Fit For Free nieuwe maatregelen 5 juni 2021

Veelgestelde vragen

Nieuwe maatregelen vanaf 5 juni

Versoepelingen vanaf 5 juni 2021

Meer mogelijkheden in de club en groepslessen binnen

Misschien heb je vragen rondom de huidige maatregelen en het trainen in het de club. Onze klantenservice staat uiteraard klaar om deze te beantwoorden. Om ervoor te zorgen dat je zo snel mogelijk antwoord hebt op een mogelijke vraag, hebben we hieronder alvast de veelgestelde vragen verzameld.

Check deze vooral even eerst.. Hopelijk is jouw vraag dan meteen beantwoord. Zo niet, neem dan gerust contact met onze klantenservice op.

Wil je altijd op de hoogte blijven van ons laatste nieuws, tips & tricks en fijnste deals? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.

Faciliteiten

A. Mag ik gebruikmaken van douche en kleedkamer?

Vanaf 5 juni 2021 kan er weer gebruik worden gemaakt van de kleedkamers en douches. 

B. Mag ik gebruikmaken van het toilet?

De toiletgroepen (mannen en vrouwen gescheiden) mogen tot en met 4 juni door maximaal één persoon tegelijk worden gebruikt en worden regelmatig schoongemaakt. Vanaf 5 juni zijn de toiletgroepen weer volledig toegankelijk. We vragen je na gebruik je handen wassen en te desinfecteren. Op elk toilet is desinfectiemiddel beschikbaar.

C. Kan ik gebruikmaken van de kluisjes?

Zeker! Je kunt gebruik maken van de kluisjes, zolang je je houdt aan de 1,5 meter afstand.

D. Is de zonnebank open? En de sauna?

Vanaf 5 juni 2021 kan er ook weer gebruik worden gemaakt van de zonnebank en de sauna. Voor de sauna geldt dat er onderling wel 1,5 meter afstand gehouden moet worden. Dit houdt in dat een maximaal aantal gebruikers per keer van de sauna gebruik kunnen maken.

Veiligheid in de club

A. Welke maatregelen nemen jullie? En wat kan ik zelf doen?

Je kunt gewoon lekker trainen in de club. Wel vragen we je om extra aandacht te geven aan het volgende: Houd te allen tijde 1,5 meter afstand.

  • Boek je training van tevoren in onze app.

  • Kun je niet komen, zorg dan dat je je afmeldt - zo kan iemand anders in jouw plaats.

  • Mocht het lukken, kom dan eens trainen tijdens daluren (11:00 tot 17:00 uur). Het is dan minder druk in de club, je hebt meer ruimte voor jezelf en zo geef je andere sporters - die voornamelijk ‘s avonds kunnen sporten - ook de mogelijkheid om te trainen.

  • Blijf voor en na gebruik de apparaten en materialen schoonmaken. In onze clubs vind je voldoende desinfectiemiddel en schoonmaakdoekjes.

  • Tot en met 4 juni geldt: kom alvast in je sportkleding en neem je eigen handdoek mee. Vanaf 5 juni kan je weer gebruik maken van de kleedkamers en douches.

  • Mondkapjes graag op bij binnenkomst en vertrek en als je je binnen de club verplaatst.

  • Blijf thuis als je klachten hebt.

B. Welke richtlijnen volgen jullie?

Wij volgen de richtlijnen van het kabinet en staan in nauw contact met NL Actief - de branchevereniging van erkende ondernemende sport- en beweegbedrijven in Nederland. 

C. Het is toch erg druk in de club, wat doen jullie hieraan?

Onder andere door het boeken van je training via de app, kunnen we goed in de gaten houden dat de maximale capaciteit niet wordt overschreden. Daarnaast vragen onze medewerkers in de club je om de maatregelen - die horen bij de richtlijnen van het kabinet - na te leven.

Mocht je het toch te druk vinden, is er een aantal dingen die je kunt doen:

  • Boek je workout tijdens daluren. Tussen 11:00 uur en 17:00 uur is het vaak rustiger in je club.

