doelgroep die op een leuke manier fit wilt blijven. Samen zorgen we ervoor dat je door middel van beweging zo gezond en oud mogelijk wordt! 

Gerelateerde berichten

Het sportritme van een student

Sporten, studeren én werken: Edgar doet dat zo

25 september 2019 - Inspiratie

Als student heb je veel te doen. Je bent fulltime bezig met studeren, huiswerk maken en tentamens leren en daarnaast moet je ook nog werken bij je bijbaantje om een inkomen bij elkaar te sprokkelen. Dat is een aardig druk schema. Hoe krijgen studenten het dan voor elkaar om ook nog tijd te vinden om fit te blijven? Edgar (19) vindt het heel belangrijk om in zijn drukke studie-werkleven ook te sporten. Hij plant zijn tijd zo in, dat hij vier keer per week in Fit For Free te vinden is. Een echte member of the #fitstudent club! Hoe hij dat doet? Lees snel verder in deze blog.

Lees verder
Beginnen met sporten bij Fit For Free

Hoe Kirsten begon met sporten om zich lekker te voelen

17 september 2019 - Inspiratie

Herken je dit gevoel? Je ploft voor de zoveelste keer deze week op de bank voor een tv-avond en merkt dat je toch niet helemaal lekker in je vel zit. Niet omdat dat ene kleine vetrolletje over je broek heen valt -dat maakt niet per se uit- , maar omdat je je toch niet helemaal gezond voelt. Je voelt de drang om te bewegen, om energie te krijgen. En die paar kilo’s minder, dat zou ook een fijn doel zijn. Iedereen start op een bepaald moment met zijn/haar sportieve leefstijl. Kirsten (34) besloot na haar derde zwangerschap de moed bijeen te rapen en aan zichzelf te gaan werken. Dankzij de manier waarop ze begon en hoe ze nu sport, zit ze weer lekker in haar vel. Ze raadt iedereen aan zich ook aan te sluiten bij de ‘nu begin ik echt’ club. Lees snel verder voor haar verhaal! 

Lees verder
De levensstijl van een doorgewinterde sporter

Hoe 6-7 keer per week sporten de levensstijl werd van André

11 september 2019 - Inspiratie

Iedereen sport op zijn eigen manier. Gelukkig biedt Fit For Free daar ook de ruimte voor. Of je nu een beginnend sporter bent die extra begeleiding wilt bij de trainingen, een gezelschapsdier die het liefst in een groep sport, een sporter met weinig tijd, of een doorgewinterde sporter die precies weet wat hij aan het doen is. Zo is ook André (39) onderdeel van deze #beastmode club. Hij traint 6 tot 7 keer per week, heeft een fulltime baan, werkt daarnaast als vrijwilliger en is vader van drie meiden. Hoe hij zijn trainingen inplant en dit sportritme volhoudt? Lees er alles over in deze blog. 

Lees verder