Fitness & Health Blog

Categorieën

core stability oefeningen

Waarom is core stability zo belangrijk?

30 oktober 2019 - Fitness & weetjes

Het zal je vast niet ontgaan zijn als je aan het sporten bent: vaak hoor je dat het trainen van je core heel belangrijk is. Wie de term ‘core spieren’ hoort, denkt waarschijnlijk aan buikspieren. Maar je core spieren omvatten veel meer dan die spieren, alle spieren in het centrum van je lichaam tellen mee. Als je focus ligt op het verbeteren van je conditie, verwacht je niet direct dat ook voor jou een regelmatige coretraining belangrijk is voor je sportprestaties. Zelf niet-sporters hebben profijt van een sterke core stability. Maar waarom? En wat is core stability precies? Welke oefeningen kun je hiervoor in je schema opnemen? Lees er alles over in deze blog. 

Lees verder

Dit is waarom je moet eten na het sporten

Eten na het sporten? Doen! Dit is waarom…

23 oktober 2019 - Gezond eten

Zo, je training zit er weer op. Je hebt flink je best gedaan en een pittige work-out doorstaan. Heb je al trek na deze intensieve inspanning? Veel mensen willen of durven niet na het sporten te eten. Vooral bij mensen die willen afvallen speelt de gedachte dat het verspilde moeite van de calorieverbranding is, om direct erna weer calorieën erbij te eten. Logische gedachte. Maar toch is het voor iedereen belangrijk om na een work-out iets te eten. Of je nu aan het afvallen bent, spiermassa aan het opbouwen bent of weer aan je conditie hebt gewerkt. In deze blog vertellen we waarom je na je work-out toch wat moet eten en wat je dan het beste kunt nemen. 

Lees verder

Voordelen van compound oefeningen

Wat zijn compound oefeningen en waar zijn ze goed voor?

16 oktober 2019 - Fitness & weetjes

Je hebt de knoop doorgehakt: je wilt je spieren sterker maken. Vol vertrouwen stap je Fit For Free binnen en vertel je ons je sportdoel. De vriendelijke instructeur vertelt je dat je daar verschillende oefeningen voor kunt doen: je spieren kun je trainen door middel van compound oefeningen en isolatie-oefeningen. We raden je aan om in je trainingen vooral compound oefeningen op te nemen, omdat je daarmee sneller resultaat boekt en functionele kracht opbouwt. Waarschijnlijk heb je al eens met compound oefeningen getraind, misschien zelfs zonder dat je het bewust door hebt gehad. Wat betekenen deze soorten oefeningen precies en waar zijn die compound oefeningen goed voor? Dat vertellen we je uitgebreid in deze blog! 

Lees verder

Zo word je gezond oud

Zo word je gezond oud

9 oktober 2019 - Inspiratie

Die heerlijke zomerdagen waar je tot laat nog met vrienden zit te barbecuen en te lachen. Die knusse kerstavonden waar de hele familie gezellig bij elkaar komt. Je schattige (klein)kinderen die zó snel groeien. Het leven is mooi, en daar willen we dan ook zo lang mogelijk van genieten. Stiekem zijn we allemaal een beetje jaloers op de ouderen die er nog jong uitzien en op hun 90ste nog fit zijn en kilometers zelfstandig fietsen. Daar hoef je niet jaloers op te zijn, daar kun je ook zelf aan werken.In deze blog geven we je 5 tips hoe je gezond oud kunt worden. ​

Lees verder

Waarom groepslessen je helpen bij je sportritme

Waarom groepslessen je helpen bij je sportritme

2 oktober 2019 - Fitness & weetjes

Wil je graag sporten, maar vind je het niet leuk om in je eentje in de sportschool te trainen? Of merk je dat je motivatie bij het tillen van gewichten minder wordt? Zelfstandig trainen werkt niet voor iedereen. De een vindt het juist fijn om een moment voor zichzelf in de club te hebben, terwijl de ander graag gezelschap heeft tijdens het sporten. Dat is helemaal niet gek, iedereen traint op zijn of haar eigen manier. We raden je aan om live groepslessen te proberen, zodat je komt én blijft sporten. Bij Fit For Free hebben we een breed aanbod aan live groepslessen. In deze blog leggen we je uit hoe het sporten in groepsverband je helpt bij je sportritme. 

Lees verder