  • In de gratis Fit For Free-app vind je meer dan 150 workouts (!) die je thuis en in de club kunt doen, waarvan meer dan 50 zonder materialen of apparaten. Zo kun je ook thuis of buiten aan je fitness werken met een van de 140+ videolessen via de app.

D. Wanneer mag ik niet komen sporten?

Is het antwoord op een of meer van de onderstaande vragen ja? Dan kun je helaas niet bij ons sporten.

  1. Had je in de afgelopen 24 uur een van deze klachten: hoesten, verkoudheid, koorts, benauwdheid of minder smaak of reuk?

  2. Heb je op dit moment een huisgenoot of gezinslid met een van de bovenstaande symptomen?

  3. Is in de afgelopen 14 dagen het coronavirus bij je vastgesteld?

  4. Heb je een huisgenoot of gezinslid die het coronavirus heeft?

  5. Ben je in quarantaine omdat je contact hebt gehad met iemand die het coronavirus heeft?

E. Moet ik een mondkapje dragen?

Vanaf 1 december 2020 geldt in Nederland de mondkapjesplicht. Ook wij volgen de richtlijnen van het kabinet en staan in nauw contact met NL Actief - de branchevereniging van erkende ondernemende sport- en beweegbedrijven in Nederland. We vragen je daarom vriendelijk om bij binnenkomst, het rond bewegen in en verlaten van de club een mondkapje te dragen. Tijdens het sporten is een mondkapje niet nodig.

F. Moet ik een negatief testbewijs of vaccinatiebewijs laten zien  voordat ik de club in mag?We volgen altijd de geldende maatregelen vanuit het kabinet. Hierdoor is het nu niet nodig een negatief testbewijs of vaccinatiebewijs laten zien om te trainen in de club.

G. Moet ik met handschoenen trainen?

In de club is het niet verplicht om handschoenen te dragen. Vind je het prettig om dit wel te doen, dan mag dat natuurlijk. We vragen je wel om alsnog alle trainingsmaterialen na gebruik schoon te maken.

H. Zijn er desinfectiemiddelen aanwezig?

Jazeker. Bij de entree kun je je handen desinfecteren en ook in de club zijn desinfectiemiddelen aanwezig om de apparatuur en je handen na elke oefening te reinigen.

I. Is een handdoek verplicht?

Ja, het is verplicht om zelf een handdoek mee te nemen en deze te gebruiken als je aan het sporten bent in de club.

J. Mag ik mijn eigen drinken meenemen?

Zeker, je mag je eigen bidon met drinken meenemen in de club.

K. Wat kan ik zelf doen voor de veiligheid?

  • Desinfecteer je handen bij binnenkomst in de club.

  • Houd 1,5 meter afstand tot je mede-sporters.

  • Maak de apparatuur schoon voor en na je oefening.

  • Nies in je elleboog, gebruik papieren zakdoekjes en desinfecteer je handen na het niezen.

  • Mondkapjes graag op bij binnenkomst en vertrek en als je je binnen de club verplaatst.

  • Verlaat op tijd de club zodat de volgende sporters weer naar binnen kunnen. Volg hiervoor de pijlen in de club.

L. Waarom kan ik niet meer contant betalen?

Vanwege de hygiëne en veiligheid van onze leden en medewerkers is het niet meer mogelijk om contant te betalen. Betalen met pin of mobiel kan natuurlijk wel.

M. Is er een looproute in de club?

Ja, om de gezondheid en veiligheid van onze leden en medewerkers zo goed mogelijk te waarborgen, is met pijlen en stickers op de vloer een looproute in de club aangegeven.

N. Moet ik omlopen om bij een apparaat te komen?

Soms wel. In onze clubs geldt op veel paden éénrichtingsverkeer. Door middel van aangegeven bewegwijzering op de vloer vind je de weg naar het apparaat.

O. Hoe zorgen jullie voor schone apparaten?

Naast onze extra schoonmaakrondes rekenen wij op je medewerking om zelf de apparatuur schoon te maken voor én na je training.

In- en uitchecken in de club

A. Waarom moet ik in- en uitchecken in de club?

Zo kunnen we bijhouden hoeveel en welke personen er op dat moment in de club zijn.

B. Hoe moet ik inchecken?

  1. Open de app en zorg dat je ingelogd bent

  2. Klik op het ‘check-in/check-uit icoon’ onderaan de boekingspagina

  3. Een pop-up met de gezondheidscheck verschijnt. Klik op 'Ik begrijp het'

  4. Geef toestemming voor cameratoegang (indien dit wordt gevraagd)

  5. Houd de app-scanner recht voor de QR-code in de club om in te checken.

C. Hoe moet ik uitchecken?

  1. Open de app en klik op het ‘check-in/check-uit icoon’ rechtsboven op de boekingspagina

  2. Houd de app-scanner recht voor de QR-code in de club om uit te checken.

Tijdslot boeken

A. Waar kan ik boeken?

Je kunt een tijdslot boeken via de Fit For Free-app. Zorg ervoor dat je de laatste update hebt geïnstalleerd en dat je bent ingelogd met je pas- of lidnummer en postcode. Je pasnummer staat op je toegangspas.

B. Waarom moet ik boeken?

Naar aanleiding van de maatregelen van het kabinet is er in de clubs plaats voor een beperkt aantal leden. Om iedereen de kans te geven om in de club te sporten, kun je een tijdslot boeken in de app voor jouw training. Zonder boeking kun je helaas niet trainen.

C. Hoe kan ik een tijdslot boeken?

Een tijdslot boeken doe je zo:

  1. Open de app en zorg dat je ingelogd bent

  2. Zorg dat je je op de ‘Boeken’ pagina bevindt

  3. Klik op de rode ‘Boeken’ knop

  4. Selecteer een sportclub (je eigen club wordt automatisch geselecteerd)

  5. Selecteer een datum

  6. Kies een les/tijdslot

  7. Klik op ‘Boeken’

  8. Klik onderin het menu opnieuw op ‘Boeken’ om jouw boekingsoverzicht te zien

D. Waarom kan ik maar een beperkt aantal tijdslots tegelijkertijd boeken?

Voor het boeken van een vrij fitness-tijdslot hebben we momenteel een maximum van 3 tijdslots per 14 dagen. Dat betekent niet dat je maar 3 keer kunt trainen! Je kunt nog steeds onbeperkt trainen, wel kun je maximaal 3 slots vooruit boeken. Tip: Na je check-out in de club kun je direct een nieuwe workout inplannen.

Voor groepslessen geldt er een maximum van 2 tijdslots per 14 dagen. Je kunt nog steeds onbeperkt meedoen aan groepslessen, wel kun je maximaal 2 slots vooruit boeken. Na je check-out in de club kun je direct een nieuwe les inplannen.

E. Hoe kan ik zien of er nog beschikbare tijdvakken zijn?

In de app kun je zien of er nog beschikbare plekken zijn voor vrij trainen of een groepsles.

F. Hoe moet ik annuleren?

  1. Open de app en zorg dat je ingelogd bent

  2. Zorg dat je je op de ‘boeken’ pagina bevindt

  3. Klik op 'Afzeggen' bij jouw geboekte tijdslot

  4. Bevestig je afzegging

G. Mijn tijdvak en/of groepsles is net geannuleerd. Waarom gebeurt dit?

Dat is vervelend. Het annuleren van een tijdvak en/of groepsles kan meerdere redenen hebben. Zo kan bijvoorbeeld de maximale capaciteit behaald zijn, maar het kan ook zo zijn dat de trainer zich heeft ziekgemeld. Mocht het voorkomen: onze excuses voor het ongemak.

H. Ik heb geen smartphone, wat nu?

Je kunt op de website helaas geen tijdslots boeken. In de club kun je inchecken door je ledenpas te laten zien aan een van de medewerkers. Meld je na de training weer bij onze medewerkers om je uit te checken.

I. Boeken via de app lukt niet. Wat moet ik doen?

Ga naar de Apple Store of de Google Play Store en controleer of je de nieuwste versie hebt gedownload. Het kan ook zijn dat je niet bent ingelogd: log in met je pas- of lidnummer en je postcode. Je pasnummer staat op je toegangspas.

Wellicht heb je al je maximaal aantal tijdslots geboekt. Je kunt weer boeken als je een van de (groeps)trainingen hebt gedaan.

Capaciteit in de club

A. Wat is de maximale capaciteit per club?

De maximale capaciteit per club is tot en met 4 juni 30 personen per ruimte. Vanaf 5 juni is dit aangepast naar 50 personen, alleen als er onderling 1,5 meter afstand gehouden kan worden.  Onze teams houden goed in de gaten dat de capaciteit niet wordt overschreden. Alleen als wij ons met elkaar aan de 1,5 meter afstand houden, kunnen we veilig en verantwoord blijven sporten. Mochten er tussentijdse wijzigingen zijn, communiceren wij dit tijdig.

B. Wat zijn de openingstijden van mijn club?

Check de pagina van jouw club voor de actuele openingstijden.

Mondkapjes 

A. Is het verplicht om in de club een mondkapje te dragen?

Vanaf 1 december 2020 geldt in Nederland de mondkapjesplicht. Ook wij volgen de richtlijnen van het kabinet en staan in nauw contact met NL Actief - de branchevereniging van erkende ondernemende sport- en beweegbedrijven in Nederland. We vragen je daarom vriendelijk om bij binnenkomst, het rondbewegen in en verlaten van de club een mondkapje te dragen. 

B. Moet ik tijdens het trainen een mondkapje op?

Nee, tijdens het sporten hoef je geen mondkapje te dragen. In de openbare ruimtes graag wel - bij binnenkomst en tijdens het rondbewegen in en het verlaten van de club. 

C. Wordt geadviseerd om een mondkapje te dragen als ik binnen aan het sporten ben?

Nee, niet als je aan het sporten bent. Ben je klaar met sporten, dan wordt geadviseerd zo snel mogelijk een mondkapje op te zetten.

Groepslessen

A. Gaan alle groepslessen door?

Yes! Vanaf 5 juni gelden er versoepelingen, wat betekent dat er vanaf dan meer ruimte is in de outdoor groepslessen. En er mogen ook binnen weer groepslessen worden gegeven. Voor beiden geldt dat er onderling nog steeds 1,5 meter afstand gehouden moeten worden. Het complete groepslesrooster van jouw club kun je vinden in de Fit For Free-app

B. Hoeveel mensen mogen er meedoen met een groepsles?

Vanaf 5 juni geldt, zolang er 1,5 meter afstand gehouden kan worden, een maximum van 50 personen. Dit geldt voor zowel de indoor- als de outdoor groepslessen. Als dit niet mogelijk is, is de capaciteit kleiner.

C. Er zijn vaak geen beschikbare spots voor groepslessen, hoe kan ik toch deelnemen? 

Dat dit vervelend is snappen we volledig. We zijn continu bezig om ons aanbod te optimaliseren zodat je vaker bij ons terecht kunt. Wel zijn er een aantal dingen die je zelf kunt doen: 

  • Wist je dat we 94 clubs in Nederland hebben? Mocht je een keer niet terecht kunnen bij je ‘thuisclub’, kijk dan of er een andere club in je buurt is waar nog een plekje vrij is. 

In onze gratis Fit For Free-app vind je meer dan 150 workouts (!) die je thuis en in de club kunt doen, waarvan meer dan 50 zonder materialen of apparaten. Mocht je geen plek vinden in je favoriete groepstraining, probeer dan thuis een van de 150+ videolessen via de app.

Opzeggen/herroepen

A. Gaat mijn wettelijke herroepingstermijn op pauze totdat jullie weer open zijn? Dit loopt door als gebruikelijk. De wettelijke herroepingstermijn van 14 dagen loopt vanaf de dag dat je lid werd. Dit wettelijk recht kan dus niet op pauze worden gezet.

B. Ik heb me onlangs ingeschreven en heb nog recht op een aantal gratis weken. Krijg ik deze nu nog? Jazeker, alle voorwaarden blijven van kracht.

That's (F)it!

Onze klantenservice ontvangt naar aanleiding van heropening van onze clubs veel vragen. Weet dat wij ons uiterste best doen om iedereen zo snel mogelijk te beantwoorden. Heb je onlangs al contact opgenomen met onze klantenservice? Wacht dan nog even af, het Fit For Free team komt terug op alle mails die verstuurd zijn. 

Bedankt voor je begrip!